Produkty Delphi zmniejszają wagę samochodów i emisję CO2

, 7 września 2011, 13:10

Konstruktorzy samochodów zastanawiają się, jak zmniejszyć masę pojazdu, zachowując, a nawet polepszając jednocześnie jego funkcjonalność, bezpieczeństwo, trwałość, niezawodność i komfort? Delphi Automotive wciąż opracowuje coraz lżejsze, mniejsze i jednocześnie bardziej efektywne produkty Wynikiem tych działań są bardziej komfortowe samochody zużywające mniej paliwa i wydzielające mniej spalin. Inżynierowie w całej firmie opracowują mniejsze komponenty, upraszczają ich konstrukcję, zmniejszają masę i ograniczają wymagania w zakresie pakowania.

– „Firma Delphi posiada produkty i technologie pozwalające zmniejszyć ciężar przewożony przez samochody, co bezpośrednio wpływa na oszczędność zużycia paliwa, przy zachowaniu oczekiwanych przez kierowców komfortu i wygody jazdy. Badania wykazały, że zmniejszenie o 10 procent pojazdu może ograniczyć zużycie paliwa o przeszło 3 procent, przy czym jeszcze większe oszczędności można uzyskać, jeśli uda się zmniejszyć rozmiary silnika, a w konsekwencji ograniczyć jego ciężar. Są to dane ważne dla kierowców, którzy szukają sposobów obniżenia kosztów paliwa i emisji spalin“ – powiedział Michael Gassen, prezes Delphi Europe.

Samochody stają się coraz bardziej złożone: wewnątrz nich znajdują się kilometry przewodów, dziesiątki modułów komputerowych i liczne szeregowe złącza przesyłania danych. Architektura elektryczna i elektroniczna samochodu musi obsłużyć niezbędne systemy transportu, zapewnienia rozrywki, ochrony pasażerów i inne. Z uwagi na rozmiar i złożoność tej architektury, stwarza ona istotne możliwości w zakresie oszczędności masy i przestrzeni.

Warunki środowiskowe, na jakie narażona jest podstawowa instalacja samochodu ograniczały dotąd możliwość wprowadzenia do zespołu przewodów drutów o przekroju mniejszym niż 0,35 mm2 (rozmiar 22). Firma Delphi opracowała sposoby „odchudzenia“ swoich wysokiej klasy kabli do rozmiarów ultracienkich: 0,13 mm2 (rozmiar 26). Kable o zmniejszonej średnicy zapewniają większą wytrzymałość na rozciąganie, większą odporność na zaciśnięcie i ochronę przed ścieraniem. Opracowano również lekkie, o zwartej budowie systemy połączeń, które pozwalają dodatkowo zmniejszyć ciężar, umożliwiając zarazem szybki, automatyczny montaż.

Przewody aluminiowe firmy Delphi zapewniają zmniejszenie ciężaru nawet o 48 procent w porównaniu z tradycyjnymi przewodami miedzianymi. 227 g aluminium może zastąpić 454 g miedzi, co oznacza, że ciężar typowego samochodu można obniżyć o ok. 1,8 kg. Technologia ta zostanie wprowadzona do produkcji w przyszłym roku.

Skoncentrowanie wysiłków na miniaturyzacji umożliwiło firmie Delphi wprowadzenie na rynek jako pierwszej skrzynki bezpieczników, w której wśród innych innowacji zastosowano mikrobezpieczniki pozwalające zmniejszyć rozmiar zespołu nawet o 30 procent. Mikrobezpieczniki są o 35 procent mniejsze niż tradycyjne minibezpieczniki i umożliwiają umieszczenie większej liczby obwodów na takiej samej powierzchni płytki obwodów drukowanych, co oznacza, że skrzynka bezpieczników może pomieścić więcej zawartości i funkcji w odpowiedzi na rosnący poziom techniczny pojazdów kolejnej generacji.

Elektroniczny radar skanujący ESR, firmy Delphi waży o 61 procent mniej niż jego poprzednik. Umożliwia zastosowanie wielu współczesnych, zaawansowanych technologicznie zabezpieczeń, jak zachowanie odpowiedniego dystansu między poruszającymi się pojazdami, ostrzeganie przed zderzeniem, wspomaganie hamowania i ostrzeganie przed zmniejszeniem dystansu do poprzedzającego pojazdu, a dzięki małym rozmiarom może być instalowany w dowolnym miejscu, bez uszczerbku dla stylistyki pojazdu.

Oferowane przez firmę Delphi urządzenie RACam (zintegrowany układ łączący funkcje radaru i kamery) łączy w jednym module funkcje elektronicznego radaru skanującego, odczytu danych wizyjnych oraz syntezy danych dostarczanych przez dwie pierwsze funkcje. System RACam, choć niewielki i lekki, umożliwia działanie licznych zabezpieczeń, jak na przykład pełne autonomiczne hamowanie w razie wykrycia obecności pieszego.

Udało się zbudować moduł, który jest dostatecznie mały, aby można go było umieścić na lusterku wstecznym, po stronie przedniej szyby samochodu. Dzięki temu radar znajduje się z dala od strefy zgniotu pojazdu, co obniża koszty naprawy w przypadku zderzenia czołowego. Produktu należy spodziewać się w 2014 r.

Także zmniejszenie wielkości silnika ma wpływ na obniżenie ciężaru, a w konsekwencji na zmniejszenie emisji CO2 . W przypadku silników benzynowych, jednym z kluczowych czynników decydujących o parametrach pracy w przypadku silnika o zmniejszonych rozmiarach jest bezpośredni wtrysk paliwa. Zastąpienie silnika o zasysaniu naturalnym silnikiem benzynowym, o 30 procent mniejszym, z wtryskiem bezpośrednim oznacza zmniejszenie masy silnika o 20-30kg. Mniejsza masa silnika prowadzi do zmniejszenia zużycia paliwa o 1,0-1,5 procent oraz emisji CO2 o 1,5-2,5 g/km. Układ paliwowy silnika benzynowego z wtryskiem bezpośrednim firmy Delphi obejmuje wysokociśnieniową pompę paliwową, szynę paliwową i wtryskiwacze wielootworowe Multec®, do których dodano układ sterowania silnikiem, oprogramowanie i kalibrację, aby zapewnić pełną funkcjonalność silnika.

W opracowanym przez firmę Delphi nowym systemie zasilania paliwem CR do silników Diesla zastosowano najnowszą technologię wtryskiwacza elektromagnetycznego oraz skonstruowaną w Delphi pompę paliwową nowej generacji DFP6. Głównym czynnikiem przyczyniającym się do obniżenia masy FIE jest pompa szyny wspólnej, która umożliwia zmniejszenie masy o 40 procent w stosunku do systemów paliwowych poprzedniej generacji.

Ułatwiając kontrolę temperatury i sprawności silnika, technologie chłodzenia systemów napędowych firmy Delphi pozwalają zoptymalizować działanie, zmniejszyć emisje i zwiększyć oszczędność paliwa. Wysoce zintegrowany czołowy moduł chłodzenia firmy Delphi, będący połączeniem chłodnicy, chłodnice powietrza tłoczonego, skraplacza i zespołu osłony silnika elektrycznego z chłodzeniem wentylatorowym, może zapewnić zmniejszenie ciężaru o 4 kg, a także zmniejszenie zużycia energii elektrycznej przez wentylator chłodzący o 350 W.

Dowiedz się więcej

TRW prezentuje kierownicę przyszłości
TRW prezentuje kierownicę przyszłości

TRW Automotive zaprezentował koncepcję składanej kierownicy, która jest chowana w desce rozdzielczej, aby poprawić komfort wsiadania i wysiadania kierowcy z pojazdu. Jest to rozwiązanie, które może wkrótce rozpowszechnić się w obliczu starzenia się społeczeństw zachodnioeuropejskich. Składana kierownica pozwala na łatwiejszy dostęp do wnętrza samochodu osobom starszym i z ograniczoną mobilnością. Zaprojektowana przez TRW kierownica posiada […]

Ulepszony system EMD Start/Stop do silników e-HDI od firmy Gates
Ulepszony system EMD Start/Stop do silników e-HDI od firmy Gates

Firma Gates dostarcza komponenty do silników diesla koncernu PSA o pojemnościach 1,4 i 1,6 l. Jednostki wprowadzono na rynek jesienią 2010 roku. Są one wyposażone w nowy układ start/stop, umożliwiający cichy i start silnika w ciągu 400 milisekund. Diesle PSA z systemem start/stop, zwane e-HDI, posiadają napędzany paskiem układ rozrusznika-alternatora. Takie rozwiązanie obniża emisję CO2 […]

System klimatyzacji Delphi kompatybilny z czynnikiem R-1234yf na IAA
System klimatyzacji Delphi kompatybilny z czynnikiem R-1234yf na IAA

Nowy, przyjazny dla środowiska naturalnego układ klimatyzacji wyprodukowany przez Delphi Automotive zadebiutuje tej jesieni i jest jednym z pierwszych, w którym wykorzystywany będzie nowy czynnik chłodzący – R-1234yf. Układ będzie montowany w samochodzie produkcji europejskiej, który zostanie zaprezentowany podczas IAA. Układy klimatyzacji przyczyniają się do globalnego ocieplenia z uwagi na to, że zużywają energię, a […]

Komentarze

Brak komentarzy