Akumulatory Bosch do systemów Start/Stop

, 16 września 2020, 9:18

Obecność systemu Start/Stop wiąże się z koniecznością użycia specjalnego akumulatora, przystosowanego do częstszych rozruchów.

Aktualnie stosowane akumulatory kwasowo-ołowiowe występują w 3 wersjach:

  • wykonanie standardowe – linie Bosch S3 (do starszych samochodów z niewielką ilością odbiorników energii), S4 (nowsze samochody, parametry wyposażenia fabrycznego) oraz S5 (duża liczba odbiorników elektrycznych)
  • EFB z płytą dodatnią pokrytą poliestrem
  • AGM z płytami oddzielonymi włóknem szklanym nasączonym elektrolitem

Bosch S5 AGM to akumulator do samochodów wyposażonych w system Start/Stop oraz system odzyskiwania energii podczas hamowania. W pojazdach tych występuje duża liczba odbiorników energii elektrycznej a dodatkowo, podczas hamowania generowane jest podwyższone napięcie. Pozwala to odzyskać część energii rozpędzonego pojazdu. Wyższe napięcie wymusza zwiększenie odporności akumulatora. Podwyższona jest także cykliczność pracy. W akumulatorach AGM elektrolit zamknięty jest w matach z włókna szklanego. Dzięki temu akumulator dysponuje czterokrotnie większą odpornością na pracę cykliczną, większą efektywnością rozruchu oraz zapewnia sprawny rozruch przy dużo niższym stanie naładowania niż standardowy akumulator. Akumulatory AGM spotkamy najczęściej w samochodach klasy wyższej, m. in. w samochodach marki Mercedes lub Audi.

Bosch S4 EFB to technologia, w której płyta dodatnia akumulatora pokryta jest warstwą poliestru. Masa aktywna zyskuje w ten sposób dodatkową ochronę przed odpadaniem z płyty. W porównaniu do akumulatora konwencjonalnego, dwukrotnie wzrasta odporność na pracę cykliczną oraz odporność na wstrząsy. Dzięki temu akumulator idealnie sprawdza się w systemach Start/Stop bez rekuperacji, czyli odzysku energii podczas hamowania, gdzie liczba cykli pracy, maksymalne napięcie ładowania i głębokość rozładowania są zwykle niższe niż w przypadku samochodów z akumulatorami AGM. Akumulatory EFB spotkamy m. in. w samochodach grupy VW lub japońskich.

Jeśli w samochodzie zamontowany jest akumulator AGM, to może być wymieniony tylko na AGM. Montaż akumulatora konwencjonalnego wiązałaby się z drastycznym skróceniem żywotności i ryzykiem niesprawności samochodu, gdyż głębokość rozładowania i napięcie ładowania dla systemu Start/Stop z rekuperacją odbiegają znacznie od spotykanych w konwencjonalnych samochodach.

Dla samochodów z systemem Start/Stop w wypadku wymiany akumulatora wymagane jest zaprogramowanie nowego zespołu w sterowniku silnika. Należy do tego użyć kodu BEM z pokrywy akumulatora lub numeru Bosch. Można użyć w tym celu testera usterek z serii Bosch KTS.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Nick, 17 września 2020, 6:41 0 0

Najlepiej serwisówka przypisać, wiele aut jedzi bez przypisanego aku po wymianie. Ma straty napięcia na zlaczach i punktach masowych. Doczepionych jest wiele lewych odbiorników o których niewie sterownik i chodzą. Ma to sens przypisywanie po warunkiem ,że auto jest idealna czysta dziewicą:)

Odpowiedz