Serce układu klimatyzacji

, 22 maja 2019, 14:36

Najważniejszym komponentem układu klimatyzacji samochodowej jest kompresor. Dzięki niemu czynnik chłodniczy wraz z olejem są rozprowadzane po całym układzie. Branżowi specjaliści mówią, że kompresor jest jak serce w krwioobiegu i jest to całkowicie uzasadniona analogia. 

Kompresor klimatyzacji – funkcje

Zadaniem kompresora jest dystrybucja czynnika chłodniczego w układzie klimatyzacji. Jest ona realizowana za sprawą różnicy ciśnień. Kompresor zasysa czynnik w stanie gazowym z wylotu parownika, dzięki kompresji zwiększa jego ciśnienie i doprowadza do skraplacza, gdzie stan skupienia czynnika zmienia się z gazowego na płynny. Bardzo ważną funkcją kompresora jest również transport oleju w czynniku chłodniczym.

Budowa kompresora klimatyzacji

Na powyższym zdjęciu przedstawiono podstawową budowę kompresora tłokowego z krzywką tarczową. Jest to obecnie powszechnie stosowana konstrukcja. Praca kompresorów tłokowych polega na przekształceniu ruchu obrotowego wału na ruch liniowy tłoków. Moment z silnika jest przekazywany na koło pasowe w układzie osprzętu. Kompresor może być wyposażony w tradycyjne sprzęgło lub – tak jak na zdjęciu – w elektromagnetyczny zawór sterujący (to rozwiązanie jest współcześnie znacznie częściej spotykane).

Jak działa kompresor w klimatyzacji?

Kompresor to serce układu klimatyzacji w samochodzie. Jak działa? Dowiesz się z naszego filmu!

Opublikowany przez Valeo Service Polska Wtorek, 9 kwietnia 2019

Rodzaje kompresorów

Zapewne każdy kierowca jest w stanie odczuć różnicę w charakterystyce pracy układu klimatyzacji w autach współczesnych i tych nieco starszych. W starszych konstrukcjach, zazwyczaj uruchomienie klimatyzacji powodowało odczuwalne szarpnięcie i obniżenie obrotów silnika. Podobnie po wyłączeniu nawiewu, można było odczuć zmniejszenie obciążenia jednostki. W przypadku nowszych konstrukcji efekt ten nie jest już odczuwalny. Wszystko za sprawą ewolucji kompresora. W skrócie, można wyróżnić dwa główne rodzaje kompresorów z krzywką tarczową: ze stałą i zmienną wydajnością.

W przypadku kompresorów o stałej wydajności – płyta oscylacyjna znajduje się pod takim samym kątem, niezależnie od warunków eksploatacji.

– W tej wersji nie można precyzyjnie regulować mocy chłodzenia układu i możliwe są tylko całkowite cykle załączania i wyłączania sprężarki – tłumaczą eksperci Valeo – Tłoki pracują niezmiennie, wymuszając przepływ czynnika. Kompresor załączany jest przez sprzęgło elektromagnetyczne na kole pasowym. W przypadku takiego rozwiązania, wydajność kompresora zależy od prędkości obrotowej przekazywanej na koło pasowe kompresora.

W przypadku kompresorów o zmiennej wydajności, tłoki są przesuwane za pomocą płyty oscylacyjnej.

– Kąt wychylenia jest zmienny i odpowiada za sterowanie tłokami. Zależy on od wymagań w zakresie energii i ciśnienia oraz temperatury czynnika na porcie wlotowym sprężarki. Im większe zapotrzebowanie na niską temperaturę, tym większa wydajność cylindra, a maksymalny kąt płyty odpowiada maksymalnemu skokowi tłoka.

Położenie płyty oscylacyjnej kontrolowane jest przez zawór, ten może być sterowany wewnętrznie z wykorzystaniem elementu wrażliwego na ciśnienie lub przez elektrozawór zewnętrzny – za pośrednictwem elektronicznego modułu sterującego (ECU). Kompresory sterowane zewnętrznie mają znacznie lepszą kontrolę nad przemieszczaniem tłoka, a tym samym lepszą kontrolę temperatury.

Jak już zostało wspomniane, kompresor pełni kluczową funkcję w układzie klimatyzacji. W przypadku jego awarii, specjaliści zalecają wybór produktów jakości OE.

Więcej na temat kompresorów klimatyzacji można przeczytać tutaj: https://www.valeoservice.pl/pl/pojazdy-osobowe-i-dostawcze/klimatyzacja/sprezarki

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!