Co daje najnowsza technologia w oleju?

, 7 marca 2012, 9:24

Współczesne oleje muszą być bardzo wytrzymałe nie tylko ze względu na wyższe ciśnienia obciążające całą konstrukcję nowoczesnych silników, lecz także z powodu wydłużających się przebiegów między wymianami oleju.

Silniki spalinowe już od swojego powstania nieustannie ewoluują, jednak w ostatnich latach ten rozwój nabrał tempa, jakiego do tej pory nie znaliśmy. Z jednej strony normy Euro nakładają coraz bardziej rygorystyczne limity w zakresie dopuszczalnej emisji spalin, z drugiej zaś kierowcy oczekują coraz mocniejszych silników, które spalają mniejsze ilości paliwa. Aby sprostać tym sprzecznym wymaganiom, obecnie opracowuje się silniki o małych pojemnościach, ale z turbosprężarkami dla zwiększenia mocy. Ponieważ takie wysilone jednostki pracują pod większymi obciążeniami, w wyższych temperaturach i z większymi ciśnieniami niż jeszcze kilka lat temu, wymagają dużo bardziej zaawansowanych środków smarnych.

Tłoki

Adaptacyjna technologia FSTTM

Wymaganiom producentów i oczekiwaniom kierowców wychodzi naprzeciw nowa technologia FSTTM (Fluid Strength TechnologyTM) opracowana przez firmę Castrol. Stosowana w olejach Castrol EDGE i Castrol EDGE Professional technologia umożliwia wykorzystanie zmiennego ciśnienia w filmie olejowym znajdującym się pomiędzy współpracującymi elementami silnika i dostosowanie trwałości tego oleju do zmiennych warunków pracy. W przypadku małych obciążeń (np. w czasie jazdy ze stałą prędkością), kiedy ciśnienie w filmie olejowym jest niskie, olej zachowuje płynność, a niewielkie opory wewnętrzne oleju umożliwiają lżejszy bieg silnika i zmniejszenie oporów tarcia. W rezultacie zyskujemy mniejsze zużycie paliwa i niższą emisję spalin. Natomiast podczas dużych obciążeń następuje gwałtowny wzrost ciśnienia w filmie olejowym (nawet do 10 ton/cm2). Dotyczy to szczególnie wałka rozrządu współpracującego z popychaczem zaworowym lub panewek korbowodów w momencie korzystania z pełnej mocy silnika. Olej musi wówczas charakteryzować się bardzo dużą wytrzymałością, która zapewni ochronę współpracujących elementów i nie dopuści do kontaktu metal-metal. Przy tak dużych obciążeniach technologia FSTTM umożliwia wzmocnienie filmu olejowego, który przeciwstawia się wzrastającym siłom próbującym rozerwać ochronną warstwę oleju.

Badania techniczne

Możliwości tego innowacyjnego rozwiązania sprawdzono podczas testów. Pierwszy z nich polegał na zbadaniu trwałości filmu olejowego poprzez rejestrowanie kontaktów metal-metal. Do próby wybrano elementy podlegające największym obciążeniom – wałek rozrządu współpracujący z popychaczem zaworowym. Olej – jedyna warstwa rozdzielająca te dwie części – musi wytrzymać działanie sił przekraczających 10.000 kg na centymetr kwadratowy. Test na wytrzymałość oleju udowodnił, że w warunkach maksymalnych obciążeń roboczych w szerokim zakresie prędkości obrotowych Castrol EDGE z technologią FSTTM redukuje kontakt pomiędzy pracującymi powierzchniami metalowymi silnika do 40 proc. skuteczniej niż wiodący olej konkurencji.

Drugim badaniem była próba na odporność oleju. W tym teście oceniano zdolność oleju do utrzymania trwałego filmu olejowego na maksymalnych obrotach silnika w bardzo długim czasie. Do próby wykorzystano samochód testowy. Jego silnik ustawiono na maksymalne obroty i pozostawiono w tym trybie tak długo, aż olej straci swoje właściwości i dojdzie do zatarcia silnika. Podczas testu zużyto 13.650 litrów paliwa i 4 komplety opon, ale silnik przez cały czas pracował na tym samym oleju. Okazało się, że w warunkach maksymalnego obciążenia silnika Castrol EDGE z formułą FSTTM zachował wytrzymałość filmu olejowego 35 proc. dłużej niż wiodący olej konkurencji.

Najbardziej wytrzymałe oleje

Castrol EDGE FST 5W-30Castrol EDGE i Castrol EDGE Professional z technologią FSTTM to gamy najbardziej wytrzymałych i zaawansowanych olejów silnikowych Castrol, które skutecznie redukują kontakt pomiędzy metalowymi częściami silnika, obniżają tarcie i zapewniają długą bezawaryjną pracę silnika. Dzięki unikatowej formule FSTTM olej dynamicznie dostosowuje się do obciążeń, jakie panują w danej chwili wewnątrz silnika, zachowując trwały film olejowy bez względu na warunki pracy.

 

Paweł Mastalerek, kierownik techniczny Castrol

Paweł Mastalerek
Kierownik Techniczny Castrol

 

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 7 marca 2012, 19:40 0 0

gfbdgbdbwwregbfhfhn

Odpowiedz