Akumulator i upały

26 czerwca 2019, 23:18

Powszechnie uważa się, że najtrudniejszy czas dla akumulatora to sezon zimowy, tymczasem upały szkodzą mu dużo bardziej.

Siarczyste mrozy znacznie obniżają sprawność akumulatorów, jednak latem dochodzi do jeszcze bardziej zgubnego dla nich zjawiska – samorozładowania. Samorozładowanie dotyczy wszystkich akumulatorów i jest zjawiskiem naturalnym, uzależnionym od temperatury otoczenia. Akumulatory narażone na wysokie temperatury wymagają częstszego ładowania podczas składowania i użytkowania (głównie podczas dłuższego postoju samochodu) w celu zapewnienia ich sprawności. Wystarczy bowiem zostawić samochód na kilka dni w mocno nasłonecznionym miejscu, by temperatura 30°C stworzyła pod nagrzaną maską iście piekielne warunki dla akumulatora. Jeśli auto pozostawione przez kilka dni na słonecznym parkingu odmówi posłuszeństwa, pozostaje zorganizowanie prostownika, kabli rozruchowych, albo pomocy drogowej.

By uniknąć przykrych niespodzianek, kierowca powinien przede wszystkim kontrolować napięcie akumulatora. Tę standardową czynność zaleca się wykonywać także zimą. Wystarczy poświęcić dwie minuty na kontrolę akumulatora (przynajmniej przed wyjazdem w trasę lub przed uruchomieniem samochodu po dłuższym wakacyjnym postoju), by wykryć ewentualne rozładowanie akumulatora. Napięcie w pełni naładowanego akumulatora wynosi 12,6 V. Jeśli woltomierz, przy pomocy którego możemy wykonać pomiar, wskazuje napięcie poniżej 12,4 V oznacza to, że akumulator przekroczył właśnie akceptowalną granice rozładowania i wymaga naszej interwencji.

Latem jednak nie tylko wysokie temperatury stanowią zagrożenie dla akumulatora. Nawet chroniony przed upałem, lecz pozostawiony na dłuższy czas (np. na czas urlopu) w postoju samochód może nie odpalić. W takiej sytuacji warto sprawdzić upływność prądu w samochodzie, czyli ilość energii z akumulatora potrzebną np. do podtrzymania alarmu i pamięci sterowników. Obowiązuje tu wartość orientacyjna, tj. poniżej 80 mA. Pomiar upływności prądu można wykonać u niemal każdego mechanika i trwa to zaledwie kilka minut. Warto sprawdzić i wyeliminować ewentualne „odchylenia od normy” jeszcze przed wyjazdem na urlop, aby zabezpieczyć się przed przykrą niespodzianką po powrocie.

Czasami jednak, mimo przedsięwzięcia środków zapobiegawczych, akumulator z różnych powodów i tak odmawia posłuszeństwa. Dlatego podczas wymiany akumulatora na nowszy model, warto pomyśleć o wyborze takiego, który jest objęty odpowiednim zabezpieczeniem przed nagłą awarią, czyli akumulatora z pakietem Assistance. Do niektórych dostępnych na rynku akumulatorów (np. Exide Premium lub Centra Futura) producenci oferują taki bonus w standardzie.

– Posiadając akumulator z pakietem Assistance, w przypadku np. nagłego rozładowania akumulatora, kierowca może zadzwonić do sieci serwisowej, której przedstawiciele przyjadą, aby uruchomić samochód i to bezpłatnie – wyjaśnia Krzysztof Najder z Exide Technologies S.A.

W przypadku firmy Exide ochroną tą są objęte akumulatory Centra Futura i Exide Premium. Akumulator Exide Premium, wyposażony w technologię Carbon Boost 2.0, ładuje się 2x szybciej i zapewnia 30% więcej mocy rozruchowej niż tradycyjne akumulatory. Jest idealny do bogato wyposażonych aut z mocnymi silnikami i wymagającymi instalacjami elektrycznymi, a także dla zastosowania w ekstremalnych warunkach pogodowych oraz w ruchu miejskim, jednocześnie spełnia on wymagania rynku oryginalnego wyposażenia, pokrywając ok. 90% parku samochodów. Dodatkową zachętę dla klienta stanowić może fakt, że ochrona pakietem Assistance została wydłużona przez producenta i obowiązuje teraz przez 3 lata! Dlatego przed urlopem warto wymienić stary akumulator, któremu wcześniej dała się we znaki zima i zastąpić go nowym akumulatorem z tym pakietem.

Warto także pomyśleć o zakupie dobrego prostownika, który pomoże nam w awaryjnych sytuacjach. Inteligentny prostownik jest doskonałym narzędziem do wykrywania wszelkich stanów niedoładowania w akumulatorze. Starsze urządzenia tego typu wymagały regularnego nadzoru podczas pracy, aby uniknąć przeładowania akumulatora. „Inteligencja” nowoczesnych prostowników (takich jak Exide 12/7) polega na tym, że po wskazaniu rodzaju ładowanego akumulatora i jego pojemności prostownik sam dobiera prąd i czas ładowania, sam przerywa także ładowanie w odpowiednim momencie, dzięki czemu nie musimy nieustannie kontrolować jego pracy.

Więcej informacji o inteligentnych prostownikach, pakiecie Assistance i zagrożeniach dla akumulatora na stronie akumulator.pl

Artykuł sponsorowany Exide

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Rafał Kaźmierczak, 2 lipca 2019, 21:52 0 0

Akumulator powinien byc w dziale choinek zapachowych i obok wd-40 taki to skomplikowany mechanizm, kupilem 4Max w IC i chula mi az milo juz kolejny rok, a nie tam jakies pakiety ,skarpety , skonplikowane wymiany

Odpowiedz