Wymiana i diagnostyka akumulatora do pojazdów z systemem START-STOP

, 14 października 2020, 23:09

Diagnozowanie stanu akumulatora

Ręczne testery do diagnozowania stanu akumulatora zwykle trafnie wskazują problemy. Należy jednak pamiętać o kilku istotnych kwestiach.

Po pierwsze, testery są przeznaczone do oceny wadliwych lub używanych akumulatorów. W sprawdzaniu zdolności rozruchowej nowego akumulatora bywają już zawodne, częściowo z powodu stosowanych algorytmów do odczytu jego stanu. Na odczyt może mieć także wpływ stan kabli i złączy biegunowych. Po drugie, różne testery mogą dawać różne wyniki – dotyczy to zarówno marek, jaki i różnych modeli tej samej marki testera. Odczyty prądu rozruchu można mierzyć zgodnie z wieloma międzynarodowymi normami jak SAE, EN, DIN.

Wreszcie, różne techniki konstrukcji akumulatora mogą znacząco wpłynąć na odczyt na cyfrowym testerze przewodności, ponieważ muszą być stosowane wspólne algorytmy – akumulatory o większej trwałości mają tendencję do przenoszenia większej ilości materiału i większej gęstości, co zwykle odzwierciedla niższe napięcie początkowe, ale dłuższe czasy. Cyfrowe testery mogą określać realistycznie tylko początkową wewnętrzną rezystancję akumulatora w konkretnym jego stanie, a nie ilość materiału. Może to powodować znaczną różnicę pomiędzy wskazywanymi danymi prądu rozruchu, a rzeczywistymi danymi uzyskanymi w laboratorium w zakresie rzeczywistych obciążeń zgodnie z odpowiednią normą dla danego akumulatora.

W efekcie, akumulator, który ma 2-3 lata, może być użyteczny przez wiele lat, ale ze względu na „zużycie” może dać tylko 75% odczytu jego stanu.

Ogólnie rzecz biorąc, cyfrowy tester daje najlepsze informacje na temat oceny używanych akumulatorów na rynku, co należy zawsze wziąć pod uwagę sprawdzając stan nowych produktów.

Właściwe przeprowadzenie diagnostyki w warsztacie każdego akumulatora powinno opierać się na 3 podstawowych kwestiach: zastosowanie i instalacja akumulatora, historia serwisowania oraz kontrola wizualna. W prawidłowej ocenie stanu akumulatora pomogą odpowiedzi na poniższe pytania:

ZASTOSOWANIE I INSTALACJA AKUMULATORA

1. Czy akumulator był używany zgodnie z podanym zastosowaniem?

2. Czy akumulator posiada parametry właściwe dla danego zastosowania? Czy prąd rozruchu jest co najmniej równy oryginalnym wymaganiom podanym przez producenta pojazdu?

3. Czy pojazd posiada dodatkowe wyposażenie elektryczne szczególnie takie, które nie jest oryginalnym wyposażeniem np. klimatyzacja, radio lub inne akcesoria? Jeśli tak, potrzebny może być akumulator o zwiększonych parametrach prądowych.

4. Czy akumulator jest właściwie zamocowany w pojeździe? Czy miejsce mocowania pasuje do akumulatora?

5. Czy klemy pasują do końcówek akumulatora i są właściwie ustawione i wyczyszczone? Czy jeśli akumulator był zmieniony na akumulator z innym położeniem końcówek (z górnych na boczne lub odwrotnie) to jest wystarczający odstęp między końcówkami, a częściami metalowymi pojazdu?

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

malik, 15 października 2020, 20:16 4 -4

klienci coraz chętniej wymieniają aku na zwykłe żeby ten porypany start -stop nie działał

Odpowiedz

lewar, 16 października 2020, 18:05 3 -1

Wymiana akumulatora na "zwykły" nie sprawi, że system start-stop nie zadziała.

W aucie warto zamontować taki akumulator jaki producent przewiduje, a dopiero później (jeżeli jest taka możliwość) wyłączyć system start-stop.

Zawsze proponuję moim klientom montować akumulatory zgodnie z zaleceniami producenta z dwóch powodów: Jeżeli klient nie zakupi/zamontuje akumulatora zgodnie z zaleceniami producenta, nie otrzyma gwarancji. Po drugie, nowoczesne samochody (zwłaszcza te wyposażone w systemy start-stop) na ogół mają zwiększone zapotrzebowanie na energie, nie tylko przez system start-stop ale również przez inne odbiorniki, dlatego "zwykły" akumulator może nie spełnić zadania.

Odpowiedz