Common Rail – wydajny, ale nie niezawodny

16 grudnia 2020, 23:31

Ponad 70% diesli poruszających się po ulicach to silniki wyposażone w Common Rail. Popularność tego rozwiązania to efekt dużej wydajności i prostej budowy. W praktyce, układ CR rzeczywiście ma wiele niezaprzeczalnych zalet, ale w tej beczce miodu jest też łyżka dziegciu. Problemem może być zanieczyszczenie wtryskiwaczy, które zakłócają proces wtrysku i pogarszają warunki spalania.

Nowoczesne silniki wysokoprężne pokonują bezawaryjnie pierwsze 100–150 tys. km. Później zaczynają się problemy z głośniejszą pracą, dymieniem czy zwiększeniem zużycia paliwa. Jeżeli odpowiednio nie zareagujemy na takie objawy, może dojść do poważniejszej awarii. Czarny dym wydobywający się rury wydechowej czy nierówna praca silnika to pierwsze symptomy, na które warto zareagować

Co gorsza wtryskiwacze to pierwszy element od którego zaczyna się przyspieszona destrukcja jednostki. Złe dawkowanie i rozpylanie wtryskiwaczy, w krótkim czasie może doprowadzić do usterki koła dwumasowego, zaworu EGR, układu dolotowego, a nawet, poprzez niekontrolowane rozcieńczenie oleju, w skrajnych sytuacjach może przyczynić się do zatarcia silnika.

Wtryskiwacze Common Rail w silnikach Diesla dotykają głównie dwa typy problemów: nieszczelność zaworów sterujących, wynikająca z ich zużycia oraz błędy dawkowania i rozpylania spowodowane zanieczyszczeniem końcówek i korpusów. O ile w pierwszym przypadku rozwiązaniem jest jedynie wymiana lub regeneracja zaworków, o tyle problemy drugiego rodzaju może rozwiązać czyszczenie chemiczne. Podstawowa diagnoza wtryskiwaczy Common Rail możliwa jest bez demontażu z samochodu. Tak zwany test przelewów pozwala zdiagnozować nieszczelność zaworów sterujących, natomiast odczytanie korekcji wtryskiwaczy umożliwia wykrycie między innymi nierównomierności ich dawkowania. Czyszczenie chemiczne sprawdza się przede wszystkim w silnikach wyposażonych we wtryskiwacze Denso i Delphi. Jeżeli silnik pracuje twardo, ma niestabilny bieg jałowy lub dymi na czarno warto spróbować chemicznej terapii. Regularne czyszczenie układu wtryskowego jest odczuwalne przez kierowcę, silnik pracuje ciszej, bardziej miękko, pali mniej i jest zdecydowanie żwawszy.

Reasumując, usługa czyszczenia układu paliwowego jest doskonałym pomysłem na rozszerzenie portfolio warsztatu. Czyszczenie można wykonać za pomocą urządzenia Liqui Moly Easy Clean nr r51 lub urządzenia Jet Clean Tronic. W wielu wypadkach, układ wytryskowy można wyczyścić, podłączając puszkę preparatu nr 2666 lub 20458 do układu paliwowego. Najprostszym rozwiązaniem jest wymiana filtra paliwa i aplikacja preparatu Diesel System Reiniger nr 20450 w odpowiedniej  proporcji, bezpośrednio do zbiornika paliwa.

Jak sprawdzić działanie chemicznego czyszczenia? Wystarczy zakupić beczkę oleju w promocji z 6 gratisowymi preparatami Diesel System Reiniger u jednego z dystrybutorów Liqui Moly Polska.

Artykuł sponsorowany Liqui Moly

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

REXI, 17 grudnia 2020, 13:13 5 -4

No właśnie, Diesel jest problematyczny, dlatego że kierowcy nie stosują cudownego środka na porost włosów marki liqi moly, po jego zastosowaniu silnik albo przeżyje, albo się rozleci.
Jak to sprawdzić?, trzeba kupić beczkę oleju, a w gratisie otrzymasz cudowny środek, który jak ci się silnik rozleci to olej możesz sprzedać i będziesz miał na nowy samochód.
Brawo to jest nowoczesny kierunek, zamiast prawidłowo serwisować i naprawiać samochód, stosować cudowne środki, czyli powrót do PRLu - barervity, gumolepy i inne wynalazki

Odpowiedz

Nikt, 18 grudnia 2020, 15:11 3 -2

I jeszcz prusakolep...

Odpowiedz