Serwis samochodów elektrycznych – wyzwania

, 13 lipca 2020, 9:30

Choć konstrukcja silników samochodów elektrycznych jest mniej skomplikowana, to ich serwisowanie obejmuje zupełnie nowy zakres prac i czynności obsługowych.

Auto elektryczne ma mniej części wymagających systematycznej obsługi niż samochody z napędem konwencjonalnym, co w efekcie oznacza mniejsze koszty eksploatacji. Nie oznacza to jednak, że pojazdy elektryczne uznać można za bezobsługowe.

W serwisowaniu e-pojazdów wyróżniamy obecnie 3 najważniejsze aspekty:

1. Wymiana płynu chłodzącego baterie – producenci zazwyczaj ustalają cykl wykonania tej procedury raz na 4 lata. Właściwe chłodzenie jest kluczowe dla ogniw, ponieważ zapewnia im optymalną temperaturę pracy.

2. Regularna wymiana oleju w przekładni napędowej – interwał jej wymiany (np. w samochodach Tesli) jest ustalony na przebieg 160 tys. km.

3. Wymiana filtra kabinowego – jest to procedura, która wpływa głównie na komfort kierowcy, a nie na sprawność elektrycznego układu napędowego.

W przypadku serwisowania pojazdów elektrycznych ogromną rolę odgrywa stanowisko warsztatowe. Oprócz podstawowego wyposażenia powinno być ono dostosowane do obsługi samochodów elektrycznych i hybrydowych oraz posiadać instrukcje stanowiskowe, również z zakresu wysokich napięć (HV). Do bezpiecznej pracy konieczne są specjalistyczne narzędzia izolowane (VDE), odpowiedni sprzęt pomiarowy oraz dodatkowe wyposażenie BHP. Wszystkie narzędzia powinny posiadać izolację (VDE). Ponadto należy używać taśm i mat izolacyjnych, a także mierników prądu stałego. Trzeba także zapewnić dostęp do sorbentu na wypadek wycieku z akumulatorów. Jest to ważne ze względu na akumulatory Litowo-Jonowe (Li-Ion), posiadające organiczny elektrolit, który w przypadku jego wydostania się może być usuwany przez pracowników ze specjalistycznym wyposażeniem.

Głównym zagrożeniem dla osób pracujących z urządzeniami elektrycznymi jest przede wszystkim występowanie wysokich napięć i prądów. Te, w zależności od osiągniętych wartości, mogą powodować mrowienie kończyn (5 mA), skurcze (10 mA), w efekcie których trudno np. odłożyć narzędzie, migotanie komór serca i bezdech (50 mA), a nawet stanowić zagrożenie życia (80 mA). Niebezpieczeństwem jest także występowanie łuku elektrycznego, którego skutkiem mogą być poparzenia lub uszkodzenia wzroku oraz występowanie oparów trujących, stanowiących zagrożenie dla dróg oddechowych. Właśnie dlatego podstawowe zasady bezpieczeństwa w serwisie pojazdów zelektryfikowanych to praca w zespołach, przy użyciu odpowiednich narzędzi oraz zapewnienie warsztatowcom odpowiedniego ubrania, obuwia i rękawic.

Zestaw narządzi Würth Polska do samochodów elektrycznych i hybrydowych

Walizka z narzędziami przeznaczonymi do pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Zawarte w zestawie narzędzia VDE są odpowiednie do prac pod napięciem do 1000 V (AC) i do 1500 V (DC), przy stosowaniu się do wszystkich zasad bezpieczeństwa. W pakiecie zawarte są m.in. wkrętaki, przedłużki, klucze, tester do badania napięcia, a także okulary i rękawice ochronne.

  • Art. nr 5964 502 001 – zestaw 16-elementowy,
  • Art. nr 5964 502 002 – zestaw 32-elementowy.

Produkty są dostępne w e-sklepie Würth, sklepach stacjonarnych oraz u przedstawicieli handlowych Würth Polska.

źródło: komentarz ekspercki Ewy Paprockiej, Product Managera Würth Polska

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!