Układ klimatyzacji strefowej Denso dla większych oszczędności

, 18 maja 2012, 12:21

Firma Denso opracowała układ klimatyzacji strefowej, umożliwiający kontrolę temperatury oddzielnie w strefie kierowcy, pasażera oraz tylnej kanapy. Rozwiązanie to obniża koszty użytkowania klimatyzacji w samochodzie, jednocześnie gabaryty modułu HVAC są podobne do standardowych układów klimatyzacji.

Moduł HVAC dla układu klimatyzacji– „Dzięki opracowanemu przez Denso rozwiązaniu będzie można uniknąć schładzania lub ogrzewania stref, w których nikt nie przebywa, zaś temperatury w poszczególnych strefach mogą być regulowane w sposób niezależny, w zależności od preferencji siedzących tam osób.” – mówi Akio Shikamura, dyrektor naczelny grupy Denso Thermal Systems Business Group – „Gdy samochodem podróżuje jedynie kierowca i układ klimatyzacji obsługuje tylko jego strefę, to średnie roczne zużycie energii potrzebnej do obsługi układu klimatyzacji maleje o 20 proc., co oczywiście przekłada się również na obniżenie zużycia paliwa.” – dodał.

Mając na uwadze konieczność dostosowania układu do ograniczonej przestrzeni wewnątrz pojazdu, Denso zaprojektowało nowy, wewnętrzny moduł ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji (HVAC) o gabarytach podobnych do standardowych układów klimatyzacji.

Wewnętrzna budowa modułu klimatyzacji HVAC dla pojazdu z kierownicą z prawej stronyBy niezależnie kontrolować temperaturę we wszystkich obsługiwanych strefach wewnętrzną strukturę modułu podzielono na 5 przedziałów, każdy z nich podłączony do innych nawiewów: pierwszy do nawiewów w okolicy tablicy rozdzielczej i szyby przedniej od strony kierowcy, drugi do nawiewu przy nogach kierowcy, trzeci do nawiewów z przodu i przy szybie przedniej od strony fotela pasażera, czwarty do nawiewy na nogi pasażera, a piąty do nawiewów na tylną kanapę.

Podczas pracy w trybie ogrzewania układ klimatyzacji pobiera znaczne ilości suchego powietrza z zewnątrz pojazdu. Wentyluje jego wnętrze i zapobiega skraplaniu pary wodnej na szybach. We wcześniejszych układach, podczas pobierania powietrza zewnętrznego, całe nagrzane powietrze z wnętrza samochodu było odprowadzane na zewnątrz. W nowym układzie powietrze z zewnątrz jest dostarczane tylko do nawiewów na tablicy przyrządów i pod przednią szybą od strony kierowcy i pasażera. Dzięki takiemu rozwiązaniu utrata nagrzanego powietrza z wnętrza kabiny jest o połowę mniejsza, co przekłada się na zmniejszenie ilości energii niezbędnej do funkcjonowania układu.

Nowy układ klimatyzacji został wprowadzony na rynek na początku bieżącego roku.

 

Dowiedz się więcej

Katalog elementów klimatyzacji wraz z nowościami Nissens
Katalog elementów klimatyzacji wraz z nowościami Nissens

Nissens A/S wydał nową edycję drukowanego katalogu na części do klimatyzacji. Katalog Nissens Climate, Cars and Vans 2012-2013 zawiera szeroką gamę wymienników ciepła, przeznaczonych do aut osobowych i dostawczych tj. chłodnice klimatyzacji (kondensery), parowniki, nagrzewnice, osuszacze klimatyzacji oraz elektrowentylatory chłodnic cieczy i chłodnic klimatyzacji. W katalogu zostały uwzględnione również najnowsze produkty. Przedstawiona na ponad 900 […]

Diagnostyka układu klimatyzacji wyposażonego w kompresor o zmiennej pojemności
Diagnostyka układu klimatyzacji wyposażonego w kompresor o zmiennej pojemności

Jeżeli dokonamy umownego podziału warsztatów zajmujących się klimatyzacją samochodową na specjalistów – naprawiających układy oraz na niewykwalifikowane warsztaty – dokonujące tylko szybkiej obsługi, to tych drugich znacznie przybyło w ostatnich latach i jest ich obecnie znacznie więcej niż pierwszych. Przyczyniła się do tego dostępność stacji klimatyzacji (przeważnie w pełni automatycznych), które ułatwiają obsługę układu klimatyzacji. […]

Unikalny czujnik wizyjny Denso
Unikalny czujnik wizyjny Denso

Denso najmniejszy na świecie czujnik wizyjny działający w najszerszym zakresie temperatur. Urządzenie jest stosowane w systemach LDW (Lane Departure Warning) oraz AHB(Automatic High Beam). Nowy czujnik wizyjny sprawdza się w wysokich temperaturach, zapewniając wyjątkową skuteczność działania w krajach o gorącym klimacie. Aby osiągnąć takie właściwości sensora, Denso opracował algorytm, który w niewielkim stopniu obciąża procesor […]

Bosch wyprodukował 10 milionów rozruszników Start-Stop
Bosch wyprodukował 10 milionów rozruszników Start-Stop

Fabrykę Bosch w Hildesheim opuścił dziesięciomilionowy egzemplarz rozrusznika Start-Stop. W ciągu sześciu lat technologia ta stała się tak popularna, że korzysta z niej co drugi produkowany dziś w Europie Zachodniej pojazd. Oszczędność paliwa – „Już dziś co drugi produkowany w Europie Zachodniej samochód jest wyposażony w układ Start-Stop. W wielu modelach samochodów układ Start-Stop jest […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!