Zimowe Pirelli na szosę i w teren

, 3 listopada 2004, 0:00

W Polsce z roku na rok rośnie liczba samochodów typu SUV, czyli wielozadaniowych aut terenowych. Niektórzy używają „terenówek” tylko do jazdy po miejskich, utwardzonych drogach. Inni lubią ekstremalną jazdę w terenie: przedzierają się przez błoto, pokonują piaszczyste wzniesienia, brody rzeczne, a także zaspy śnieżne.
To właśnie zimowe podłoże wymaga odpowiednich opon, takich, które sprawdzają się podczas jazdy zarówno na szosie, jak i w terenie. Kierowcy aut terenowych powinni zwrócić uwagę na zimowe opony terenowe również dlatego, że środek ciężkości pojazdów tego typu umiejscowiony jest dość wysoko, co znacznie zmniejsza przyczepność auta do podłoża.
Jeśli temperatura jest bliska zeru, a jezdnia mokra – nieprzystosowana do takich warunków opona może zupełnie nieoczekiwanie stracić kontakt z nawierzchnią. Dlatego odpowiednio wcześnie należy zadbać o ogumienie przystosowane specjalnie do trudnych warunków panujących zimą.
Opony zimowe Pirelli Scorpion Ice&Snow do samochodów terenowych zostały tak zaprojektowane, aby mogły zapewnić bezpieczne i efektywne wykorzystanie możliwości „terenówek” w warunkach europejskiej pory zimowej: śniegu, lodu, błota pośniegowego, dużych opadów deszczu i ryzyka jego przymarznięcia na jezdni i poza nią.
Charakterystyczna dla opon zimowych, zarówno terenowych, jak i do samochodów osobowych, jest ich konstrukcja: nie tylko kształt bieżnika, ale i materiał użyty do ich produkcji. Najważniejsza w oponach zimowych jest ich plastyczność w obniżonej temperaturze. Podczas gdy letnia opona na mrozie staje się twarda i śliska, opona zimowa zachowuje swoją elastyczność i przyczepność do podłoża, tak samo jest w przypadku opon terenowych. Chociaż typowe opony terenowe z założenia mają duże bloki bieżnika, umożliwiające jazdę po grząskim terenie, trzeba pamiętać, że zimowe opony terenowe są dodatkowo wyposażone w szereg kanalików, odprowadzających nadmiar wody i błota pośniegowego spod kół. Trzecim istotnym elementem są lamele – drobne nacięcia na powierzchni bieżnika. W czasie jazdy po ośnieżonych nawierzchniach „wgryzają się” one w śnieg, zwiększając w ten sposób przyczepność do nawierzchni. Dodatkowo drganie lameli w czasie jazdy powoduje samooczyszczanie opony ze śniegu i błota. Efekt uboczny tych drgań, czyli większy hałas towarzyszący toczeniu się opony, został zredukowany do minimum. Opony zimowe do samochodów terenowych Scorpion Ice&Snow powstały na bazie dwóch czołowych modeli opon terenowych: Scorpion S/T – przeznaczony do warunków szosowych oraz Scorpion A/T – do jazdy terenowej. Opona ta oferuje świetne właściwości jezdne w warunkach zimowych, w szczególności na śniegu i lodzie. Bieżnik ma asymetryczną rzeźbę. Nowy wzór wzdłużnych rowków, które wraz z występami bieżnika o zróżnicowanej geometrii zapewniają najlepsze osiągi w zakresie przyczepności i hamowania na śniegu oraz ograniczają poślizg hydrodynamiczny.
 ]1[

Komentarze

Brak komentarzy