2 lata sieci Eurorepar Car Service w Polsce

, 9 października 2019, 13:59

Groupe PSA jest pierwszym producentem pojazdów, który zamierza znacząco zwiększyć swój udział na aftermarketowym rynku części zamiennych i usług serwisowych. Strategia grupy jest oparta na trzech markach: Distrigo – czyli sieci dystrybucji części zamiennych wielu marek, Eurorepar – czyli wielomarkowej gamie części zamiennych, akcesoriów i innych produktów motoryzacyjnych i Eurorepar Car Service – czyli międzynarodowej sieci warsztatów wielomarkowych. Sieć ta została powołana do życia przez Groupe PSA i obecnie mija drugi rok jej funkcjonowania na rynku automotive w Polsce.

Według badania GiPA, 90% samochodów na rynku ma powyżej 2 lat, z czego największy procent stanowią pojazdy w przedziale wiekowym 10-14 lat. Średnia wieku parku samochodowego w Polsce wynosi obecnie 12,7 lat. Te suche liczby niewiele mówią do momentu, gdy zestawimy to z jeszcze jedną daną statystyczną – 68% kierowców w ciągu ostatnich 12 miesięcy było w warsztacie niezależnym minimum raz.

Ów procent wyboru warsztatu w zestawieniu ze stażem parku samochodowego daje nam względny ogląd tego, jak dużym „kawałkiem tortu” automotive jest obecnie rynek aftermarket. Strategia Grupy PSA na spróbowanie tej części owego „tortu” jest oparta na trzech markach: Distrigo, Eurorepar i Eurorepar Car Service (w skrócie ERCS).

– Te dwa parametry (struktura wiekowa parku, jak i rozdział kanałów naprawczych przyp. red.) doprowadziły nas do konkluzji, że jeśli chcemy rozwijać się jako Groupe PSA i zachować kontakt z klientami, którzy odchodzą od ASO, to musimy coś zrobić w zakresie obsługi posprzedażnej i warsztatów niezależnych – mówi Piotr Karaszewicz, Dyrektor Części Zamiennych i Serwisu Groupe PSA w Polsce.

Wszystkie trzy marki rozwijają się na rynkach europejskich od 2015 roku. W Polsce rozpoczęto działalność w połowie 2017 roku. Obecnie w Europie jest ok. 3 500 serwisów sygnowanych logo Eurorepar Car Service. W Polsce plan na koniec tego roku przewiduje 60 serwisów (obecnie jest 53), natomiast już w roku 2020 – 100. Co oferują poszczególne marki Groupe PSA obecne na rynku aftermarket?

Eurorepar Car Service

Zacznijmy od międzynarodowej sieci warsztatów. Oferuje ona usługi w zakresie napraw mechanicznych i obsługi eksploatacyjnej dla większości marek samochodowych, jest dedykowana do obsługi klientów indywidualnych. W założeniu, ERCS ma być alternatywą również dla ASO, jednakże sieć nie wyklucza uczestnictwa obecnych dealerów samochodów w projekcie Eurorepar Car Service, pod warunkiem spełnienia odpowiednich kryteriów. Jednym z nich jest osobne wejście do serwisu i osobna poczekalnia, aby klient nie miał wątpliwości, czy znajduje się np. w ASO Citroena czy warsztacie Eurorepar.

Warsztaty niezależne przystępujące do sieci są przeważnie zachęcane tzw. pakietem korzyści. W wydaniu Groupe PSA prezentuje się on następująco:

  • Oznakowanie obiektu + aranżacja wnętrza,
  • Urządzenie diagnostyczne,
  • Materiały reklamowe,
  • Ubrania robocze,
  • Obecność warsztatu na dedykowanej stronie internetowej,
  • Udział w szkoleniach,
  • Dostawy części zamiennych z magazynu centralnego (o sieci dystrybucji Distrigo piszemy poniżej),
  • System bonusowy,
  • Dostęp do elektronicznego katalogu wielomarkowego Service Box Multi Brand,
  • Wsparcie w terenie – ekipa koordynatorów terenowych,
  • Biuro obsługi klienta, czyli wsparcie administracyjne i doradztwo techniczne.

Eurorepar Car Service celuje w serwisy od średniej wielkości wzwyż, o czym mogą świadczyć wymagania, jakie musi spełnić dany warsztat, aby mógł przystąpić do sieci, a są to np. minimum 3 stanowiska serwisowe, pomieszczenie spełniające funkcję biura obsługi klientów (recepcji i poczekalni), utwardzony parking oraz elewacja pozwalająca na obrandowanie logo ERCS.

Groupe PSA chwali się swoim know how, wiedzą techniczną, którą chce przekonać do siebie warsztatowców, gwarantując uczestnictwo w dwóch darmowych szkoleniach rocznie z wybranego tematu oraz oferując dofinansowanie w wysokości minimum 50% wartości każdego następnego szkolenia.

Swego rodzaju innowacją zarówno dla serwisów, jak i ich klientów jest tzw. online booking. Stosowany od dawna w innych dziedzinach, szczególnie w branży hotelarskiej, w której jest to standard, wreszcie zaczyna powoli funkcjonować także w warsztatowej części branży automotive. Umówienie się na wizytę w warsztacie tym sposobem jest intuicyjne. Upraszcza to cały proces podczas serwisowego przesilenia np. w sezonie jesienno – zimowym, kiedy to klienci jeżdżą od warsztatu do warsztatu szukając miejsca, by umówić się na wymianę opon.

Distrigo – dystrybucyjny obszar działalności

Serwisy ERCS wspiera sieć dystrybucyjna Distrigo, zajmująca się logistyką dostaw części zamiennych. Platformy działają na terenie Europy w 10 krajach. Distrigo oferuje gamy oryginalnych części zamiennych z logo marek Groupe PSA, wielomarkową gamę części Eurorepar oraz (w nieodległej przyszłości) wielomarkową ofertę części od niezależnych producentów.

W Polsce obsługa odbywa się za pomocą jednej platformy dystrybucyjnej, realizującej  zamówienia w dwóch trybach – stockowym i pilnym. W przyszłości planowane jest zwiększenie liczby platform dystrybucyjnych w Polsce.

Do stycznia 2020 roku w całości objęta systemem dystrybucji Distrigo zostanie również marka Opel. W związku z tym oferta platform dystrybucyjnych zostanie poszerzona o oryginalne części zamienne tej marki.

Części zamienne spod szyldu Eurorepar

I tak oto dotarliśmy do trzeciego filaru działalności Grupy PSA na rynku aftermarket. Eurorepar posiada gamę części zamiennych, akcesoriów, olejów, opon, a także wyposażenia warsztatowego. To ponad 60 grup produktów liczących 12 000 numerów katalogowych dedykowanych do samochodów różnych marek. Połowa z nich jest magazynowana w magazynie polskiej platformy Distrigo.

Większość części jest dostarczana przez zewnętrznych dostawców. Ofertę tworzy zespół inżynierów, specjalistów do spraw jakości, a także pracowników z Działu Zakupów Grupy PSA. Na części zamienne obowiązuje dwuletnia gwarancja.

– Groupe PSA dynamicznie się rozwija, również w obszarze usług posprzedażnych, niezwykle ważnych ze względu na utrzymanie poczucia lojalności naszych obecnych klientów oraz pozyskania nowych, także tych posiadających samochody innych marek. Wprowadzona przez grupę oferta sprawnej dystrybucji części zamiennych oraz produktów towarzyszących, a także zapewnienie sieci wielomarkowych warsztatów i serwisów, oferujących kompleksowe usługi jest odpowiedzią na oczekiwania klientów różnych marek na rynku, na którym 90% parku samochodowego to auta powyżej 2 lat – powiedział Wojciech Mieczkowski, dyrektor generalny Groupe PSA w Polsce.

Co sądzicie o odważnym wejściu producenta samochodów na niezależny rynek części i napraw? Czy wróżycie Grupie PSA sukces czy raczej trudności związane z nasyceniem rynku? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach pod artykułem.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Adam Te., 9 października 2019, 20:29 0 0

Plany może mieć każdy , ale markę trzeba promować i pokazać ją zwykłym kierowcą i mieć ich czym zachęcić . Na razie nazwa nikomu nic nie mówi . Czy się tak naprawdę chcecie wyróżnić ? bo na Naszym rynku CCC robi wszystko .

Odpowiedz

komar05, 10 października 2019, 9:13 1 0

On-line booking, o którym piszecie nie działa w każdym warsztacie (szczerze mówiąc znalazłem tylko jeden przypadek, ten pokazany na grafice w artykule).
Ciekawe jest również, że poza świętami wszystkie dni i godziny są dostępne do rezerwacji. Nie mają Klientów?

Odpowiedz

Anonim, 10 października 2019, 15:20 1 0

W całym koncepcie widzę dwa minusy: 1. ceny wielu części OE są droższe niż w ogólnodostępnych hurtowniach. 2. Brak jakiegokolwiek jednolitego przekazu do rynku wtórnego, że serwisy te są rekomendowane jako te do obsługi pogwarancyjnej samochodów grupy PSA. W obecnej chwili jest cała masa sieci warsztatowych dająca więcej dobrego. Gdzie ma sens 5% bonus od zakupów, jeśli ta sama część jest droższa o 25%.

Odpowiedz