Kalibracja przedniej kamery w AUDI A4 2.0 TDI (8W2)

, 23 października 2019, 23:27

Układy wspomagania jazdy na dobre zadomowiły się już w samochodach osobowych, nawet tych najniższych klas i segmentów. Nie jest to jedynie kolejny pakiet dodatków poprawiających komfort jazdy i zwiększający stopień skomplikowania budowy pojazdu, ale przede wszystkim sposób producentów pojazdów i prawodawców na zwiększenie bezpieczeństwa na drogach, eliminując potencjalny błąd kierowcy. Kamery rozpoznające znaki drogowe i linie poziome, radary utrzymujące dystans od poprzedzającego pojazdu już od 2021 mają stać się wyposażeniem seryjnym wszystkich nowych samochodów.

Poniżej przedstawiamy procedurę kalibracji przedniej kamery w pojeździe AUDI A4 2.0 TDI (8W2) – procedura odnosi się do urządzenia kalibracyjnego TEXA RCCS 2.

(Zamieszczone w publikacji rysunki są poglądowe, kształty pojazdu mogą nie odzwierciedlać opisywanego pojazdu)

Należy pamiętać, że każde przyrząd do kalibracji charakteryzuje się własną specyfiką pozycjonowania oraz budowy, dlatego nie należy wykorzystywać opisu procedury kalibracji dla urządzeń innych niż wskazane w dokumentacji oprogramowania. Niezastosowanie się do wytycznych oprogramowania może prowadzić do błędów w kalibracji a w konsekwencji nieprzewidzianych zachowań układów wspomagania jazdy.

Pierwszym etapem kalibracji jest prawidłowe usytuowanie przyrządu RCCS 2 – w tym celi należy posłużyć się biuletynem zawartym w oprogramowaniu TEXA IDC5 CAR odnoszącym się do konkretnego przypadku kalibrowanego pojazdu.

Ilustracja 1 – karta prawidłowego ustawienia przyrządu TEXA RCCS 2.

Gdy procedura pozycjonowania zestawu względem pojazdu została zakończona, możemy przejść do FAZY KALIBARACJ PRZEDNIEJ KAMERY – w tym celu wybieramy odpowiednią procedurę z zakładki REGULACJE po połączeniu się ze sterownikiem pojazdu – ilustracja 2

Ilustracja 2 – ekran oprogramowania TEXA IDC5 CAR – wybór regulacji do wykonania.

Regulacja ta umożliwia skalibrować przednią kamerę pojazdu odpowiedzialną m.in. za utrzymywanie jazdy danym pasem ruchu.

PROCEDURĘ TĘ NALEŻY WYKONAĆ W NASTĘPUJĄCYCH PRZYPADKACH:

– zostało wymienione urządzenie sterujące,
– została wymieniona przednia szyba, lub została zdemontowana i zamontowana ponownie,
– w podwozi pojazdu zostały dokonane zmiany lub regulacje,
– został wymieniony czujnik w elektronicznym systemie sterowania wysokością pojazdu podczas jazdy,
– w module przedniej kamery występuje błąd „brak podstawowych regulacji”;
– wykonano regulacje tylnej osi,
– dokonano zmiany ustawienia wysokości podczas jazdy pojazdu (np. zmiana ustawień z ustawienia standardowego na sportowe),
– zamontowano opony o innych rozmiarach niż fabryczne.

(UWAGA !! zainstalowanie nieoryginalnej szyby przedniej może spowodować problemy z procedurą kalibracji kamery, a w niektórych przypadkach także uniemożliwić zakończenie procedury kalibracji)

WYMAGANIA DOTYCZĄCE WYKONANIA REGULACJI:

– (jeżeli występuję w pojeździe) ustawić funkcję DRIVE SELECT w pozycji COMFORT / NEUTRAL. Poczekaj na dokonanie regulacji przez pojazd – w tym celu może zachodzić konieczność uruchomienia silnika,
– pojazd należy zaparkować na płaskiej powierzchni w dobrze oświetlonym otoczeniu,
– należy sprawdzić, a w razie konieczności skorygować ciśnienie w kołach do wartości określonej przez producenta,
– kierownica musi być ustawiona w centralnej pozycji, a koła ustawione do jazdy na wprost,
– kamera musi mieć wolne pole widzenia,
– szyba przednia musi być czysta,
– zapłon musi być włączony,
– nie może być nikogo w pojeździe,
– silnik musi być wyłączony,
– opony muszą być zużyte w jednolitym stopniu,
– drzwi pojazdu muszą być zamknięte,
– w miarę możliwości odprężyć zawieszenie, ręcznie potrząsając pojazdem.

WAŻNE ZALECENIA DO PRAWIDŁOWEGO WYKONANIA PROCEDURY

– ustawiając przyrząd należy zachować maksymalną dokładność,
– upewnić się, że ściana za urządzeniem kalibracyjnym nie jest oznaczona, by pojazd nie odebrał mylnie obrazu jako panel kalibracyjny,
– należy upewnić się, że wokół pojazdu nie znajdują się jasne przedmioty odbijające światło;
– upewnić się, że z przodu pojazdu nie ma żadnych innych przedmiotów z  biało-czarnymi wzorami niż te służące do kalibracji.
– należy dopilnować, by przyrząd kalibracyjny nie rzucał cienia na ścianie za nim,
– nie opierać się o pojazd, ani nie otwierać drzwi/bagażnika w trakcie przeprowadzania procedury,
– podczas trwania procedury nie wyłączać silnika.

UWAGA – przed rozpoczęciem procedury kalibracji sprawdzić obecność błędów na stronie błędów – jeżeli są obecne należy je usunąć.

 

PROCEDURA PRAWIDŁOWEGO USTAWIENIA PANELU KALIBRACYJNEGO

1. Umieścić panel kalibracyjny, mocując do zgodnie z przykładem na ilustracji 3

Ilustracja 3 – otwory do wsunięcia panelu kalibracyjnego

2. Ustawić wysokość panelu od podłoża: H = 1700mm +/- 10 mm, wysokość wyregulować za pomocą elektrycznej regulacji RCCS 2, sterowanej przyciskami (ilustracja 3 oraz 4)

Ilustracja 4 – wysokość panelu do kalibracji od podłoża (H) – H = 1700mm +/- 10mm
Ilustracja 5 – przyciski do regulacji wysokości urządzenia do kalibracji

3. Centrala krawędź panelu musi znajdować się na wysokości A = 1200mm +/- 10mm do podłoża – ilustracja 6.

Ilustracja 6 – wysokość panelu kalibracyjnego (A) – A=1200 mm +/- 10mm

4. Upewnić się, że oświetlenie w pomieszczeniu w którym dokonujemy kalibracji jest odpowiednie, a od panelu nie ma żadnych odbić światła.

Ostatnim etapem procedury, gdy urządzenie RCCS 2 oraz panel kalibracyjny ustawione są zgodnie z wytycznymi podanymi w oprogramowaniu, możemy uruchomić w oprogramowaniu IDC5 regulację „ KALIBRACJA PRZEDNIEJ KAMERY VIDEO”  i postępować zgodnie z instrukcjami wyświetlanymi przez oprogramowanie.

Z chwilą rozpoczęcia kalibracji wymagane będzie podanie wartości wysokości (A) zaznaczonej na ilustracji 7.

Ilustracja 7 – wartość wysokości A – niezbędna do podania w trakcie kalibracji.
Ilustracja 8 – ekran po zakończeniu procedury kalibracji – oprogramowanie TEXA IDC5 CAR

Dzięki oprogramowaniu TEXA IDC5 użytkownicy mają dostęp do ogromnej ilości procedur kalibracji kamer i radarów dla pojazdów dostępnych w zasobach autodiagnostyki TEXA, prowadząc mechanika krok po kroku przez wszystkie etapy naprawy.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat urządzeń TEXA do diagnostyki oraz kalibracji systemów ADAS – skontaktuj się z TEXA – tel. 32 364 18 80 lub mailowo – info.pl@texa.com

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

jurny Kazik, 24 października 2019, 8:31 2 0

kto to będzie robił...

Odpowiedz

dorek, 24 października 2019, 8:45 1 0

WARSZTATY IDĄCE Z DUCHEM CZASU. KLIENCI BĘDĄ ZMUSZENI WYKONYWAĆ TE WSZYSTKIE KALIBRACJE,

Odpowiedz

anonim, 25 października 2019, 7:15 0 0

Jeśli kalibracja będzie musiała kosztować powyżej 500 zł to już widzę te tłumy.... hehehehe

Odpowiedz

szc., 24 października 2019, 8:56 1 0

to silnik włączony czy wyłączony bo opis podaje raz tak raz inaczej ???

Odpowiedz