Bosch prezentuje kolejną generację czujników MEMS

, 10 października 2012, 11:06

Bosch przedstawia kolejną generację peryferyjnych czujników przyspieszenia stosowanych w systemach ochrony pasażerów. To już piąta generacja tych produktów od roku 1996.

Najważniejszymi cechami nowych czujników cyfrowych są:

  • większy zakres pomiaru od ±120 g do ±480 g
  • możliwość wyboru sposobu komunikacji – za pomocą interfejsu SPI lub PSI5-V1.3

 

Czujniki peryferyjne są montowane w skrajnym obszarze komory silnika pojazdu, na bokach lub z tyłu pojazdu – właśnie w tych miejscach mogą one odpowiednio wcześnie wykrywać ryzyko zderzenia. Czujniki piątej generacji potrafią jednak więcej niż tylko komunikować sam fakt kolizji. W ciągu paru milisekund przekazują one do sterownika poduszki powietrznej wszystkie dane, których potrzebuje układ sterujący, aby odróżnić lekką stłuczkę od poważnej kolizji. Sterownik poddaje kontroli wszystkie dane odbierane z czujnika, a następnie sterownik określa, które systemy ochrony pasażerów – poduszki przednie, czołowe czy boczne, napinacze pasów – należy aktywować.

Cztery zakresy pomiaru, dwa czujniki, prosta integracja

Oba nowe czujniki są podobne pod względem konstrukcji, ale różnią się od siebie zakresem pomiaru. Czujnik SMA58x można przełączać z zakresu ±120 g na ±240 g. Jest on przewidziany do montażu w peryferyjnych czujnikach zderzeniowych. Specjalistycznym rozwiązaniem do detekcji zderzeń czołowych jest czujnik SMA59x o dwukrotnie większym zakresie pomiaru. Obydwa czujniki wykonują pomiary wzdłuż osi Y; rozdzielczość pomiaru wynosząca 10 bitów i wartości końcowe zakresu pomiaru dają w rezultacie poziom czułości od 1 LSB/g do 4 LSB/g.

Zaletą interfejsu PSI5-V.1.3 jest prosta integracja czujników pod warunkiem, że także w sterowniku poduszki powietrznej przewidziano rozwiązanie „Peripheral Sensor Interface 5”. W takiej sytuacji można obsługiwać do czterech urządzeń podłączonych do magistrali w układzie równoległym lub szeregowym. Aby w takich warunkach także magistrala mogła działać bez żadnych zakłóceń, nowe czujniki przyspieszenia posiadają pin IDATA. Umożliwia on wybór skonfigurowanych przez klienta filtrów lub tłumików. Układ ten oraz procesor czujnika są zintegrowane w obudowie czujników peryferyjnych.

Konstruktorzy Bosch wyposażyli czujniki SMA58x i SMA59x w wysoce skuteczny regulator offsetu. Wykonuje on automatycznie wolne oraz szybkie korekty, dzięki czemu czujniki są niezwykle odporne na zakłócenia fizyczne, np. drgania lub silne wahania temperatury otoczenia. Dodatkowo obróbkę sygnału wspomagają dwa filtry dolnoprzepustowe do wyboru – o częstotliwości granicznej 213 Hz i 416 Hz.

(pk)

Dowiedz się więcej

Jesienne promocje w Polcar
Jesienne promocje w Polcar

Polcar przygotował na wrzesień dwie nowe promocje, premiowane kombinezonami, bezrękawnikami i pokrowcami ochronnymi na błotniki. Firma przedłużyła też okres obowiązywania dwóch innych promocji. Promocja żarówek Hella Jednorazowe zakupy żarówek Hella nagradzane są kombinezonami i bezrękawnikami. Ilość nagród ograniczona, o kolejności decyduje moment przesłania zamówienia. Promocja trwa od 24 września do 31 października 2012. Promocja wybranych […]

VW z technologią Boscha pierwszy w rankingu ekologii
VW z technologią Boscha pierwszy w rankingu ekologii

Zwycięzcą rankingu ekologicznych samochodów 2012/2013 – opracowanego przez Niemiecki Klub Transportowy VCD – został Volkswagen eco up!, zbudowany z wielu komponentów układu napędowego firmy Bosch. To jedyny model w pierwszej dziesiątce rankingu zasilany gazem ziemnym i benzyną. Bosch wspólnie z Volkswagenem zaprojektował dla tego modelu technologię wtrysku i jest dostawcą takich komponentów jak: sterownik silnika, […]

Bosch planuje utworzenie spółki joint venture z firmą Ningbo Polaris
Bosch planuje utworzenie spółki joint venture z firmą Ningbo Polaris

Grupa Bosch planuje utworzenie spółki joint venture z firmą Ningbo Polaris Technology Co. Ltd. Udział większościowy w spółce będzie w posiadaniu firmy Bosch. Ningbo Polaris to chiński producent silników do skuterów z napędem elektrycznym. Zadaniem nowo utworzonej spółki byłoby przygotowanie kompleksowego portfolio silników do skuterów elektrycznych, ich produkcja oraz sprzedaż. Umowa w sprawie utworzenia spółki […]

Podwójny jubileusz Boscha
Podwójny jubileusz Boscha

Bosch obchodzi podwójny jubileusz produkcji. Firma wyprodukowała 50 milionów wtryskiwaczy i 10 milionów pomp wysokociśnieniowych. Jubileusz produkcji układów bezpośredniego wtrysku benzyny W listopadzie 2012 roku dział branżowy Bosch Gasoline Systems obchodzi jubileusz wyprodukowania 50 milionów wtryskiwaczy serii HDEV5 do układów bezpośredniego wtrysku benzyny oraz 10 milionów pomp wysokociśnieniowych serii HDP. Produkcja seryjna pomp wysokociśnieniowych HDP […]

Bosch i PSA wprowadzą tani napęd hybrydowy
Bosch i PSA wprowadzą tani napęd hybrydowy

Przedsiębiorstwa Bosch i PSA (Peugeot Citroën) planują stworzenie hydraulicznego napędu hybrydowego do samochodów osobowych. Bosch i PSA pracują nad hydraulicznym napędem hybrydowym Po sukcesach związanych z wprowadzeniem na rynek elektrycznego napędu hybrydowego Axle-Split firmy Bosch w samochodach z silnikami diesla produkowanych przez koncern PSA (HYbrid 4), oba przedsiębiorstwa planują teraz stworzenie hydraulicznego napędu hybrydowego do […]

Nowa wersja sens.it w Anwa-Tech
Nowa wersja sens.it w Anwa-Tech

Firma Anwa-Tech wprowadziła do oferty nową wersję systemu sens.it firmy Alligator. Umożliwia on programowanie czujników kontroli ciśnienia kół. System składa się z programatora, czterech czujników, 4 zaworów oraz oprogramowania zarządzającego obsługą czujników ciśnienia. Zestaw jest dostępny w cenie 1899 zł netto. Więcej informacji można uzyskać u przedstawicieli handlowych Anwa-Tech lub pod numerem telefonu 22 760 09 18.

Komentarze

Brak komentarzy!