Nowe sondy lambda NTK dla VW, BMW i Mercedes-Benz

, 29 września 2004, 0:00

Sondy lambda dla modelu Golf 1,6
Koncern Volkswagen wybrał po raz kolejny do fabrycznego montażu modelu Golf w dwóch wersjach silnikowych sondy lambda NGK Spark Plug, występujące pod nazwą marki NTK. W ten sposób w tych popularnych samochodach silnik o pojemności 1,6 litra wyposażony jest seryjnie w sondę NTK do pomiaru zawartości tlenu, natomiast silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa FSI również o pojemności 1,6 litra w sondę NTK do pomiaru zawartości tlenków azotu NOx. Oba typy sond, dostarczanych przez NGK do samochodów VW, przystosowane są do złącza diagnostycznego zgodnego z OBD2.
Sondy NTK dla modeli Golf 1,6 obejmują szerokopasmowy czujnik regulujący oraz binarny (włącz./wyłącz.) czujnik diagnostyczny.
Dla modelu Golf 1,6 l z silnikiem FSI z bezpośrednim wtryskiem paliwa zachodzi konieczność zastosowania w sondach lambda rozwiązań polegających na pomiarze zawartości tlenków azotu NOx w spalinach. W tym celu opracowano sondę NTK składającą się z kombinacji czujników do pomiaru tlenków azotu NOx i tlenu, mocowaną za katalizatorem. Sygnały z czujników trafiają do układu zarządzania pracą silnika, umożliwiając w ten sposób precyzyjną aktywację fazy regeneracji katalizatora.
Czujnik, mierzący jednocześnie zawartość NOx i O2 w spalinach, stał się kluczowym rozwiązaniem przy opracowaniu konstrukcji silnika FSI, którego główną zaletą stało się optymalne zużycie paliwa.
Sondy lambda dla samochodów BWM serii 1 i Mercedes-Benz klasy A
Sondy lambda NTK montowane są również fabrycznie w samochodach BMW serii 1 i Mercedes-Benz klasy A.
Model BMW 116i wyposażony jest w binarną (włącz/wyłącz) sondę lambda działającą przed i za katalizatorem. Model BMW 120i wyposażony jest w binarną (włącz/wyłącz) sondę diagnostyczną w dwuprzepływowym układzie spalinowym za katalizatorem.
W nowych samochodach Mercedes-Benz W169 klasy A w ekskluzywnych modelach z silnikami o pojemności 1,5, 1,7 i 2.0 litra są montowane wyłącznie binarne (włącz./wyłącz) sondy lambda NTK umieszczone przed i za katalizatorem. W sondach NTK zastosowano technologię „New Robust Structure”, zezwalającą na montaż czujnika w pobliżu silnika i przez to szybszą gotowość sondy do pracy.

Komentarze

Brak komentarzy