Etykietowanie opon – nowe przepisy wchodzą w życie

24 października 2012, 15:14

Już 1 listopada tego roku w życie wchodzi przepis o etykietowaniu opon. Etykiety mają formę naklejek (o wymiarach 75×110 mm) przyklejanych na bieżnik każdej opony. Etykietowanie opon to umowna nazwa nowych przepisów, ponieważ naklejane etykiety to główna ich część.

Nowe przepisy to nie tylko etykiety na oponach

Etykietowanie oponW rzeczywistości jednak informacje o osiągach opon poza etykietami będą musiały być dostępne także w materiałach promocyjnych i technicznych producentów opon, w tym w Internecie.

Każdy sprzedawca od momentu obowiązywania przepisu ma obowiązek informować klientów o osiągach opon w poszczególnych kategoriach. Nabywca zawsze powinien poznać te dane, również wtedy, gdy opony nie będą dla niego widoczne w miejscu sprzedaży. Informacje o wynikach danego modelu opony umieszczane będą też na dowodzie zakupu lub powinny być do niego dołączane. Wszystko to ma doprowadzić do świadomych zakupów, opartych na dokładnej wiedzy o osiągach danej opony.

Nowy przepis nie dotyczy opon montowanych jako pierwsze wyposażenie, bieżnikowanych, z kolcami, do użytku tymczasowego, opon o indeksie prędkości mniejszym niż 80 km/h, o średnicy osadzenia mniejszej niż 10’’ lub większej niż 25’’, opon zaprojektowanych dla pojazdów zarejestrowanych pierwszy raz przed 1 października 1990 roku i opon do samochodów historycznych. Istnieją jeszcze dwa wyjątki: etykiety na oponach dostawczych i ciężarowych nie będą mówiły o danych o ich przyczepności na mokrej nawierzchni, z kolei na etykietach profesjonalnych opon off-roadowych nie znajdą się informacje o poziomie oporów toczenia i hałasu.

Na etykietach znajdują się 3 parametry:

  • hamowanie na mokrej nawierzchni (daje pogląd na przyczepność opony)
  • opory toczenia (mówi o zużyciu paliwa przez oponę i emisji CO₂)
  • hałas zewnętrzny (im mniejszy hałas, tym bardziej jesteśmy przyjaźni środowisku)

Wyniki opony w dwóch pierwszych kategoriach podawane są w klasach. Istnieje 7 klas jakości – od A do G, przy czym G oznacza klasę najsłabszą. W kategorii hamowania na mokrej nawierzchni osiągi danej opony zestawiane są z osiągami opony porównawczej. I tak uzyskanie klasy A oznacza, że dany model opony uzyskał o 55% lepszy wynik w drodze hamowania na mokrej nawierzchni niż opona wzorcowa. Natomiast klasa G mówi, że opona tylko o 10% wyprzedza wyniki opony porównawczej. Różnica w hamowaniu opony klasy A, a klasy G może wynieść nawet 18 metrów! W tej kategorii nie ma klasy D. Ma to na celu rozgraniczenie opon o wyższym poziomie osiągów (klasy A, B, C) od tych o niższych osiągach (klasa E i F). Opony klasy G nie będą dopuszczane do sprzedaży, ponieważ są zbyt niebezpieczne.

W kategorii oporów toczenia, inaczej efektywności paliwowej, wyniki danej opony wyrażane są w wartości kg/t, a następnie zaliczane są do odpowiednich klas. I tak klasa A (najwyższa) to 6,5 kg/t, a klasa G (najsłabsza) wynosi 12 kg/t (oznacza to, że opona podpierająca masę równą 1 tonie potrzebuje 12 kg siły, by uniknąć strat energii).
W kategorii hałasu zewnętrznego wyniki nie są już zaliczane do klas, ale podawane są w decybelach oraz w formie piktogramu z zamalowanymi falami dźwiękowymi (im opona jest głośniejsza, tym więcej fal jest zamalowanych). UWAGA! Wartości dopuszczalnych limitów hałasu zmieniają się w zależności od szerokości, typu czy sezonu, na który przeznaczona jest dana opona.

Kontrowersje wokół nowych przepisów

Wyniki opon w danych kategoriach uzyskiwane są na drodze testów przeprowadzanych przez organ udzielający homologacji, zgodnie ze ściśle określonymi metodami badawczymi. Obiekty, na których odbywają się testy muszą otrzymać akredytację od organizacji certyfikującej. Pamiętajmy jednak, że te same modele opon mogę mieć różne klasy na etykietach. Te różnice wynikają z różnic w rozmiarach, indeksach prędkości, nośności opon i ich przeznaczenia. Etykiety niestety nie oddają całej charakterystyki danej opony i nie informują o jej wszystkich osiągach. Nie znajdziemy na nich bardzo ważnych danych m.in. o zużyciu bieżnika, zachowaniu opony na suchej nawierzchni, komforcie jazdy, a przede wszystkim brakuje tu parametrów zimowych opony.

Ostatnia kwestia to najczęstsza wada wytykana przez krytyków nowych przepisów. Etykiety opon zimowych niczym nie różnią się od tych umieszczonych na letnich modelach. Zimowe osiągi opon zostały na nich całkowicie pominięte. To oznacza, że przy wyborze wyposażenia zimowego nie powinniśmy kierować się tylko etykietami, ale przede wszystkim testami opon zimowych i opiniami użytkowników. Pomysłodawcom przepisu etykietowania opon przyświeca kilka celów. Przede wszystkim jest to troska o świadomy wybór klienta, który dokonuje zakupu po tym jak w jednym miejscu znajduje pewną i pełną wiedzę o osiągach danej opony, którą może następnie łatwo porównać z innymi modelami. Kolejnym powodem jest dbałość o środowisko. Za sprawą umieszczenia na etykietach miejsca na informacje o oporach toczenia, które świadczą o zużyciu paliwa, a także o emisji CO₂ do atmosfery, pomysłodawcy chcą skłonić producentów do wytwarzania opon coraz bardziej przyjaznych środowisku. Z kolei informacje o drodze hamowania na mokrej nawierzchni mają sprawić, że klienci będą mieli możliwość wyboru opony o odpowiednim poziomie bezpieczeństwa. UE wierzy, że wyróżnienie tego osiągu systematycznie będzie polepszać bezpieczeństwo na europejskich drogach.

Do zmiany przepisów przygotowują się także sklepy internetowe. W przypadku Oponeo.pl, po 1 listopada każdy klient sklepu obok zakładek ,,Opis produktu” i ,,Oceny” znajdzie miejsce, w którym umieszczane będą wszystkie informacje z etykiety danej opony. Oprócz tego sklep od dłuższego czasu na swojej stronie internetowej umieszcza artykuły, które pomagają w zrozumieniu i posługiwaniu się nowymi przepisami.

Opublikowane przez: Redakcja
Artykuł na podstawie materiałów Oponeo.pl S.A.

Dowiedz się więcej

Oponeo.pl wchodzi na rynek części zamiennych – wywiad
Oponeo.pl wchodzi na rynek części zamiennych – wywiad

Firma Oponeo.pl postanowiła poszerzyć swoją działalność o hurtową sprzedaż części zamiennych przez Internet i tak powstała platforma Partadax.pl. Na czym polega ten projekt i do kogo jest skierowany? Zapraszamy do przeczytania wywiadu z Szefem Projektu, Panem Mikołajem Bukowskim. Czym jest i do czego służy Partadax.pl? Partadax.pl to platforma internetowa przeznaczona dla hurtowni, warsztatów i sklepów […]

Czy kolejki u wulkanizatorów będą mniejsze?
Czy kolejki u wulkanizatorów będą mniejsze?

Zazwyczaj impulsem dla kierowców do wymiany opon na zimowe było nagłe pogorszenie pogody. Statystyki firmy Nokaut.pl wskazują, że w tym roku duża część klientów warsztatów wulkanizacyjnych zainteresowała się zakupem nowego ogumienia już w październiku. Dane dotyczą jednak tylko sprzedaży internetowej. Czy oblężenie warsztatów wulkanizacyjnych będzie mniejsze niż zwykle? Wulkanizatorzy dobrze wiedzą, co oznaczają pierwsze jesienne […]

Oponeo: Etykiety nie powinny znacząco zmienić sytuacji na rynku opon –  wywiad
Oponeo: Etykiety nie powinny znacząco zmienić sytuacji na rynku opon – wywiad

Wprowadzenie obowiązku stosowania nowych etykiet to jedna z najważniejszych zmian prawnych w branży oponiarskiej, w ciągu ostatnich lat. O to jak zmieni się rynek ogumienia w Polsce po reformie, zapytaliśmy Damiana Nawrockiego z firmy Oponeo.pl. 1. Jaki Pana zdaniem wpływ na rynek opon w Polsce będzie miało wprowadzenie nowych etykiet? Etykiety nie powinny znacząco zmienić […]

Michelin wyjaśnia nowe przepisy etykietowania opon
Michelin wyjaśnia nowe przepisy etykietowania opon

Etykiety opon informują o trzech rodzajach osiągów: efektywności energetycznej, drodze hamowania na mokrej nawierzchni i poziomie hałasu. Firma Michelin postanowiła wyjaśnić te dane na przykładach oraz podać własne propozycje dotyczące systemu etykietowania. 1. Efektywność energetyczna Mówi o tym, jakie rezultaty spalania można osiągnąć przy zastosowaniu danej opony. Ocena A oznacza najwyższą efektywność opony, co przekłada […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!