Jak prawidłowo przeprowadzić uruchamianie awaryjne?

, 13 stycznia 2021, 23:18

Przy awaryjnym uruchamianiu rozładowanego akumulatora za pomocą kabli można popełnić mnóstwo błędów. Radzimy, jak robić to prawidłowo.

Jeśli w samochodzie rozładował się akumulator, można uruchomić go awaryjnie za pomocą kabli rozruchowych. Trzeba tylko wiedzieć, jak to zrobić. Warto, aby wiedzę na ten temat posiadała zarówno osoba udzielająca pomocy jak i kierowca.

Gdy stan naładowania akumulatora spadnie poniżej poziomu krytycznego, wówczas nie dostarcza on wystarczającej energii do urządzeń elektrycznych w pojeździe. Często awaryjne uruchomienie pojazdu za pomocą kabli to jedyny sposób na uruchomienie silnika.

Przede wszystkim: odpowiednie narzędzia i wsparcie

Dobra wiadomość jest taka, że aby awaryjnie uruchomić pojazd z rozładowanym akumulatorem, wystarczy drugi pojazd ze sprawnym akumulatorem i kable rozruchowe.

Ważne: średnica kabla rozruchowego powinna wynosić przynajmniej 16 mm. W przypadku samochodów z silnikami o dużej pojemności zalecany jest kabel o przekroju 25 mm. Niesprawny pojazd należy zasilić energią z akumulatora o takim samym napięciu. W większości samochodów napięcie to wynosi 12 V. Zdarzają się jednak starsze modele, w których napięcie wynosi 6 V. Każdorazowo należy zapoznać się z instrukcją obsługi obu pojazdów.

Uruchamianie awaryjne krok po kroku

1. Przygotowania

Oba pojazdy należy bezpiecznie zaparkować na równym podłożu. Pojazd sprawny i pojazd niesprawny nie mogą stykać się ze sobą ze względu na ryzyko zwarcia. W wielu nowych samochodach akumulator nie znajduje się już w komorze silnika, jednak wyprowadzenia biegunów można szybko odnaleźć. W razie potrzeby pomocna może okazać się instrukcja obsługi. Silniki obu pojazdów muszą być wyłączone.

Ważne: w wielu współczesnych samochodach, w których akumulator nie znajduje się pod maską, w komorze silnika przewidziano specjalne punkty do podłączania kabli rozruchowych, z których należy korzystać. W takim przypadku nie należy podłączać kabli rozruchowych bezpośrednio do akumulatora.

2. Podłączanie kabli rozruchowych

Kable rozruchowe należy trzymać za izolowane, plastikowe uchwyty.

Ważne: kabel czerwony należy zawsze podłączać do bieguna dodatniego, a czarny do bieguna ujemnego. Najpierw podłączamy jeden koniec kabla czerwonego do dodatniego bieguna sprawnego pojazdu. Następnie drugi koniec czerwonego kabla rozruchowego podłączamy do dodatniego bieguna pojazdu niesprawnego. Koniec czarnego kabla należy podłączyć do ujemnego bieguna akumulatora sprawnego pojazdu.

Ważne: Nigdy nie należy podłączać drugiego końca czarnego kabla do bieguna ujemnego – ten koniec podłącza się do wyznaczonego miejsca nadwozia pojazdu, który uległ awarii. Zwykle jest to mocny, niemalowany metalowy element w komorze silnika, może być to na przykład blok silnika lub specjalny punkt do podłączania zewnętrznego źródła zasilania. Bezpośrednie podłączenie kabla rozruchowego do ujemnego bieguna niesprawnego pojazdu nie jest zalecane, ponieważ może spowodować iskrzenie, które z kolei może uszkodzić akumulator. W przypadku akumulatorów kwasowo-ołowiowych może wystąpić wyciek kwasu, stwarzając zagrożenie dla osób znajdujących się w pobliżu. Istnieje również ryzyko zapłonu wodoru, dlatego też zalecane jest zakładanie okularów ochronnych.

3. Uruchomienie pojazdu i odłączenie kabli rozruchowych

Ważne: najpierw należy uruchomić silnik sprawnego pojazdu, a następnie spróbować uruchomić silnik pojazdu, w którym wystąpił problem z akumulatorem. Jeśli uda się uruchomić pojazd, w pierwszej kolejności należy włączyć w nim odbiornik elektryczny, taki jak np. światła czy ogrzewanie tylnej szyby. Pozwoli to uniknąć przepięcia przy odłączaniu kabli rozruchowych od biegunów. Kable odłącza się w odwrotnej kolejności. Jeśli chcemy szybko doładować akumulator zalecane jest, aby silnik pracował przez dłuższą chwilę lub należy wybrać się na dłuższą przejażdżkę. W innym przypadku jedynym rozwiązaniem będzie doładowanie akumulatora odpowiednim prostownikiem lub ładowarką elektroniczną.

Przy okazji…

Po każdym całkowitym rozładowaniu akumulatora należy udać się do serwisu w celu ustalenia przyczyny awarii. Jeśli akumulator jest słaby ze względu na stopień zużycia, uruchomienie za pomocą kabli rozruchowych jest jedynie tymczasowym rozwiązaniem, a problem może powrócić przy kolejnej próbie uruchomienia. W przypadku, gdy akumulator został rozładowany przez zbyt dużą ilość odbiorników to nawet jeżeli wydaje się sprawny i tak warto pojechać do serwisu, ponieważ mógł wystąpić trwały spadek jego zdolności rozruchowej spowodowany opadem masy czynnej.

4. Uruchomienie za pomocą kabli rozruchowych nie powiodło się – co teraz?

Jeśli samochód nie uruchomi się lub silnik natychmiast zgaśnie, należy odczekać około minutę przed podjęciem kolejnej próby. W razie kolejnego niepowodzenia przyczyną często jest uszkodzony lub niewłaściwy kabel rozruchowy. W takiej sytuacji rozwiązaniem może być użycie odpowiedniego lub nieuszkodzonego kabla.

5. Urządzenie rozruchowe jako rozwiązanie alternatywne

Dobrą alternatywą dla tradycyjnych kabli rozruchowych jest urządzenie rozruchowe. Urządzenia rozruchowe to przenośne akumulatory litowo-jonowe ze zintegrowanymi kablami rozruchowymi. Kable podłącza się tak samo, jak w przypadku kabli rozruchowych.

Ważne: urządzenie rozruchowe również szybko traci pojemność w temperaturach zimowych, dlatego też nie należy przechowywać go w samochodzie, gdy temperatura spada poniżej zera.

 

Aby uniknąć tego typu nieprzewidzianych i niemiłych zdarzeń – warto pamiętać o regularnym sprowadzaniu stanu akumulatora w warsztacie.

Firma Clarios – producent akumulatorów VARTA wspiera warsztaty i swoich klientów w całej Europie w ramach programu Testowania Akumulatorów VARTA, który oferuje kierowcom bezpłatne sprawdzenie stanu akumulatora. Właściciele pojazdów mogą łatwo znaleźć najbliższego partnera VARTA za pomocą wyszukiwarki dostępnej pod adresem https://www.varta-automotive.pl

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Arnold, 14 stycznia 2021, 9:28 0 -2

Taaaa. Ciekawe kto to pisał.

Odpowiedz

stan966, 14 stycznia 2021, 10:42 0 -1

Dla kierowców może być przydatne. Łopatologicznie.

Odpowiedz

Niemczyk, 14 stycznia 2021, 20:55 12 -2

„najpierw należy uruchomić silnik sprawnego pojazdu, a następnie spróbować uruchomić silnik pojazdu, w którym wystąpił problem z akumulatorem ”
Co za bzdury! Proszę nie wprowadzać ludzi w błąd.
Rozruch niesprawnego samochodu należy przeprowadzać jedynie przy zgaszonym silniku sprawnego auta. Dlaczego?
Odpowiedz to alternator. W momencie gdy sprawny samochód jest odpalony, alternator steruje prądem ładowania dzięki podniesieniu napięcia do zazwyczaj 14,2V. Włączenie ogrzewania tylniej szyby czy świateł, powoduje zwiększenie prądu wzbudzenia wirnika powodując zwiększenie produkcji prądu przez alternator, tak aby nadal na akumulatorze było 14,2V. Typowe alternatory są w stanie wyprodukować 120-150A, tyle wystarcza aby w pełni obsłużyć układy elektryczne.
A co się stanie jak oprócz typowego obciążenia elektrycznego, podłączymy rozrusznik innego auta?
Rozruszniki standardowo pobierają 250-400A. Wiec co na to regulator alternatora sprawnego auta? A no będzie za wszelką cenę chciał utrzymać 14,2V, powodując w ten sposób wzrost prądu wzbudzenia wirnika, a tym samym wzrost prądu wyprodukowanego, powodując spalenie diod prostowniczych czy stojana.
Drugi samochód odpalamy tylko i wyłącznie na zgaszonym sprawnym samochodzie.

Odpowiedz

rafcio, 15 stycznia 2021, 20:46 4 0

"Jeśli uda się uruchomić pojazd, w pierwszej kolejności należy włączyć w nim odbiornik elektryczny, taki jak np. światła czy ogrzewanie tylnej szyby. Pozwoli to uniknąć przepięcia przy odłączaniu kabli rozruchowych od biegunów."

Należy te odbiorniki wyłączyć przed awaryjnym rozruchem który wykonujemy na wyłączonym silniku pojazdu zasilającego. Staramy się aby był jak najmniejszy pobór prądu.

Kto tu za głupoty napisał w tym artykule :(

Odpowiedz

ANM67, 16 stycznia 2021, 6:12 5 0

Kabel rozruchowy o średnicy 16 mm.?! To jest 1 cm. i 6 mm. Grubość kciuka dorosłego faceta! Puknij się "fachowcu" w głowę!

Odpowiedz

anonim., 18 stycznia 2021, 12:48 1 0

widać dla fachowca pole przekroju 16mm2 i średnica 16mm to jest to samo:-D

Odpowiedz

MickDundee, 19 stycznia 2021, 10:49 0 0

Autor się chyba pomylił. Miał napisać o przekroju kabla a wskazał średnicę kabla. Eh, i te dywagacje o sposobie podłączenia kabla do masy. Warto byłoby też wspomnieć, że akumulator rozładowany poniżej krytycznego napięcia może nie nadawać się już do uratowania.

Odpowiedz

Anonim, 19 stycznia 2021, 16:20 0 0

Ciekawe czy na załączonym obrazku golf odpala paska czy pasek golfa

Odpowiedz