Bez fleszy i sceny, ale merytorycznie o motoryzacji

4 listopada 2020, 12:52

Rok 2020 nie rozpieszcza nas eventami. Wiele z nich zostało odwołanych, inne przeniesiono na przyszły rok. Większość pozostałych wydarzeń odbywa się online, choć i tutaj wątpliwości związane z brzmieniem do niedawna obowiązujących przepisów i wynikającym z nich zakazem organizacji kongresów czy targów online w czerwonych strefach wywróciły niejedną imprezę. Dobrze więc, że w kalendarzu, jak co roku, znalazł się czas na XV już Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego organizowany przez SDCM. Dla wielu to „święto branży motoryzacyjnej”, które w tym roku po raz pierwszy odbędzie się – bez zaskoczeń – online. Aby wziąć udział w tym wydarzeniu wystarczy tylko się zarejestrować i w odpowiednim czasie usiąść przed komputerem. Jakie tematy zostaną poruszone podczas Kongresu? O tym poniżej.

O programie słów kilka – dzień I

Tradycyjnie już pierwszy dzień poświęcony będzie podsumowaniu i aktualnej sytuacji handlu i usług w motoryzacji. Przedstawione zostaną najświeższe dane z rynku, ale i prognozy na najbliższą przyszłość. Nie zabraknie opisu wyzwań z jakimi branża motoryzacyjna zmaga się obecnie i jakie czekają w niedalekiej przyszłości.

Nie zabraknie także Sylvii Gotzen, Sekretarz Generalnej FIGIEFA, czyli organizacji reprezentującej na poziomie europejskim dystrybutorów części motoryzacyjnych. Tym razem opowie o postępie legislacyjnym i spodziewanych zmianach rozporządzenia o włączeniach blokowych w motoryzacji – MV BER/GVO, które wygasa w 2023 roku. Już obecnie trwają konsultacje nad ich przyszłym brzmieniem. Czy te przepisy będą utrzymane mogą zadecydować właśnie te konsultacje.

Przypomnijmy, że wprowadzenie GVO zwiększyło szanse podmiotów działających w niezależnym sektorze motoryzacyjnym – zarówno dostawców, dystrybutorów jak i warsztatów w konkurencji z autoryzowanymi stacjami obsługi. Przykładowo umożliwiło niezależnym warsztatom naprawę pojazdów na gwarancji, której kierowca nie traci tylko z uwagi właśnie na przeprowadzenie naprawy poza ASO.

Kolejnym poruszonym zagadnieniem będą zmiany w systemie okresowych badań technicznych. W ostatnim czasie pojawił się projekt zmian w tym zakresie, który według dużej części branży wnosi duże zmiany do obecnego funkcjonowania SKP. Zarysy projektu przedstawią wspólnie przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, Transportowego Dozoru Technicznego i Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów oraz Prezes SDCM.

Podczas motoryzacyjnego wydarzenia organizowanego online nie mogło zabraknąć także sesji dotyczącej e-commerce. A na tym polu dzieje się wiele. Pandemia przeniosła handel wielu branż do Internetu. Jak w sieci odnajduje się motoryzacja? Odpowiedzą na to pytanie Maciej Oleksowicz – Prezes Inter Cars S.A. oraz Piotr Grzemski z OTOMOTO.

– Już pierwszy dzień obfitował będzie w sesje, spośród których każda osoba związana z handlem i usługami w motoryzacji znajdzie coś dla siebie. Drugi zapowiada się równie ciekawie. Poruszone zostaną zagadnienia odnoszące się do obecnej sytuacji w branży, ale i niepewnej przyszłości. Od wielu lat podczas naszych Kongresów usłyszeć można było o zagrożeniach, ale jasnym było, że branża rośnie i święci coraz to nowe sukcesy. Obecnie obraz maluje się w bardziej pesymistycznych barwach, choć oczywiście nie dla każdego segmentu naszego rynku – mówi Alfred Franke, Prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.

Przemysł motoryzacyjny w dobie pandemii – dzień II

Drugi dzień Kongresu poświęcony będzie głównie zagadnieniom związanym z przemysłem. Podsumowany zostanie wpływ pandemii COVID-19 na jego obecny stan, a szczegółowe dane z perspektywy europejskiej przedstawi Sigrid de Vries – Sekretarz Generalna CLEPA, czyli organizacji skupiającej europejskich producentów części motoryzacyjnych. Opowie ona także o działaniach CLEPA podejmowanych w trosce o interesy przemysłu motoryzacyjnego.

Nie zabraknie oczywiście spojrzenia z krajowego podwórka i tutaj także zaprezentowane zostaną dane z najnowszego barometru SDCM.

Kolejna z sesji poświęcona będzie nowej polityce klimatycznej Unii Europejskiej. Założenia Zielonego Ładu są niezwykle „ambitne”. Ocenią je między innymi Maciej Mazur z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA), Leszek Wiwała z Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPIHN) oraz Michał Dybuła z BNP Paribas.

Podczas Kongresu do jego uczestników zwróci się przedstawiciel Dyrekcji Generalnej Komisji Europejskiej omawiając regulacje dotyczące motoryzacji znajdujące się obecnie w agendzie Komisji.

Swoje miejsce podczas Kongresu znalazła także czwarta rewolucja przemysłowa, obecna już w motoryzacji. Paneliści z Andrzejem Soldatym z Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości rozmawiać będą o napotykanych w tym zakresie trudnościach i drogach do ich przezwyciężenia.

Żeby nie rozmawiać tylko o rewolucyjnych zmianach, jakie niesie przyszłość organizatorzy zaplanowali sesję, podczas której poruszony będzie problem czy też proceder znany i kojarzony bardziej z poprzednią epoką – wykorzystywaniem do napraw używanych, zwykle wyeksploatowanych części.

– XV edycja Kongresu Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego będzie inna niż wszystkie dotąd. Forma online wymusiła wiele zmian w naszym wydarzeniu. Oczywiście wolelibyśmy spotkać się ze wszystkimi „w realu”, ale jeżeli obecnie jest to jedyna możliwa forma to cieszymy się i z niej, czekając na 17 i 18 listopada i mając nadzieję, że kolejny Kongres odbędzie się już normalnie – dodaje Alfred Franke

Aby wziąć udział w Kongresie należy wysłać email na adres: monika.cholewinska@sdcm.pl

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!