Skuteczne hamowanie. Dlaczego to tak istotne?

, 11 września 2019, 23:38

Pojazdy o wysokich osiągach wymagają hamulców, które zaprojektowano dla konkretnej marki i modelu. Wystarczy się zastanowić – wymagające auta prowadzą się zupełnie inaczej niż mniejsze samochody zaprojektowane do jazdy miejskiej. Wobec tego wymagania dotyczące układu hamulcowego są również inne.

Zacznijmy od wyjaśnienia dlaczego tak jest… Gdy pojazd zwalnia, hamulce zamieniają jego energię kinetyczną w ciepło na skutek tarcia. Ponieważ jednak energia kinetyczna wzrasta wraz z kwadratem prędkości, hamowanie przy wyższych prędkościach w przypadku pojazdów o wysokich osiągach powoduje wykładniczo zwiększone zapotrzebowanie na skuteczność układu hamulcowego, generując znacznie więcej ciepła. Jeśli nie zostanie skutecznie rozproszone, ciepło to gromadzi się i tym samym powoduje zanik siły hamowania – jedno z największych wyzwań w segmencie pojazdów o wysokich osiągach. Z tego właśnie powodu ważne jest, aby zawsze montować tylko części wysokiej jakości, które sprostają tym dodatkowym wymaganiom.

Na przykład klocki hamulcowe są zaprojektowane do pracy w optymalnym zakresie temperatur. Ich przekroczenie spowoduje wadliwe działanie żywic i materiałów w okładzinach ciernych, tworząc zaburzającą hamowanie warstwę gazu pomiędzy klockiem a tarczą. Najlepszym sposobem zapobiegania temu zjawisku jest wybór klocków zaprojektowanych specjalnie do układów hamulcowych wysokich osiągów, o wysokim i stabilnym współczynniku tarcia, które ponadto sprostają wyższym temperaturom. Dlatego właśnie w Delphi Technologies tak starannie dobieramy materiały cierne, składające się z precyzyjnej mieszanki ponad 130 składników, aby stworzyć odpowiednie klocki do konkretnego pojazdu. Niektóre marki na rynku części zamiennych stosują tylko jedną lub dwie formuły, co powoduje nieunikniony kompromis w zakresie wydajności..

Nadmierne ciepło może również mieć szkodliwy wpływ na tarcze hamulcowe pojazdu. Klocki hamulcowe poddane działaniu wysokich temperatur mogą również przenosić cienką warstwę materiału ciernego na powierzchnię tarczy. I chociaż zjawisko to jest korzystne podczas docierania, jego stałe występowanie negatywnie wpływa na siłę hamowania. Co gorsza, wraz z pocieraniem klocków o lakierowaną powierzchnię dochodzi do nierównomiernego nagrzewania tarczy. Jeśli temperatura w niektórych obszarach przekroczy 650°C, żeliwo zmienia się strukturalnie i przekształca w twardy materiał zwany cementytem, tworząc wypukłe punkty, które prowadzą do wibracji hamulców i przedwczesnego zużycia tarcz.

Krytyczne zatem jest zapewnianie sposobów odprowadzania tej energii cieplnej. Czołowi producenci, jak Delphi Technologies, oferują szereg różnorodnych technologii chłodzenia. Weźmy na przykład nasze wentylowane tarcze hamulcowe. Nieustanny przepływ powietrza pomiędzy powierzchniami tarczy lub przez zawarte w niej kanały umożliwia rozproszenie jeszcze większej ilości ciepła, co zwiększa skuteczność chłodzenia i odporność na pęknięcia spowodowane szokiem termicznym. Podobnie specjalne osiowe otwory w naszych nawiercanych tarczach rozpraszają ciepło i usuwają pył oraz gazy powstające w trakcie hamowania, co pozwala utrzymać niską temperaturę powierzchni klocka, zapewniając jego czystość i minimalizując odkształcenia i wypaczenia w wyniku działania wysokich temperatur, a także minimalizując zanik siły hamowania.

Inny element wrażliwy na ciepło to płyn hamulcowy. Gdy płyn hamulcowy osiąga temperaturę wrzenia, zmieniając stan skupienia w gazowy w wyniku długotrwałego lub gwałtownego hamowania, dochodzi do obniżenia skuteczności przenoszenia siły. Najpierw pedał hamulca staje się miękki, ale wraz z gotowaniem się płynu opada aż do podłogi, potencjalnie uniemożliwiając hamowanie. Co gorsza, wzrost zawartości wody w płynie z upływem czasu oznacza niższą temperaturę wrzenia. Dlatego stosowanie płynu o wysokiej temperaturze wrzenia ma kluczowe znaczenie. Opracowany przez Delphi Technologies płyn zgodny ze specyfikacją DOT 5.1 ma wyjątkowy skład gwarantujący wysoką temperaturę wrzenia, a co za tym idzie zapewnia wysoką skuteczność hamowania.

Zatem podczas kolejnego serwisowania hamulców w pojeździe o wysokich osiągach wybieraj tylko części gwarantujące najwyższe osiągi, np. Delphi Technologies, zaprojektowane do konkretnego pojazdu z myślą o jego specjalnych wymaganiach.

Sprawdź znakomite wyniki Delphi Technologies w ostatnich testach klocków hamulcowych

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 12 września 2019, 19:56 2 -6

Dlatego przy serwisie układów hamulcowych zawsze wybieram hamulce RH z oferty Elit to jedne z najlepszych produktów na rynku

Odpowiedz

Pytanie, 12 września 2019, 21:53 3 0

komentarz w stylu tzw 'kryptoreklamy" ale Ok... :) każdy montuje to co uważa za "stosowne" wedle potrzeby... :)))

Odpowiedz

Krystian, 12 września 2019, 22:46 2 -2

ja lubię klocki z OLX, hamują jak każde

Odpowiedz