Plusy i minusy pracy w ASO i warsztacie niezależnym – wyniki ankiety

17 grudnia 2019, 13:13

ASO i niezależny warsztat – oba te miejsca pracy mechanika mają swoje wady, jak i zalety. Nasi Czytelnicy wskazali, które z nich wysuwają się na pierwszy plan. Przedstawiamy najciekawsze wnioski z ankiety.

Wyniki naszego badania prezentują trzy różne punkty widzenia. Zebraliśmy opinie zarówno mechaników pracujących w ASO, warsztatach niezależnych jak i tych, którzy w swoim dorobku zawodowym mają oba te miejsca.

Mechanicy pracujący w swoim życiu wyłącznie w warsztacie niezależnym, jako główną zaletę tego zajęcia wskazali szeroką specjalizację (wiele marek pojazdów), co daje możliwość zdobycia szerokiego doświadczenia. Ta grupa doceniła również atmosferę w pracy. Mechanicy wysoko cenią także kontakt z klientem. Wady pracy w niezależnych warsztatach wskazane w naszej ankiecie dotyczą głównie kwestii związanych z utrudnieniami w codziennej pracy. Ankietowani wskazywali najczęściej na ograniczenia w dostępie do danych technicznych pojazdów, dostępie do szkoleń technicznych oraz niezadowalające wyposażenie warsztatu.

Niemal odwrotny obraz przedstawionych powyżej kwestii można dostrzec w podsumowaniu odpowiedzi mechaników, pracujących w swojej karierze zawodowej wyłącznie w ASO. Jako główne zalety swojej pracy wymienili oni właśnie wyposażenie warsztatu, dostęp do danych technicznych samochodów oraz szkoleń. Na szczycie listy najczęściej wskazanych wad znajdziemy za to – atmosferę w pracy, zarobki, poziom odpowiedzialności za wykonaną pracę oraz wąską specjalizację.

Warsztaty niezależne vs. ASO

Nie ukrywamy, że najciekawszą w naszej opinii grupą badawczą byli mechanicy, którzy w swoim dorobku zawodowym mają pracę zarówno w ASO, jak i warsztacie niezależnym. Tym osobom zadaliśmy pytania porównawcze o konkretne kwestie związane z pracą. Sprawdźmy, które ze wspomnianych miejsc pracy okazało się lepsze w naszym pojedynku.

  • Organizacja pracy
    najwięcej odpowiedzi: porównywalna – remis 
  • Wyposażenie warsztatu
    najwięcej odpowiedzi: lepsze w ASO – punkt dla ASO
  • Atmosfera w pracy
    najwięcej odpowiedzi: lepsza w warsztacie niezależnym – punkt dla niezależnych
  • Dostęp do szkoleń
    najwięcej odpowiedzi: lepszy w ASO – punkt dla ASO
  • Dostęp do danych technicznych pojazdów
    najwięcej odpowiedzi: lepszy w ASO – punkt dla ASO
  • Kontakt z klientem
    najwięcej odpowiedzi: lepszy w warsztacie niezależnym – punkt dla niezależnych
  • Przestrzeganie zasad BHP
    najwięcej odpowiedzi: porównywalne – remis 
  • Postrzeganie tej pracy przez innych ludzi (prestiż)
    najwięcej odpowiedzi: lepsze w ASO – punkt dla ASO
  • Zarobki
    najwięcej odpowiedzi: lepsze w warsztacie niezależnym – punkt dla niezależnych
  • Możliwość rozwoju osobistego
    wynik: porównywalna – remis
  • Poziom satysfakcji z pracy
    najwięcej odpowiedzi: lepszy w warsztacie niezależnym – punkt dla niezależnych

Zsumowanie punktów z naszego pojedynku ASO vs. warsztaty niezależne wskazuje na wynik remisowy. Warto wziąć jednak pod uwagę szerszy kontekst i zauważyć mankamenty obu omawianych miejsc pracy. Nasza ankieta przedstawia ciekawy obraz rynku, w którym mechanicy w warsztatach niezależnych, choć pracują w warsztacie nie tak dobrze wyposażonym, mając utrudniony dostęp do danych ułatwiających pracę, czerpią z niej większą satysfakcję i przyjemność (ze względu na atmosferę pracy i kontakt z klientem).
Mechanicy w ASO z kolei, pracują częściej na lepszym sprzęcie i nie mają problemu ze zdobywaniem potrzebnych do wykonywania usług serwisowych informacji. Wykonywana przez nich praca uchodzi za bardziej prestiżową niż praca w niezależnym warsztacie. Z drugiej strony jednak, ze względu na atmosferę pracy, specjalizację wyłącznie w ograniczonej grupie pojazdów, a także zarobki, mechanicy z ASO odczuwają mniejszą satysfakcję.

Znane przysłowie głosi: „wszędzie dobrze, gdzie nas nie ma”. Wyniki naszej ankiety wskazują jednak, że w fachu mechanika trudne jest znalezienie idealnego miejsca pracy, wolnego od wad. Wady mają jednak to do siebie, że można nad nimi pracować. Mamy więc nadzieję, że rynek napraw pojazdów będzie rozwijał się właśnie w tym kierunku.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

MAXI, 24 grudnia 2019, 13:46 3 -1

NIE DO WIARY - "Szeroka specjalizacja jest zaletą pracy w warsztacie niezależnym, a w ASO wadą jest wąska specjalizacja", a więc to dlatego "fachowiec" z ASO po godzinach w garażu naprawia stare klamoty.
Cały świat, ja również dążę do specjalizacji, ponieważ niema takiej możliwości aby znać się na wszystkim, mieć wszystko i wszystko robić najlepiej - a tu proszę Polski "Fachowiec" ma wszystko, czyli młotek i majzel, potrafi wszystko i na wszystkim się zna!.
Jesteśmy chyba jedynym krajem na świecie, oprócz krajów trzeciego świata w którym jak to mawiają złośliwi - mieszka 38 milionów, lekarzy, mechaników, prawników itd.
Ciekawe jak by to było gdyby tak było w służbie zdrowia? - każdy lekarz, leczyłby wszystko - przeprowadzał operacje serca, żołądka, był onkologiem, dentystą, ortopedą itd. , czy ktoś komu specjalizacja przeszkadza dałby się takiemu zoperować?, wątpię, ja na pewno nie, a wszyscy przecież są lekarzami - widać jakich mamy w Polsce "Fachowców", żałosne.

Odpowiedz

Zdzich, 30 grudnia 2019, 8:02 5 0

Nie zgodzę się z tezą że niezależne warsztaty moją trudny dostęp do szkoleń oraz do programów naprawczych wystarczy chcieć i zapłacić żaden problem.
Stosując zasadę że moja usługa musi być najtańsza nigdy nie będzie was stać na inwestycje w sprzęt oraz w siebie. Pozdrawiam

Odpowiedz