HELLA: Czujnik deszczu i jego rola w pojeździe

, 4 września 2019, 23:04

Obsługa wycieraczek to czynność prosta, wykonywana właściwie bez zastanowienia. Pada deszcz, to przestawiamy dźwignię i wycieraczki oczyszczają szybę, przestaje padać, to przestawiamy dźwignię w pozycje spoczynkową. Jak deszcz jest słaby to korzystamy z regulatora, który zmienia częstotliwość ruchu ramion wycieraczki i jest standardowym wyposażeniem niemal każdego auta. Dzięki elektronice można zautomatyzować pracę wycieraczek i zwolnić kierowcę z ich obsługi. Jest to możliwe gdy wykorzystany będzie czujnik deszczu.

Czujnik deszczu jest montowany od wewnątrz pojazdu na szybie przedniej w okolicach lub nad lusterkiem wstecznym. Jego element optyczny musi znajdować się o obszarze oczyszczanym przez wycieraczki. Czujnik określa stopień załamania światła zaburzany kroplami deszczu padającymi na szybę. Ilustracja poniżej pokazuje schemat jego budowy. Wewnątrz czujnika znajdują się dwie diody mierzące natężenie światła. Światło do diod doprowadzane jest przez krótkie światłowody. Jeżeli szyba jest czysta do obu diod dociera światło o takich samych parametrach i obie diody przekazują do sterownika ten sam poziom sygnału. Jeżeli w obszarze pomiarowym czujnika znajdzie się kropla wody to zmienia się odczyt sygnału przez jedną z diod a sterownik określa różnicę sygnału i na jej podstawie zmienia sterowanie wycieraczkami. Gdy krople są małe uruchomiona będzie przerywana praca wycieraczek. W miarę zwiększania się kropli lub zwiększania się ich ilości wycieraczki będą pracowały częściej lub z pełną prędkością. Parametry odczytu sygnału np. wykrywanie początku deszczu i jego intensywności zależą od oprogramowania i warunków brzegowych pracy sterownika wycieraczek. Ten sam czujnik może mieć zastosowanie w kilku rodzajach pojazdów i w każdym z nich wycieraczki mogą pracować nieco inaczej – zgodnie z założeniami określonymi przez producenta pojazdu.

Dla użytkownika samochodu czujnik jest urządzeniem bezobsługowym. Wystarczy ustawić wycieraczki na pracę automatyczną i gdy tylko pojawi się deszcz zaczną one same oczyszczać szybę.

Obsługa czujnika przenosi się natomiast na serwisy zajmujące się wymianą szyb samochodowych. Czujnik mocowany jest w specjalnym uchwycie przyklejonym do szyby. Ważne aby uchwyt znajdował się w dokładnie określonym przez producenta pojazdu miejscu. Przy wymianie szyby nie zawsze konieczna jest wymiana czujnika na nowy. Uszkodzenie szyby zwykle nie prowadzi do uszkodzenia czujnika, można zamontować go ponownie. Przy montażu czujnika należy jednak pamiętać, że ta czynność wymaga małej ilości specjalnego żelu montażowego. Po co jest ten żel? Czujnik znajduje się w niewielkiej odległości od szyby i światło docierające przez szybę do jego strefy pomiarowej przechodzi przez szybę, potem przez powietrze między szybą a czujnikiem i w końcu przez elementy optyczne czujnika. Zmiana każdego środowiska przez które przechodzi światło wpływa na jego załamanie, co może powodować błędy w interpretacji zjawiska załamania światła przez krople deszczu. Aby temu zapobiec przestrzeń między czujnikiem a szybą wypełnia się specjalnym żelem, który „łączy” optycznie szybę z powierzchnią czujnika ograniczając niepożądane załamanie światła. Żel zwykle dostarczany jest razem z nową szybą. Nakłada się go na czujnik bezpośrednio przed zamontowanie go w uchwycie. Czujniki deszczu nie wymagają kalibracji.

Najnowsze konstrukcje czujników łączą w sobie kilka funkcji. System optyczny wykorzystywany jest nie tylko do rozpoznawania opadów ale także do określania natężenia światła padającego na szybę. Umożliwia to automatyczne przełączanie świateł dziennych na mijania lub odwrotnie gdy zapada zmierzch, wjedziemy czy wyjedziemy z tunelu. Niekiedy dodatkowo czujnik światła i deszczu może sterować automatycznym przełączaniem świateł mijania i drogowych.

W ofercie części elektronicznych firmy Hella Polska znajduje się kilka typów czujników deszczu, deszczu i światła, a w najnowszej ofercie także czujniki IV generacji z funkcją określania nasłonecznienia i wilgotności powietrza w kabinie. Czujniki IV generacji mogą także sterować natężeniem wyświetlania obrazu na wyświetlaczach typu HUD. Czujniki deszczu i światła produkowane są dla wielu marek pojazdów osobowych, ale też dla autobusów, gdzie ze względu na kształt i wielkość szyb przednich konieczne jest stosowanie specjalnych rozwiązań optyczno-technologicznych.

Więcej informacji o wymianie czujnika

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

@28cali, 5 września 2019, 9:09 1 0

Niedługo wymyślą czujnik który bedzie za gamoni włączał kierukowskazy... Nie lepiej odrazu wprowadzić auta całkowicie autonomiczne?

Odpowiedz