Układ bezpośredniego wtrysku benzyny Bosch

24 czerwca 2020, 23:02

Już w 1912r. Robert Bosch jako pionier rozpoczął badania nad zasilaniem silnika przy wykorzystaniu układu bezpośredniego wtrysku. Pierwszym samochodem w jakim zastosowano taki układ zasilania benzyną był Mercedes 300SL w 1954 roku. Jednak ze względu na wysokie koszty opracowano i wprowadzono na rynek układ pośredniego wtrysku benzyny. Paliwo zamiast bezpośrednio do komory spalania było wtryskiwane do kolektora dolotowego przed zaworem dolotowym. Po wielu latach, bo dopiero w 2000 r. Bosch powrócił do koncepcji z 1954 r. i ponownie zaczął rozwijać system wtrysku bezpośredniego.

Obecnie Bosch jest czołowym dostawcą tych systemów producentom pojazdów. Dzięki stosowaniu układu wtrysku bezpośredniego, współczesne silniki są coraz bardziej wydajne, a co za tym idzie spada zużycie paliwa oraz emisyjność spalin.

W układzie tym wyróżniamy:

  • część niskociśnieniową
  • część wysokociśnieniową

W części niskiego ciśnienia paliwo pod ciśnieniem do 6 barów dostarczane jest do pompy wysokiego ciśnienia. Kolejno paliwo pod ciśnieniem ok. 200 barów tłoczone jest do szyny z wtryskiwaczami, które precyzyjnie odmierzają i rozpylają paliwo bezpośrednio do komory spalania (rys. 1). Niejednokrotnie cykl wtrysku podzielony jest na kilka, aby jeszcze precyzyjniej odmierzyć i rozpylić paliwo. Taki sposób zasilania silnika paliwem umożliwia zwiększenie jego wydajności, a więc większa moc przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa i emisyjności.

Wraz ze wzrostem udziału pojazdów z systemem bezpośredniego wtrysku benzyny, Bosch przygotował zestawy części zamiennych (rys. 2) oraz narzędzia wspierające naprawę (rys. 3.1 i 3.2). Zdarza się, że powodem nieszczelności jest właśnie wykorzystanie starych uszczelnień. Dlatego niezależnie od tego czy montujemy nowy wtryskiwacz czy ponownie ten sam, który został zdemontowany zgodnie z procedurą montażu zawsze należy użyć nowych uszczelnień.

Bosch w swoim portfolio posiada pełną ofertę komponentów systemu bezpośredniego wtrysku benzyny – począwszy od pompy paliwa i wtryskiwaczy, a skończywszy na różnego rodzaju czujnikach wykorzystywanych w tym systemie.

Najpopularniejsze z produktów to:

  • 026150001A Wtryskiwacz dedykowany do silników z grupy VW 2.0 TSI/TFSI.
  • 0261520472 Pompa wysokiego ciśnienia dedykowana do silników z grupy VW 1.8/2.0 TSI/TFSI
  • F00VH35007 Zestaw części zamiennych niezbędnych przy każdym demontażu wtryskiwacza

Więcej informacji na stronie: www.motobosch.pl

Artykuł sponsorowany Bosch

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!