Wyniki finansowe Grupy AP po trzech kwartałach 2019 r.

26 listopada 2019, 5:00

Grupa Auto Partner po trzech kwartałach 2019 r. wypracowała rekordowe przychody ze sprzedaży: wyniosły one 1,1 mld zł (+29% r/r). To efekt wzrostu sprzedaży zagranicznej o 52% r/r (do 425 mln) zł oraz 18% wzrostu przychodów w kraju (do 686,1 mln zł). Poziom sprzedaży w samym III kwartale 2019 r. również był rekordowy w historii Spółki i wyniósł 391,5 mln zł.

Grupa odnotowała w trzecim kwartale 2019 poprawę rentowności na wszystkich poziomach w porównaniu do przejściowo słabszego II kwartału bieżącego roku. W efekcie narastająco po trzech kwartałach 2019 Grupa zanotowała solidne poziomy rentowności. Zysk netto Grupy po 9 miesiącach 2019 roku wyniósł blisko 44,6 mln zł i był zbliżony do ubiegłorocznego poziomu. W samym III kwartale zysk netto wyniósł 15,6 mln zł wobec 15,9 mln zł rok wcześniej. Uwzględniając zdarzenie jednorazowe powiększające przychody w roku 2018 daje to znaczącą poprawę wyników również w ujęciu rocznym.

– Rozwijamy się szybko, dostosowując tempo do potrzeb rynkowych – co kwartał notujemy dwucyfrowe wzrosty sprzedaży zarówno w kraju jak i za granicą. Sprzyja nam otoczenie rynkowe, ale rośniemy szybciej niż rynek. Zdobywamy nowe rynki europejskie i eksportujemy części do ponad 20 krajów. – powiedział Aleksander Górecki, Prezes Zarządu Auto Partner SA.

Mimo wysokiej ubiegłorocznej bazy Grupa zanotowała rekordowy poziom sprzedaży w III kwartale 2019 roku i narastająco po I-III kw. 2019. Blisko 62% przychodów Grupa wypracowała w Polsce, z kolei 38% na rynkach zagranicznych.

Grupa kontynuuje rozwój organiczny poprzez zdobywanie nowych rynków zbytu, rozbudowę sieci dystrybucji, w tym otwarcia nowych filii. W okresie dziewięciu miesięcy 2019 roku spółka uruchomiła 8 nowych filii. Auto Partner stale rozszerza także ofertę produktową.

Niższa marża brutto (25,7% wobec 26,4% rok wcześniej) po trzech kwartałach 2019 r. ma swoje źródło w niższej przejściowo marży w drugim kwartale br. Wpływ na to miały głównie działania związane z rozwojem: pozyskiwaniem nowych rynków zbytu i odbiorców oraz istotnym wzrostem sprzedaży eksportowej (charakteryzującej się niższą marżą brutto, ale jednocześnie niższymi kosztami operacyjnymi).

Wyniki finansowe po trzech kwartałach

PLN’000

1-3Q 2019

1-3Q 2018

Zmiana%

3Q 2019

3Q 2018

Zmiana%

Przychody ze sprzedaży

1 111 093

861 047

+29%

391 519

303 697

+29%

Sprzedaż w Polsce

686 096

580 793

+18%

239 648

202 458

+118%

Sprzedaż zagraniczna

424 997

280 254

+52%

151 871

101 239

+150%

Zysk brutto ze sprzedaży

285 063

227 642

+25%

101 922

81 525

+25%

Marża brutto na sprzedaży

25,66%

26,44%

-0,78 pp.

26,03%

26,84%

-0,81 pp.

EBITDA

76 725

68 719

+12%

27 180

23 793

114%

Marża EBITDA

6,91%

7,98%

-1,08 pp.

6,94%

7,83%

-0,89 pp.

EBIT

62 837

62 371

101%

22 190

21 643

103%

Marża EBIT

5,66%

7,24%

-1,59%

5,67%

7,13%

-1,46%

Zysk brutto

55 627

57 259

-3%

19 498

20 180

-3%

Zysk netto

44 591

45 472

-2%

15 637

15 903

-2%

Marża netto

4,01%

5,28%

-1,27 pp.

3,99%

5,24%

1,24 pp.

Kwartalna rentowność

PLN’000

3Q 2019

2Q 2019

1Q 2019

Marża brutto na sprzedaży

26,03%

24,51%

26,59%

Marża EBITDA

6,94%

6,09%

7,84%

Marża EBIT

5,66%

4,89%

6,57%

Marża netto

4,01%

3,43%

4,74%

Rynek części samochodowych w Polsce i Europie

W Polsce branża automotive napędzana jest zarówno przez import aut używanych, jak i rejestrację nowych pojazdów. W okresie styczeń-wrzesień 2019 r. liczba rejestracji nowych aut osobowych i dostawczych do 3,5 t (według PZPM) wzrosła o 2,2% r/r.

Rosnąca siła nabywcza oraz rekordowo niskie bezrobocie w Polsce i Europie przekłada się na wysoką liczbę rejestrowanych samochodów zarówno używanych jak i nowych. W III kwartale 2019 roku PKB Polski wzrósł o 3,9% r/r. Mimo lekkiego spowolnienia gospodarki w Polsce i Europie liczba rejestracji samochodów osobowych jest nadal wysoka, a rynek części samochodowych rozwija się dynamicznie. Sprzyja temu także duży udział stosunkowo starych samochodów w parku samochodowym (przeciętny wiek samochodu w Polsce wg IBRM SAMAR ok. 13 lat; w Europie wg ACEA 11 lat).

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Alfons_Petarda, 28 listopada 2019, 8:24 1 -1

Brawo AP, zawsze najlepsi!

Odpowiedz

Jacek, 28 listopada 2019, 9:01 1 0

zadziwiające wyniki. Gratulacje.

Odpowiedz