Trzeci stan wspólnym głosem

10 czerwca 2019, 11:19

Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych SDCM od początku swojej działalności reprezentowało interesy niezależnych warsztatów. Teraz jednak ta reprezentacja będzie miała bardziej zinstytucjonalizowany charakter. Do SDCM dołączyły bowiem duże sieci warsztatów samochodowych, tworząc własną sekcję.

Tak oto Stowarzyszenie oficjalnie już skupia trzy „stany”  sektora motoryzacyjnego: dystrybutorów, producentów oraz warsztaty. Sekcja warsztatowa SDCM jest zaś pierwszą tak dużą grupą reprezentującą interesy sektora części i napraw w Polsce. Przystąpiły do niej takie sieci jak: Q-Service, Perfect Service, ProfiAuto Serwis, N! Auto/N! Truck, EuroWarsztat, O.K. Serwis, Bosch Car Service, AutoCrew, First Stop i MaXserwis.

Wiele wyzwań

Na pierwszym spotkaniu przedstawiciele skupiający łącznie blisko 3500 serwisów wskazali kluczowe problemy stojące na drodze do rozwoju warsztatów i zadeklarowali wsparcie działań na rzecz wzmocnienia ich roli w erze nowych technologii. We wszystkich wystąpieniach pojawiała się myśl, którą niewątpliwie należy uznać za przewodnią: branża stoi w obliczu wielu nowych wyzwań, dlatego niezbędna jest dbałość o wspólne interesy.

– Warsztaty borykają się z wieloma problemami, a jednocześnie to liczne środowisko nie ma silnej organizacji reprezentującej jego interesy. Postanowiliśmy to zmienić i pod naszą egidą stworzyliśmy specjalną sekcję warsztatową. Pracy z pewnością nie zabraknie – powiedział Alfred Franke, Prezes SDCM.

Dziś polski rynek części i napraw (wart według ostatniego raportu SDCM ponad 32 miliardy złotych) musi stawić czoła przede wszystkim szybkiemu rozwojowi technologii w branży motoryzacyjnej, w tym rozwiązaniom telematycznym. Wyzwań jest jednak dużo więcej: utrzymanie dostępu rynku aftermarketowego do informacji technicznych, walka z nieuczciwą konkurencją szarej strefy, czyli niezarejestrowanych punktów napraw, split payment – czyli obowiązek podzielonej płatności, to tylko kilka z nich.

Silniejszy mandat

W Polsce działa obecnie ponad 20 tysięcy warsztatów niezależnych, a sektor zatrudnia 145 tysięcy osób. Według barometru SDCM oraz Frost & Sullivan, zdaniem 65 proc. przedstawicieli warsztatów ich przychody wzrosły w 2018 roku w porównaniu z rokiem poprzednim, 36 proc. stwierdziło, że ich przychody wzrosły w ubiegłym roku o więcej niż 5 proc., czyli 1/3 warsztatów rośnie szybciej niż rynek. Dane te napawają optymizmem, ale jednocześnie nie można patrzeć na sytuację branży wyłącznie przez ich pryzmat, bo czynników hamujących rozwój tego sektora motoryzacji nie brakuje.

SDCM od lat już podejmuje działania mające na celu poprawę funkcjonowania podmiotów, zajmujących się serwisowaniem i naprawą pojazdów. Wśród takich inicjatyw można wskazać Konkurs Warsztat Roku czy Kampanię Bezpieczny Warsztat. Utworzenie sekcji sieci warsztatowych pod parasolem SDCM to kolejny wielki krok naprzód w budowaniu wizerunku niezależnego rynku motoryzacyjnego (IAM) i niezależnych warsztatów jako nowoczesnego sektora gospodarki, w którym wielką rolę odgrywają firmy z rodzimym kapitałem, zatrudniające dziesiątki tysięcy ludzi i płacące podatki w Polsce.

 – Silna, zorganizowana obecność przedstawicieli środowiska warsztatów w gronie członków SDCM pozwoli lepiej poznać jego problemy, a także da nam silniejszy mandat do reprezentowania interesów sektora usług serwisowych, co w konsekwencji podniesie skuteczność podejmowanych przez nas działań – zapowiedział Alfred Franke.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 10 czerwca 2019, 15:56 0 0

A co wspólnego maja sieci warsztatowe z warsztatami?

Odpowiedz