Nowe potrzeby w zakresie dystrybucji

13 czerwca 2011, 0:00

Wiceprezes TRW Aftermarket Worldwide, François Augnet, podzielił się przemyśleniami na temat zmieniającej się roli dostawców części. Augnet powiedział, że rosnąca globalizacja, konsolidacja rynku oraz nowe technologie zmieniają potrzeby w zakresie dystrybucji części oraz rolę dostawców, „Stają się oni dostawcami rozwiązań zintegrowanych, które zapewniają rzeczywistą wartość dodaną”, tłumaczył wiceprezes TRW Aftermarket Worldwide.

Kontekst
Potrzeby w zakresie dystrybucji części samochodowych zmieniły się: klienci uzyskują zasięg globalny, a dostawcy poszukują sposobów na dostosowanie się do tej ewolucji. Pojawił się nowy problem: jak poszczególne podmioty mają ze sobą współpracować w łańcuchu dostaw i jak zoptymalizować łańcuch logistyczny z korzyścią dla wszystkich? W związku z nowymi technologiami, jak napęd elektryczny i hybrydowy, dojdzie do dynamicznego wzrostu liczby nowych podmiotów na rynku.

— „Na tej ewolucji niektórzy skorzystają, a inni — stracą. Nie wszyscy dostawcy zdołają dostosować się do zmieniających się potrzeb w zakresie dystrybucji. Dystrybutorzy będą musieli w przemyślany sposób reagować na coraz większy stopień skomplikowania parku samochodowego, prezentując ofertę szerszą i bardziej elastyczną. W związku z tym sensowna z punktu widzenia dystrybutorów będzie konsolidacja dostawców. Musimy pomagać w tym naszym klientom — dystrybutorom, aby mogli nadal zapewniać swoim klientom — warsztatom — pełną ofertę produktów” — zauważył François Augnet.


Od producenta do dostawcy rozwiązań zintegrowanych

Wśród dużych dostawców części można zaobserwować bardzo podobne interpretacje rynku i jego trendów. Decydujące znaczenie ma aspekt wytrwałości. Uzyskaną pozycję lidera należy koniecznie utrzymać, ponieważ bardzo trudno jest odzyskać utracone miejsce w czołówce.

Konsolidacja rynku części zamiennych jest faktem, a dostawcy części muszą zadbać o odpowiednie zasoby i procesy, aby radzić sobie ze zmieniającym się krajobrazem. Istotne znaczenie ma oczywiście wielkość firmy, ale każdy znaczący podmiot na rynku części zamiennych musi poczynić odpowiednie inwestycje. Ciągłe powiększanie oferty wymaga inwestycji w badania i rozwój, a w celu reagowania na trendy rynkowe konieczne są specjalistyczne zakłady produkcyjne.

Niezbędne są także nakłady na rozwiązania wartości dodanej towarzyszące dystrybucji.

— „TRW rozwija się w kierunku organizacji globalnej. Nasz cel jest jasny — chcemy należeć do niewielkiej grupy firm, których działy produkujące na rynek części zamiennych zarabiają ponad 2 miliardy dolarów” — oznajmił François Augnet.

W TRW uważa się, że rolę dostawcy części określają trzy główne aspekty:
1. Produkt:

Oprócz stałego rozwoju oferty dostawcy części poszukują także innych rozwiązań umożliwiających globalną obsługę wybranych sektorów. Jako firma specjalizująca się w aktywnych i pasywnych rozwiązaniach w dziedzinie bezpieczeństwa TRW zajmuje dobrą pozycję na rynku części zamiennych dzięki globalnej ofercie „Corner Module”, obejmującego części układu hamulcowego, kierowniczego i zawieszenia o jakości wyposażenia oryginalnego. Takie zintegrowane podejście redukuje i upraszcza łańcuch dostaw.
2. Większa efektywność:

Aby odnosić sukcesy, dostawca części zamiennych musi także zapewniać rozwiązania w zakresie organizacji i procesów logistycznych. Wprowadzane są takie koncepcje, jak fakturowanie bez użycia papieru czy Vendor Management Inventory (VMI), czyli zarządzanie zapasami klienta przez dostawcę. Przejrzystość wielkości sprzedaży umożliwia szybsze i płynniejsze uzupełnianie zapasów. System ten eliminuje efekt „bicza”, który polega na fluktuacji produkcji ze względu nie na warunki rynkowe, ale na niedostateczną przejrzystość i komunikację pomiędzy rynkiem a dostawcą części.
3. Narzędzia:

Wobec coraz większego stopnia skomplikowania pojazdów oraz rozwoju układów elektronicznych dostawcy części muszą oferować kompletne rozwiązania, które umożliwią swobodną pracę nad pojazdem, aby klient nie był ograniczony do współpracy z jedną siecią dealerów lub producentem. TRW easycheck — poręczne narzędzie dla warsztatów — umożliwia mechanikom wykonywanie prostych zadań na miejscu. Dzięki temu klienci nie muszą dodatkowo korzystać z usług serwisów autoryzowanych w tak prostych sprawach jak resetowanie lampki na tablicy rozdzielczej.

Innymi decydującymi czynnikami sukcesu biznesowego są pozycjonowanie oraz polityka produkcyjna — „Jeżeli chodzi o strategię TRW na rynku części zamiennych, chcemy być dostawcą rozwiązań. Nie chcemy w żadnym razie zajmować pozycji dystrybutora. Pragniemy tworzyć wartość dodaną, a nie rozdrabniać ją, wspierając cały łańcuch dostaw. W tym celu 80% wszystkiego, co sprzedajemy, produkujemy wewnętrznie” — „Platformy samochodowe mają charakter globalny. Globalna polityka produkcyjna staje się coraz ważniejsza na rynku części zamiennych, dlatego też pozyskujemy zakłady produkcyjne w ramach konsorcjów. W ten sposób możemy wybudować więcej zakładów tam, gdzie trzeba być bliżej rynku” — dodał François Augnet.


Utrzymywanie równowagi łańcucha podmiotów na rynku części zamiennych

Ewolucja rynku nie jest zjawiskiem odizolowanym ani nowym. Proces konsolidacji i ewolucji przeszły już inne branże, na przykład spożywcza, a także sektor motoryzacyjny w dziedzinie wyposażenia oryginalnego (OE). Sektor części zamiennych podąża pod względem ekonomicznym za OE. Podobnie jak w przypadku największych dostawców części oryginalnych sposób działania i obowiązki największych dostawców części zamiennych zmieniają się i nie dostarczają oni już po prostu części, ale globalne, zintegrowane rozwiązania. Ewolucja ta jest czynnikiem dywersyfikującym, który sprzyja nowym inicjatywom w świetle coraz bardziej zaostrzonej konkurencji. Zapewnia także większy wybór klientom, ponieważ sprzyja równowadze pomiędzy podmiotami na rynku. Konsolidacja i internacjonalizacja to zjawiska wpływające na dystrybucję oraz produkcję. Te procesy ewolucyjne przebiegają równolegle i w ten sposób utrzymuje się równowaga pomiędzy podmiotami.

Ewolucja ta ma jednak ograniczenia, ponieważ zawsze potrzebni będą producenci i zawsze trzeba będzie montować części w pojazdach. Nie można pominąć fizycznego przepływu produktów, co oznacza, że podmioty pozostaną na swoich miejscach, ale zmieni się sposób ich pracy.

— „Nasza współpraca coraz bardziej się zacieśnia. Nasze inwestycje, kadry i polityka szkoleniowa już stanowią element globalnej wizji. Poczyniliśmy znaczne inwestycje w narzędzia, które pomogą naszym pracownikom w tej ewolucji. To ważne, ponieważ odpowiednia osoba na odpowiednim miejscu jest kluczem do sukcesu” — podsumował François Augnet.

Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!