Świeca zapłonowa NGK w roli czujnika dla BMW serii M5

, 20 października 2004, 0:00

Firma NGK Spark Plug, przedstawia projekt najnowszej świecy LKR8AP spełniającej jednocześnie rolę czujnika, przeznaczonej specjalnie dla samochodów BMW serii M5 z silnikiem V10.
Wysokoobrotowa jednostka napędowa V10 (8.250 obr./min.), kryjąca się pod maską nowego BMW serii M5 (373 kW/507 KM, 5 litrów poj. skokowej, 10 cylindrów) stanowi konsekwencję skutecznie realizowanej koncepcji silników sportowych, czego dowodem jest pnąca się stromo w górę krzywa mocy na wykresie pracy. Wysoki stopień sprężania wynoszący 12:01 powoduje, że obok wszystkich podzespołów silnika również świeca zapłonowa musi wytrzymywać ekstremalne warunki eksploatacyjne.
Modułem centralnym odpowiedzialnym za dane z zakresu mocy i spalania silnika V10 jest sterownik silnika MS S65. Szczególną właściwością tego urządzenia jest zastosowanie technologii prądu jonowego do rozpoznawania stukania silnika, wypadania zapłonów i przerw w spalaniu. Dzięki temu nowa świeca wchodząc w skład całego złożonego układu sterowania pełni rolę czujnika.
Świeca obok układu zapłonowego połączona jest z niewielkim modułem kontrolnym – „satelitą prądu jonowego”, mierzącą prąd jonowy pomiędzy elektrodami. Natężenie prądu zależy od stopnia jonizacji w obrębie komory spalania. Układ sterowania na podstawie odpowiedniej analizy określa spalanie stukowe i przerwy w spalaniu, umożliwiając, dzięki temu układowi zarządzania pracą silnika, dokonywanie na bieżąco korekt pracy wybranych cylindrów. Występowaniu stukania zapobiega na przykład cofnięcie punktu czasu zapłonu.
Nowy układ sterowania oznacza dla kierowcy nowej serii M5 mniejsze zużycie paliwa przy wyższym momencie obrotowym i lepszej wydajności mocy.
Świeca zapłonowa LKR8AP posiada dwie elektrody boczne i jedną elektrodę środkową z przyspawanym laserowo platynowym pierścieniem. Powiększone kanały chłodzenia zapewniają optymalne chłodzenie, dzięki zmianie wymiarów świecy i wydłużeniu gwintu (26,5mm) przy średnicy 12 mm i średnicy sześciokątnej końcówki 16 mm. Trwałość przewidziana dla świecy została obliczona na 60.000 km.

Przy okazji targów Automechanika we Frankfurcie, firma NGK zaprezentowała opracowane specjalnie na potrzeby europejskiego przemysłu samochodowego nowości z zakresu świec zapłonowych dla stosowania do montażu fabrycznego.
]1[
Nowe zastosowania w samochodach Mercedes-Benz
Firma NGK dostarcza dwa nowe typy świec zapłonowych na taśmy montażowe, z których schodzą nowej generacji silniki Mercedes-Benz. Świeca o symbolu BKR6EZB montowana jest w 4 cylindrowych silnikach o pojemności 1.5, 1.7, i 2 litry, napędzających samochody klasy A nowej generacji. Do produkcji nowych świec zapłonowych zastosowano poprawionej jakości materiały, zarówno dla elektrody środkowej, jak i elektrod bocznych, przy czym w elektrodzie środkowej występuje znane i sprawdzone rozwiązanie w postaci nacięcia w kształcie litery V. Wprowadzenie tych nowości pozwoliło wydłużyć trwałość świec do 60.000 km.
Firma NGK dostarcza dla wszystkich silników również sondy lambda (NTK OZA571C-10). Są one stosowane jako sondy regulacyjne montowane przed katalizatorem, jak również sondy monitorujące montowane za katalizatorem (OBD 2). Solidne wykonanie korpusu z przedłużeniem do elementu czujnika NRS Plus (New Robust Structure Plus) gwarantuje bardzo szybki czas reakcji wynoszący zaledwie 8 sekund (Light-off-time).
Świece NGK PLKR6A stosowane są wyłącznie w modelach samochodów Mercedes-Benz klasy S napędzanych 6 cylindrowymi silnikami o pojemności 2.5, 3 i 3.5 litra. Ten typ świec posiadający podwójną powłokę z platyny ma budowę długogwintową (26,5 mm) przy średnicy 12 mm i rozmiarze końcówki sześciokątnej 16 mm. Również w tym wypadku z powodu zmniejszenia wymiarów możliwe było powiększenie kanałów chłodzących i zapewnienie tym samym lepszego chłodzenia.


Świece zapłonowe typu hybrydowego dla Audi
Model PFR7W-T stanowi typ hybrydowy, stosowany w modelach Audi nowej serii A6, napędzanej silnikiem z bezpośrednim wtryskiem paliwa FSI o pojemności 3,2 litra. Moc 6 cylindrowej jednostki napędowej wynosi 188 kW/255 KM i aby rozpędzić samochód do prędkości 100 km/h silnik potrzebuje zaledwie 6,9 sekundy. Typ hybrydowy z główną elektrodą boczną i dwiema elektrodami półślizgowymi zapobiega powstawaniu sadzy przy pracy silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa przy jednoczesnym uzyskaniu większej mocy.
Ponadto do kolejnych zalet tego typu świec zapłonowych należą dobre właściwości przy uruchamianiu zimnego silnika i znakomita sprawność zapłonowa. Ten powtórny sukces rozwojowy koncern zawdzięcza wprowadzeniu do produkcji świecy zapłonowej PZFR5N-11TG, poprzedniczki typu hybrydowego, stosowanego obecnie wyłącznie w modelach Audi z silnikiem FSI o pojemności 2,0 litra.

Komentarze

Brak komentarzy