Produkcja seryjna Hengst Blue.on do nowego Opla Astra

, 13 lutego 2020, 9:59

System filtracji oleju Blue.on od Hengst SE został właśnie po raz pierwszy wprowadzony do produkcji seryjnej. Ta alternatywa dla klasycznego filtra oleju spin-on będzie po raz pierwszy produkowana seryjnie i montowana w nowym wysokoprężnym silniku Opla Astra o pojemności 1,5 litra. 3-cylindrowy silnik o mocy 77 i 90 kW został opracowany przez byłą spółkę-matkę Opla, czyli koncern General Motors.

Blue.on został opracowany przez Hengst SE jako alternatywa dla klasycznego filtra oleju typu spin-on. System składa się z trzpienia wraz z wbudowanym zaworem obejściowym (bypass) i zaworem zwrotnym, pokrywy z mocnego tworzywa oraz wkładu filtra, który stanowi jedyny element wymienny. Zaprojektowanie w jakości OE elementów dożywotnich zapewnia ich działanie przez cały okres eksploatacji. W odróżnieniu od metalowego filtra nakręcanego spin-on, wymienny i wolny od metalu wkład filtra Blue.on jest wykonany zgodnie z koncepcją ENERGETIC i nadaje się do termicznej utylizacji. Ponadto Blue.on oszczędza do 90% masy odpadowej wytwarzanej przez konwencjonalne filtry oleju spin-on, co stanowi istotny wkład w ochronę środowiska.

Hengst stale rozszerza ofertę Blue.on – po seryjnym montażu w samochodach Opel Astra kolejnym krokiem jest opracowanie modułów Blue.on do innych silników. Dzięki Blue.on Hengst jest w stanie zaspokoić zapotrzebowanie na duże ilości w krótkich cyklach produkcyjnych. Modułowy system obejmuje modele o średnicach 67 i 77 mm, z których każdy jest dostępny w długościach 67, 77 i 87 mm. Tym samym Hengst odpowiada na zapotrzebowanie około 90% typowych zastosowań w samochodach osobowych, gdzie do tej pory montowano filtry typu spin-on. Ponadto możliwe jest dostosowanie systemu Blue.on do specyficznych potrzeb klienta pod względem wkładu filtra (wybór medium filtracyjnego i sposób jego przetworzenia) oraz projektu i konstrukcji zaworu (ciśnienie otwarcia i zamknięcia, natężenie przepływu itp.).

Filtry spin-on są zamkniętymi systemami, w których nie można sprawdzić funkcjonowania ich poszczególnych komponentów. Jeśli zostały użyte niższej jakości zamienniki istnieje ryzyko, że wydajność filtra jest gorsza od pierwotnego produktu, a w obiegu oleju pozostają większe cząstki, które trwale uszkadzają wrażliwe komponenty, takie jak turbosprężarka. Zawór zwrotny o zbyt niskim ciśnieniu otwierającym może powodować tzw. „bypass” kiedy to zanieczyszczony i niewystarczająco przefiltrowany olej przedostaje się do obiegu. Ponadto, jeśli zdolność absorpcji cząstek przez filtr jest zbyt niska i pozostaje on permanentnie zatkany/zanieczyszczony stwarza to wysokie ryzyko stałego działania w trybie „bypass” i dalszych uszkodzeń elementów silnika.

Blue.on to opatentowane rozwiązanie oparte na komponentach produkowanych w jakości OE. Ponieważ zawór obejściowy wraz z trzpieniem jest elementem dożywotnim, zainstalowanym na stałe, Blue.on uniemożliwia instalację filtra o niższej niż przewidziana w specyfikacji producenta jakości. Zawór obejściowy i zawór zwrotny są widoczne i dostępne, podczas wymiany filtra oleju, więc można sprawdzić czy nadal działają prawidłowo.

Około 800 milionów obecnych na światowych drogach pojazdów jest wyposażona w filtry oleju typu spin-on. W przypadku konwencjonalnych, zamkniętych systemów wymieniany jest cały filtr wraz z metalową puszką, co wiąże się z koniecznością utylizacji oleju jako odpadu niebezpiecznego oraz przetworzenia elementów stalowych, metalowych i elastomerów, a to przyczynia się do ogromnej ilość odpadów zanieczyszczających środowisko. Poprzez wprowadzenie do produkcji seryjnej rozwiązania Blue.on Hengst kontynuuje strategię kompleksowego podejścia do unikania odpadów. Blue.on charakteryzuje się niewielkim ciężarem i jest w większości wykonany z tworzywa sztucznego. Jego koncepcja oparta jest na trzech elementach: trzpienia wraz z wbudowanym zaworem obejściowym (bypass) i zaworem zwrotnym, pokrywy z mocnego tworzywa oraz wkładu filtra, który stanowi jedyny element wymienny. Dożywotnie elementy zainstalowane w bloku silnika mogą pomóc zaoszczędzić do 90% masy odpadowej wytwarzanej przez konwencjonalne filtry oleju spin-on. Już w 1993 roku Hengst roku pracował nad ograniczaniem odpadów poprzez tworzenie i rozwijanie koncepcji wielofunkcyjnych modułów filtracyjnych wyposażonych we wkład filtra ENERGETIC.

Dzięki opracowaniu systemu Blue.on, Hengst otrzymał już dwie ważne niemieckie nagrody za innowacyjne rozwiązania w Nadrenii Północnej-Westfalii. Otrzymane nagrody to: Partslife Environment Award oraz North Rhine-Westphalia Innovation Award, które przyznawane są za wybitne badania o szczególnym społecznym znaczeniu i zastosowaniu.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!