System telemetryczny RaceConnect od Bosch Motorsport

, 9 lipca 2020, 14:55

Często w sportach motorowych kilka setnych, a nawet tysięcznych sekundy może dzielić wygraną od przegranej. Dlatego podczas opracowywania i konfigurowania samochodów wyścigowych inżynierowie zespołów stale poruszają się w przygranicznych obszarach fizyki i techniki. Do najważniejszych narzędzi, z których korzystają, należą systemy telemetryczne, służące do przesyłania danych i pomiarowych wartości z pojazdu do komputerów zespołu wyścigowego.

Komputery te mogą znajdować się bezpośrednio w boksie lub w dziale badawczo-rozwojowym zespołu i służą do dokonywania odpowiednich korekt w konfiguracji pojazdu podczas treningu, kwalifikacji i samego wyścigu.

– Bosch Motorsport opracował kompleksowy system telemetryczny RaceConnect, który umożliwia zespołom wyścigowym transmisję, przechowywanie i przetwarzanie w czasie rzeczywistym wszystkich ważnych danych samochodu, i nie jest to powiązane z konkretną lokalizacją – mówi Timo Blon, dyrektor ds. strategii i inżynierii systemów w Bosch Motorsport.

Dzięki temu można szybko analizować oraz optymalizować wszystkie dane pomiarowe i parametry pojazdu, podwozia i układu napędowego, które są kluczowe dla udanego wyścigu.

Aby można było korzystać z nowego systemu telemetrii, zespoły instalują modem telemetryczny Bosch LTE65 w swoich pojazdach jako nadajnik. Lekki moduł podłącza się po prostu bezpośrednio do elektroniki pojazdu za pomocą znormalizowanego interfejsu Ethernet lub RS232. Następnie modem wykorzystuje sieć komórkową LTE do przesyłania wszystkich potrzebnych danych do chmury architektury RaceConnect przy użyciu szyfrowania typu end-to-end. Stamtąd dane są przesyłane, podobnie poprzez sieć LTE z szyfrowaniem end-to-end, do inżynierów danych i zespołu wyścigowego w celu dalszego przetwarzania.

Potrzebny jest jeden modem LTE65 na pojazd. Użytkownicy RaceConnect mogą równolegle obsługiwać dowolną liczbę modemów i wykorzystywać do analizy danych. To skraca czas, wysiłek i wydatki zespołu wyścigowego, szczególnie gdy posiada on kilka pojazdów. Każdy modem telemetryczny może być konfigurowany i zarządzany szybko i łatwo w chmurze za pomocą wygodnego i przejrzystego interfejsu użytkownika. Bosch utrzymuje oprogramowanie sprzętowe i aktualizuje je, aby użytkownicy mogli zawsze dysponować najnowszą wersją swojego systemu.

Bosch zaprojektował modem LTE65 specjalnie do użytku w sportach motorowych.

– Opracowywane i produkowane przez nas systemy elektroniczne oferują oprócz niskiego opóźnienia także transmisję danych, nawet przy dużych prędkościach pojazdu oraz zmieniającym się zasięgu sieci komórkowej – mówi Timo Blon.

Kompaktowy modem ma wymiary 114 x 65,5 x 22 mm, waży 180 g oraz jest zabezpieczony przed wnikaniem pyłu i wody zgodnie z klasą IP67. Jest przystosowany do diagnozowania i ma wbudowane zasilanie awaryjne, które mostkuje chwilowe spadki napięcia w instalacji elektrycznej pojazdu. System spełnia wszystkie wymogi bezpieczeństwa przesyłania danych i jest certyfikowany do użytku w sieci komórkowej LTE.

Bosch oferuje system telemetrii RaceConnect jako kompletny pakiet. Klienci otrzymują dwa modemy LTE65 z dołączonymi kartami SIM i planami transmisji danych – dla sieci komórkowej w Europie lub w USA oraz dostęp do portalu RaceConnect. W przyszłości możliwe będzie również odbieranie danych za pośrednictwem portalu internetowego.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!