Skutki eksploatacji pojazdu na zużytych amortyzatorach

25 września 2019, 23:29

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy jakie konsekwencje ponosi użytkownik pojazdu eksploatując go z niesprawnymi amortyzatorami. Elementy te są bezpośrednio odpowiedzialne za bezpieczeństwo i komfort jazdy. W tym miejscu należy mocno zaznaczyć, że w przypadku bezpieczeństwa mówimy jednocześnie o wszystkich uczestnikach ruchu drogowego.

Coroczne statystyki pokazują, że pomimo znacznej poprawy jakości dróg, co czwarty samochód może poruszać się z wyeksploatowanymi amortyzatorami. W dużej mierze sprzyja temu średni wiek aut jeżdżących w Polsce, który wynosi około 13 lat. Niesprawne amortyzatory są przyczyną wielu niebezpiecznych oraz tragicznych w skutkach sytuacji i zdarzeń drogowych. Jak temu zapobiec? Na pewno poprzez kampanie reklamowe uświadamiające kierowców o konieczności przeprowadzania badań kontrolnych układu zawieszenia pojazdu w tym amortyzatorów. KYB prowadzi działalność szkoleniową na rynku części zamiennych. Szkolenia skierowane są bezpośrednio do mechaników samochodowych w celu edukacji i przekazania niezbędnych informacji dotyczących diagnostyki oraz napraw elementów zespołu tłumiąco-resorującego.

Funkcje amortyzatorów

Amortyzatory to elementy hydrauliczne, których zasada działania ma ścisły związek z mechaniką płynów oraz procesem fizycznym jaki zachodzi w ich wnętrzu w trakcie pracy.

Podczas ruchu tłoczyska wyzwala się energia kinetyczna, która poprzez opór hydrauliczny powstający w zaworach zostaje zamieniona w ciepło. Amortyzatory stosowane w samochodach działają jako klasyczne tłumiki drgań odpowiedzialne za ich absorbcję. Niezależnie od typów stosowanych amortyzatorów ich funkcje są ściśle określone.

Podstawowe zadania amortyzatorów to:

  • zapewnienie stałego kontaktu koła z nawierzchnią drogi,
  • tłumienie drgań powstałych w wyniku poruszania się auta po nierównościach,
  • stabilizacja pojazdu w trakcie wykonywania skrętów lub podczas nagłej zmiany kierunku jazdy,
  • zapewnienie prawidłowego działania układu hamulcowego,
  • bezpośredni wpływ na komfort i bezpieczeństwo jazdy.

Konsekwencje poruszania się samochodem z wyeksploatowanymi amortyzatorami często są bagatelizowane. Jednym z największych niebezpieczeństw związanych z jazdą ze zużytymi amortyzatorami jest ograniczenie skuteczności hamowania pojazdu. W trakcie wykonywania tego manewru odrywanie się koła od podłoża powodujące brak stałego kontaktu z nawierzchnią drogi w znacznym stopniu ogranicza skuteczność hamowania, a dystans potrzebny na całkowite zatrzymanie auta wydłuża się drastycznie, nawet o 2 metry. Zakłócone zostaje również prawidłowe działanie systemów wspomagania hamowania i kontroli trakcji takich jak ABS czy ESP. Może to stanowić różnicę pomiędzy bezpiecznym zatrzymaniem a uderzeniem w przeszkodę. W trakcie hamowania dochodzi również do zjawiska nurkowania przodu samochodu, co może powodować ogromny dyskomfort w kierowaniu oraz prowadzić do utraty stabilności i kontroli nad pojazdem. Stanowi to ogromne zagrożenie na drodze i może być bezpośrednią przyczyną wypadku.

Pamiętajmy również o znacznym pogorszeniu komfortu jazdy, na który bezpośredni wpływ mają właśnie amortyzatory. Jazda takim samochodem w znaczący sposób pogarsza percepcję kierowcy oraz wpływa na jego zmęczenie. Efekty tego mogą być tragiczne w skutkach.

Uszkodzone amortyzatory w samochodzie stanowią zagrożenie dla innych uczestników ruchu związane szczególnie z jazdą po zmroku przy włączonych światłach drogowych. Zwiększone drgania oraz kołysanie nadwozia w znacznym stopniu zaburzają prawidłowe działanie czujników samopoziomowania reflektorów przednich, co może powodować nieodpowiedni kąt padania światła i w ten sposób powodować oślepianie kierowców jadących z naprzeciwka. Sytuacja taka jest bezpośrednim zagrożeniem w ruchu drogowym.

Kierowcy, którzy zaniedbują kontrolę amortyzatorów w pojeździe narażają się również na dodatkowe koszty związane z uszkodzeniami innych elementów.

Zwiększenie amplitudy drgań wpływa destrukcyjnie na współpracujące elementy w układzie zawieszenia. Częstszym awariom głównie poprzez osiadanie zwojów lub nawet pęknięcia ulegają sprężyny zawieszenia. Sytuacja taka jest również niekorzystna dla elementów górnych mocowań, które poprzez działanie większych obciążeń częściej ulegają uszkodzeniom. W zauważalny sposób wpływa to na jakość prowadzenia auta oraz jego komfort.

W układzie zawieszenia brak odpowiedniej absorpcji drgań oraz zwiększenie obciążeń i wibracji powoduje szybsze zużywanie się tulei metalowo-gumowych oraz sworzni kulowych wahaczy. Wiąże się to z częstszymi wymianami tych elementów oraz z wizytami w warsztatach, generując tym samym dużo większe koszty eksploatacji samochodu.

Drgania przenoszone na koło kierownicy powodują szybsze wyeksploatowywanie zarówno przekładni kierowniczej jak również drążków i końcówek kierowniczych. Wpływa to bezpośrednio na jakość prowadzenia i sterowność auta na drodze.

Zmniejszenie przyczepności kół przyspiesza zużycie opon w samochodzie a drgania i wibracje z kół zostają przenoszone poprzez półosie napędowe aż do skrzyni biegów. Narażamy w ten sposób przeguby homokinetyczne na uszkodzenia oraz obciążamy w znaczny sposób skrzynię biegów, co może prowadzić do przyspieszonego zużycia przekładni i łożysk. Dodatkowym dyskomfortem mogą być stuki lub skrzypienie zluzowanych elementów nadwozia.

Niestety zaniedbania jakie powstają poprzez brak systematycznej kontroli amortyzatorów w naszym samochodzie, mogą generować dodatkowe koszty związane z uszkodzeniami innych elementów oraz  mogą powodować zagrożenie podczas jazdy i być przyczyną wypadków.

Artykuł sponsorowany KYB

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!