Wymiana i diagnostyka akumulatora do pojazdów z systemem START-STOP

, 14 października 2020, 23:09

EFB (Enhanced Flooded Battery) to akumulator kwasowo-ołowiowy o wydłużonej żywotności. Głównie przeznaczony jest do samochodów z  systemem START STOP, ale także tych intensywnie użytkowanych oraz do samochodów wyposażonych w wiele odbiorników prądu. W związku z rosnącą liczbą nowych samochodów wyposażonych w system START-STOP będziemy coraz częściej spotykali się z koniecznością wymiany i diagnozowania akumulatora typu EFB.

Akumulator EFB posiada trzykrotnie wyższą wytrzymałość cykliczną w porównaniu do akumulatorów konwencjonalnych oraz zwiększoną odporność na częste rozładowywanie przy utrzymaniu wydłużonej żywotności i wysokich parametrów (wnioski na przykładzie badanego produktu Galaxy EFB, AUTOPART). Ponadto, akumulatory EFB są na rynku dostępne od niedawna, co oznacza użycie do ich wytwarzania zaawansowanych technologicznie rozwiązań w zakresie budowy i jakości poszczególnych komponentów. Na uwagę zasługuje np. bezobsługowe podwójne wieczko bez korków, które posiada płaską powierzchnię, zgrzaną nakładkę z podwójnymi wkładkami przeciwwybuchowymi i system specjalnego labiryntu walczący z wydostaniem się kwasu i pozwalający elektrolitowi spłynąć z powrotem do cel. W momencie np. wywrócenia samochodu ma to duże znaczenie – z akumulatora nie wycieka elektrolit.

Czym jest system START STOP?

Zadaniem systemu START STOP montowanego obecnie w samochodach jest monitorowanie pracy silnika i wyłączanie go, gdy pojazd się zatrzymuje, oraz automatyczne włączanie (poprzez naciśnięcie sprzęgła), gdy pojazd rusza. Pomaga to uniknąć niepotrzebnej straty energii powodowanej przez pracę silnika na biegu jałowym oraz zdecydowanie zmniejsza emisję spalin nawet o 10%. Jest to szczególnie ważne w aglomeracjach miejskich, gdzie zainstalowana jest sygnalizacja świetlna. Według wstępnych danych używanie systemu START STOP powoduje zmniejszenie zużycia paliwa do 15%. Dlatego też system ten jest coraz powszechniej stosowany przez producentów i szacuje się, że od 2017 roku, 70% nowych pojazdów, będzie w niego wyposażone. Od roku 2012 emisja CO2 w nowo rejestrowanych samochodach osobowych nie  może przekroczyć 130g CO2/km. Normy będą systematycznie zaostrzane do 95 g CO2/km w 2020 roku.

Wymiana akumulatora EFB

Po pierwsze, zawsze wymieniamy akumulator dedykowany do pojazdów z system START STOP. Głównym parametrem, który charakteryzuje takie akumulatory to wysoka zdolność przyjmowania ładunku. Daje to gwarancję, że w krótkich odcinkach czasowych pomiędzy zatrzymaniami i rozruchami pojazdu akumulator zostanie ponownie doładowany do swojej nominalnej wartości pojemności.

Standardowy akumulator będzie w takim trypie pracy permanentnie niedoładowany, co w konsekwencji doprowadzi do przedwczesnej destrukcji materiału aktywnego – „śmierci baterii”.

Akumulatory pojazdów wyposażonych w START-STOP powinny być zawsze wymieniane w warsztacie. Tylko profesjonalna wymiana i ustawienie właściwego typu akumulatora może zapewnić prawidłowe działanie systemu Start-Stop i osiągnięcie pożądanego zmniejszenia zużycia paliwa i emisji CO2. W przypadku wielu pojazdów z systemem Start-Stop wymiana akumulatora wymaga użycia odpowiedniego testera diagnostycznego, dostosowania akumulatora w pojeździe i zaprogramowania danych technicznych, takich jak pojemność i numer seryjny.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

malik, 15 października 2020, 20:16 4 -5

klienci coraz chętniej wymieniają aku na zwykłe żeby ten porypany start -stop nie działał

Odpowiedz

lewar, 16 października 2020, 18:05 4 -1

Wymiana akumulatora na "zwykły" nie sprawi, że system start-stop nie zadziała.

W aucie warto zamontować taki akumulator jaki producent przewiduje, a dopiero później (jeżeli jest taka możliwość) wyłączyć system start-stop.

Zawsze proponuję moim klientom montować akumulatory zgodnie z zaleceniami producenta z dwóch powodów: Jeżeli klient nie zakupi/zamontuje akumulatora zgodnie z zaleceniami producenta, nie otrzyma gwarancji. Po drugie, nowoczesne samochody (zwłaszcza te wyposażone w systemy start-stop) na ogół mają zwiększone zapotrzebowanie na energie, nie tylko przez system start-stop ale również przez inne odbiorniki, dlatego "zwykły" akumulator może nie spełnić zadania.

Odpowiedz