Gawronie gniazdo, czyli sukces niszy…

, 28 października 2020, 23:52

Gawron Racing to team stworzony w latach 70-tych przez Cezarego Ruszkowskiego i jego ojca. Panowie kochali samochody i wyścigi. Naznaczeni pasją do mechaniki, która jeszcze przed wojną skłoniła dziadka Cezarego Ruszkowskiego do założenia i prowadzenia zakładu mechanicznego, od początku sami przygotowywali auta do startu i odnosili sukcesy na mecie.

Od motosportu do CER-MOTORu

Lata aktywności sportowej zaowocowały wieloma tytułami mistrza i wicemistrza Polski. Miłość do wyczynu i silnika sprawiła, że sportowa kariera zrodzona z pasji przekształciła się z czasem w zalążek firmy skupionej wokół silnika. Samochody ewaluowały, zmieniały się marki i osiągi, a miłość trwała. W 1980 r. Elżbieta i Cezary Ruszkowscy założyli CER MOTOR. Firmę skupioną wokół obsługi silnika. Pierwszą w Polsce, która wykonywała spawanie w argonie i regenerację wałków rozrządu. Podczas, gdy w latach 90-tych powstawały w polskiej motoryzacji nowe hurtownie i firmy handlowe, starające się zagospodarować maksymalnie dużą ilość grup towarowych do wszystkich napływających do nas z zagranicy aut, Gawron wybrał swoje drzewo i wokół niego zbudował wraz z żoną niszowe, silnikowe imperium.

Centrala CER MOTOR

– Mówi się, że jeśli robisz to co kochasz, nie musisz pracować. Mój poprzedni szef zbudował warsztat samochodowy od podstaw. Praca była całym jego życiem. Wkładał w nią całe swoje serce. I to mnie fascynowało. Mogę z całą pewnością stwierdzić że ta sama pasja dotyczyła również p. Cezarego w CER MOTOR i dlatego postanowiłem zostać w firmie na dłużej. To „dłużej” trwa już dziesiątki lat.” – Jarosław Gotowicki – Dział techniczny CER MOTOR

Magazyn centralny CER MOTOR

Czy praca w niszowej, wysoko wyspecjalizowanej firmie to wyzwanie?

Tomasz Dziak, Lublin: To więcej adrenaliny w pracy. Więcej wyzwań! Wymaga większej dyscypliny i organizacji w prowadzeniu biznesu, gdyż grono odbiorców jest bardzo wąskie i trzeba bardzo dbać o nich jak również o swoje samodoskonalenie. Każdy błąd czy wpadka w obszarze jakości lotem błyskawicy rozchodzi się po tym hermetycznym środowisku.

Ada Walusz, Siedlce: Praca w w niszowej, wyspecjalizowanej firmie stanowi dla mnie wyzwanie, ponieważ jako sprzedawcy musimy posiadać o wiele większą wiedzę techniczną. Często musimy być doradcą klienta, a nie tylko osobą sprzedającą części.

Marcin Chmielewski, Poznań: Tu nie ma miejsca na pomyłki… Silniki to serce motoryzacji i jej najważniejszy dział, trudne wyzwania, ale dające satysfakcję. A praca w wyspecjalizowanej firmie daje przewagę. My często nie sprzedajemy części tylko wiedzę, zdarza się, że nasza konkurencja ma dany towar, ale po prostu nie potrafi go dobrać i sprzedać. Powoduje to, że nasza konkurencja musi się nami posiłkować i, że taka firma jak CER MOTOR zawsze będzie potrzebna i zawsze sobie poradzi.

Nisza, wcale nie mała

Dziś, po 40 latach, CER MOTOR to 37 oddziałów w Polsce i 150 firm – specjalistów od napraw silników – zrzeszonych w sieci Engine Service. To także 120 pracowników centrali i magazynu centralnego. W ofercie firmy znajdziemy 230 000 referencji do najróżniejszych silników samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych, maszyn rolniczo-budowlanych, wózków widłowych, silników wyczynowych. Obok produktów uznanych producentów części silnikowych wyrosły marki własne CER MOTOR: GOLD, MV Parts, Ts Turbo.

Tomasz Dziak, Lublin: Atutem docenianym przez mechaników jest duża dostępność części zamiennych do nietypowych silników, często jako jedyny dystrybutor na rynku posiadamy daną część w sprzedaży.

Monika Chmielewska Accound Manager ds. warsztatów: Dla klientów bardzo istotne było wyspecjalizowanie naszych doradców w konkretnym segmencie napraw silnikowych. Mówię tu o stworzeniu działów rolniczego, motorsport czy turbo. Dało to szansę specjalistycznym warsztatom na kontakt z najbardziej kompetentną osobą, a ponadto zacieśniło relację Klient – Sprzedawca. Podobnie ma się sytuacja z rozszerzeniem naszego asortymentu. Dotychczas Klient kojarzył nas ze ścisłą silnikówką, tzn. tłoki, tuleje, pierścienie, zawory. Aby dostosować się do coraz bardziej wymagającego rynku motoryzacyjnego, CER MOTOR regularnie wprowadza do swojej oferty również osprzęt silnika: rozrządy, filtry, pompy wody, paliwa czy miski olejowe. To ważne przy pozyskiwaniu nowych klientów”

Lidia Brem, Gorzów Wielkopolski: CER MOTOR z roku na rok mocno się rozwija, śledzi potrzeby na rynku motoryzacyjnym, bierze udział w targach, a co za tym idzie nawiązuje nowe kontakty handlowe, organizuje wiele szkoleń, aby przekazać jak najwięcej wiedzy.

Poprzez aktywny udział w imprezach targowych na całym świecie, CER MOTOR stał się firmą rozpoznawalną w wielu zakątkach, a magazyn centralny o powierzchni 15 tys. metrów kwadratowych stanowi centrum logistyczne firmy, z którego wysyłany jest towar do filii i odbiorców w całym kraju oraz do 80 krajów w Europie i poza nią, do których CER eksportuje części silnikowe.

40 lat minęło…

To szmat czasu i cały szereg następujących po sobie zmian. W branżach technicznych następujących wręcz niewyobrażalnie szybko. Nadążenie za nimi, z jednoczesnym wyjściem naprzeciw oczekiwaniom rynku, klientów i pracowników to nie lada wyzwanie, a specjalizacja jeszcze je pogłębia. Tu nie da się odłożyć starej wiedzy ad acta i zastąpić jej nową. Trzeba wiedzieć wszystko…

Adam Wytrwał, Zastępca Dyrektora Handlowego: Mam to szczęście, że osobiście  mogę obserwować zmiany, jakie zaszły w CER MOTOR. Pamiętam, jak na początku mojej pracy w firmie pracowało może z 10 osób, a teraz jest ich ponad 150. Na początku lat 2000′ CER MOTOR miał 4 oddziały, a teraz jest 37. Wg mnie dla klienta najistotniejszymi zmianami są: rozwój nowych linii produktowych, ciągłe poszerzanie oferty o nowych dostawców czy nowe produkty. Nasz dział techniczny staje na wysokości zadania, śledząc na bieżąco nowości rynkowe i wprowadzając je do sprzedaży. Dzięki temu, że firma się zmienia, ja również się zmieniam i rozwijam razem z nią.

Ewa i Tomasz Owczarek, Jelenia Góra: Jesteśmy krótko działającą filią, ale zauważamy, iż czynione są kroki mające na celu uzyskanie maksimum satysfakcji ze strony klienta. Doceniamy takie działania, gdyż zadowolenie klienta, a co za tym idzie osiąganie coraz lepszych wyników sprzedażowych, jest dla nas motorem do dalszego działania i polepszania wyników finansowych co wydaje się celem nadrzędnym w prowadzeniu takiej działalności.

Marcin Chmielewski, Poznań: Blisko 40 filii w całej Polsce daje nam profesjonalną siatkę dystrybucji towaru w oparciu o rynki lokalne, dzięki temu klient ma towar dostarczany 2 razy dziennie oraz może zawsze odwiedzić filię, bo ma ją w każdym większym mieście. My mamy części do oldtimerów i do silników z lat 2018-19, a także doskonale zaopatrzone magazyny, często w bardzo nietypowe towary. Często motoryzacja to pasja pracowników, a tu dzięki silnikom, racingowi, turbo, rozwijają też swoją pasję.

Okiem pracownika

Rafał Szewczyk, Kraków: CER MOTOR w porównaniu do innych firm z branży motoryzacyjnej z jakimi współpracowałem reprezentuje odmienne spojrzenie na biznes, traktowanie tego, co się robi w kategoriach pasji, pewnego rodzaju misji. Właściciele rozumieją i „czują” rynek.

Ewa i Tomasz Owczarek, Jelenia Góra: Współpraca z CER MOTOR wydawała nam się ciekawą opcją i wyzwaniem na dalszy rozwój naszej kariery zawodowej. Prowadzenie filii  jest dla nas wyzwaniem, ale efekty tego wyzwania pozwalają optymistycznie spoglądać w przyszłość.

Konrad Chodak, Nowy Sącz: Możliwość prowadzenia własnej działalności pod szyldem znanej i renomowanej firmy, pomoc otrzymana przy otwarciu filii, ciągłe wsparcie w prowadzeniu działalności filii. Szkolenia które podnoszą moje kwalifikacje zawodowe pozwalając na nieustanny rozwój.

Kamil Jurkowski, Płock: W CER MOTOR najważniejsze jest dla mnie zaufanie, jakim mnie obdarzyła, bo nie znam drugiej firmy która powierzyłaby 23-letniej osobie prowadzenie oddziału. To dzięki CER MOTOR, dojrzałem jako przedsiębiorca, a tak naprawdę stałem się przedsiębiorcą. Prowadzę oddział w Płocku już prawie 5 lat, a najważniejsze, że praca sprawia mi przyjemność.

Tomasz Dziak, Lublin: Fachowość, wąska specjalizacja, kompleksowa oferta, ludzie z pasją… To są najważniejsze cechy, które pomogły mi podjąć decyzję o przystąpieniu do sieci CER MOTOR oraz utrzymać wieloletnią obecność w tej społeczności, także możliwość rozwoju i zawodowego spełnienia.

Marcin Chmielewski, Poznań: W firmie CER MOTOR pracuję, bo… kocham motoryzację, a to jest jej serce, codzienne wyzwania, trudne tematy, małe i duże zamówienia. Lubię kontakt z klientami i często jest to już kontakt przyjacielski, a najważniejsze to chyba bliskość tej prawdziwej mechaniki.

Tomasz Dziak, Lublin: Mówi się, że silnik jest sercem samochodu, a my potrafimy z chirurgiczną precyzją dobrać części zamienne do tego serca. Czyż to nie jest wystarczający powód?!

Monika Chmielewska, Account Manager ds. warsztatów: Priorytetem dla mnie jest fakt, że panuje tu atmosfera rodzinna. Wszyscy się bardzo dobrze znamy, wiemy, że możemy na siebie liczyć, darzymy się wzajemnym szacunkiem.

Adam Wytrwał, Zastępca Dyrektora Handlowego: Pracę w firmie traktuję jako swoją pasję. Stawiane wyzwania, projekty, które realizuję, powodują, że z uśmiechem przychodzę do pracy i nie myślę o żadnych zmianach w swoim  życiu – po prostu nie mam takiej potrzeby.

Majątek to ludzie

Wiedza techniczna, profesjonalizm, kompleksowa i spersonalizowana obsługa klienta, elastyczność i otwartość, lojalność i samodzielność pracowników, to wartości o jakich marzy każde przedsiębiorstwo. W przypadku firm niszowych, o wysokiej specjalizacji, to wręcz wymóg. To tu, do CER MOTOR w końcu trafiają wszystkie warsztaty, a nierzadko inni dystrybutorzy, w poszukiwaniu pomocy dla chorego silnika ich klienta. Nietypowy, przerobiony, tuningowany silnik w CER MOTOR zostanie zdefiniowany i zaopatrzony w zestaw naprawczy.

Pracownicy to prawdziwe bogactwo firmy. Od magazyniera i kierowcy, poprzez sprzedawców, aż do kadry managerskiej. Wiedza techniczna silnikowa i samodzielność myślenia są tu potrzebne na każdym kroku. Wielką wartością są zarówno pracownicy centrali, oddziały własne CER MOTOR, jak i firmy współpracujące, zrzeszone w sieci Engine Service. Obecnie to zintegrowany zespół 150 niezależnych, wysoko wyspecjalizowanych i zachowujących własną nazwę i tożsamość specjalistycznych firm, zajmujących się naprawami głównymi silników. Wszystkie świadczą usługi na najwyższym poziomie. I wszystkie razem tworzą elitarną, silnikową społeczność.

– To dzięki ludziom rozwijamy się i pozyskujemy coraz większe grono stałych klientów, ceniących profesjonalizm obsługi i jakość produktów. Staramy się także zaspokajać ich potrzeby organizując szkolenia, zapewniając coraz lepsze warunki pracy, rozwoju i życia. Dla nas to inwestycja owocująca bardzo niską rotacją pracowników – mówi Ewa Jackiewicz Dyrektor Handlowy CER MOTOR.

– Zżyci ze sobą, identyfikujący się z firmą pracownicy, to podstawa sprawnego działania firmy. Widać to również po relacjach, także z byłymi pracownikami. Pozostaje sympatia i szacunek, a nierzadko przyjaźnie na lata, które według mnie przekładają się na atmosferę w firmie i jakość pracy – podsumowuje Elżbieta Ruszkowska.