Silniki Diesla – od 80 lat w samochodach

, 2 września 2004, 0:00

Minęło ponad 100 lat od czasu, gdy Rudolf Diesel uzyskał patent na zaprojektowany przez siebie stacjonarny silnik wysokoprężny i dokładnie 80 lat od czasu, gdy pojawił się pierwszy samochód z silnikiem Diesla. Początkowo diesel kojarzył się jedynie z dymiącym autem o słabych osiągach i problemach z rozruchem zimą. Jednak nowe rozwiązania w zakresie zwiększenia wydajności paliwa, redukcji poziomu hałasu, obniżenia emisji zanieczyszczeń i wzrostu mocy, zrewolucjonizowały silnik wysokoprężny.
Już w 1912 roku inżynierowie Boscha eksperymentowali z techniką Diesla, stosując przebudowane pompy olejowe (tzw. olejarki). Do roku 1923 Bosch opracował i wypróbował pierwsze prototypy systemów wtryskowych. Dokładnie 80 lat temu, w 1924 roku pojawił się w Niemczech pierwszy samochód ciężarowy firmy MAN 150 PS z silnikiem Diesla, w którym Bosch mógł przetestować działanie swoich pomp wtryskowych w warunkach codziennej eksploatacji.
W marcu 1927 roku dopuszczono do produkcji pojedyncze egzemplarze pomp wtryskowych, które były prezentowane producentom silników. Udowodniona w testach przydatność pomp utorowała im w końcu drogę do produkcji seryjnej, którą zatwierdzono 30 listopada 1927 roku. Pierwszym odbiorcą pomp wtryskowych Boscha było niemieckie przedsiębiorstwo MAN, które wyposażało swoje ciężarówki w nowy system wtrysku paliwa. Już w październiku 1928 roku Bosch świętował wyprodukowanie tysięcznej pompy wtryskowej, w 1934 roku z taśmy produkcyjnej zeszła stutysięczna pompa wtryskowa, a w 1950 roku milionowy egzemplarz pompy. Z systemów wtryskowych udało się stworzyć produkt masowy. W 1936 roku po raz pierwszy zamontowano silnik wysokoprężny w samochodzie osobowym Mercedes-Benz 260 D.
Punktem zwrotnym w historii silników Diesla był wyprodukowany w 1989 roku system wtrysku bezpośredniego pierwszego silnika TDI w Audi 100 z elektronicznie sterowaną osiową pompą rozdzielaczową Bosch. Do końca lat 90. na rynku pojawiły się wysokociśnieniowe systemy wtrysku bezpośredniego: w roku 1996 promieniowa pompa rozdzielaczowa VP44, w roku 1997 system wtryskowy z kolektorem Common Rail i w roku 1998 zespół pompowtryskiwacza UIS (Unit Injector System).
Dzięki nowym rozwiązaniom w zakresie zwiększenia wydajności paliwa, redukcji poziomu hałasu, obniżenia emisji zanieczyszczeń i wzrostu mocy, dzisiejsze diesle w niczym nie przypominają swych poprzedników. Bosch w znacznym stopniu przyczynia się do rosnącej popularności aut z silnikami Diesla i wciąż pozostaje wiodącym producentem tej technologii. Koncern oferuje odpowiednie systemy wtryskowe dla prawie każdego silnika Diesla, począwszy od silnika o pojemności 0,8 litra dla Smarta, a skończywszy na silnikach okrętowych o pojemności skokowej blisko 1700 litrów. W samym tylko 2003 roku Bosch wyprodukował sześć milionów systemów wtryskowych Common Rail i Unit Injector, zaś w roku 2004 liczba ta sięgnie prawdopodobnie siedmiu milionów.
W 2003 roku na rynek trafiła trzecia generacja CRS, obniżająca emisję szkodliwych substancji nawet o 20% w porównaniu do wcześniejszych układów. Trwają prace nad przyszłą, czwartą już generacją Common Rail System. Ma ona obniżyć emisję zanieczyszczeń, zmniejszyć zużycie paliwa i jeszcze bardziej zredukować poziom hałasu podczas spalania przy jednoczesnym wzroście mocy silnika. Wprowadzenie na rynek nowego układu CRS Bosch zaplanował na 2006 rok.

Komentarze

Brak komentarzy