Nowe normy emisji CO2 i ochrona wysokowydajnych silników

17 maja 2019, 9:18

Zgodnie z przepisami UE do 2021 r. wszystkie pojazdy muszą emitować mniej niż 95 g/km CO2. W unijnych przepisach zwrócono uwagę na to, że producenci samochodów coraz częściej postrzegają nowoczesne silniki jako sposób na zmniejszenie śladu węglowego. Wysokowydajne silniki są jednak podatne na usterki i awarie.

Obecnie niemal 70% nowych pojazdów sprzedawanych w Europie jest wyposażonych w turbosprężarki, a jak wynika z badań, do 2022 r. zostanie wyprodukowane około 62,5 miliona takich pojazdów, co stanowi odpowiedź producentów na przepisy UE. Zgodnie z przepisami UE do 2021 r. wszystkie pojazdy muszą emitować mniej niż 95 g/km CO2. Termin wyznaczony w przepisach będzie dla producentów decydującym momentem. Z tego powodu widoczna jest tendencja downsizingu silników w celu ograniczenia emisji CO2 poprzez mniejsze zużycie paliwa, podczas gdy wyposażanie pojazdów w turbosprężarki ma zapobiegać obniżeniu wydajności.

Rozwiązanie dla silników w ekstremalnych warunkach

Downsizing oznacza jednak, że warunki pracy silników są znacznie bardziej wymagające. Ekstremalne temperatury i wysokie ciśnienie sprawiają, że kompaktowe silniki z turbodoładowaniem są podatne na usterki, w tym poważne awarie.

Z myślą o tych wymagających warunkach firma Shell stworzyła gamę produktów o niskiej lepkości, Shell Helix Ultra 0W. Turbosprężarka wykonuje ponad 150 000 obrotów na minutę i może osiągnąć temperaturę do 1 000°C. Opracowana formuła oleju Shell Helix 0W ma gwarantować utrzymanie niskiej temperatury silnika. Służy także jako smar do łożysk turbosprężarki, zapobiegając zatorom, które mogą prowadzić do uszkodzenia turbosprężarki.

Ponadto formuła Shell Helix Ultra 0W ma pozwolić zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 3%, ograniczając tym samym ślad węglowy. Korzystanie z gamy produktów pozwala zmniejszyć emisję CO2 aż o 70 kilogramów rocznie przy średnim rocznym przebiegu 14 500 km. Aby lepiej to zobrazować, jest to taka sama ilość, jaka powstaje po zaparzeniu 7 000 filiżanek kawy.

Zaostrzone wymogi sprawiają, że do nowych silników potrzeba bardzo konkretnych olejów, spełniających normy branżowe. Przedwczesny zapłon przy niskiej prędkości obrotowej silnika (LSPI) to anomalia wywoływana podwyższonym ciśnieniem w cylindrach, które często występuje w nowoczesnych silnikach w chwili wysokiego momentu obrotowego przy małej prędkości. Zapobieganie niekontrolowanemu przeskokowi iskry (LSPI) jest możliwe dzięki konkretnemu składowi oleju.

– Unijne przepisy dotyczące emisji CO2 z pojazdów stanowią punkt zwrotny dla przemysłu motoryzacyjnego, czego dowodem jest nowa generacja nowoczesnych, wydajnych silników, zaprojektowanych z myślą o zużywaniu mniejszej ilości paliwa, a co za tym idzie, emitowaniu mniejszej ilości CO2. Niemal 70% samochodów sprzedawanych w Europie jest wyposażone w silniki z turbodoładowaniem, co oznacza, że każdego roku miliony z nich są narażone na poważne awarie z powodu braku odpowiedniej konserwacji. – powiedział Dr Jens Sommer z Shell. – Olej silnikowy ma bezpośredni wpływ na wydajność pojazdu i silnika, dlatego chcemy pomóc producentom, warsztatom oraz kierowcom zadbać o nowoczesne silniki w sposób bezproblemowy, a jednocześnie przedłużyć żywotność ich pojazdów.

Shell Helix Ultra 0W to gama w pełni syntetycznych olejów silnikowych na bazie gazu ziemnego. Technologia Shell PurePlus umożliwia uzyskiwanie z gazu ziemnego czystego oleju bazowego, niezawierającego praktycznie żadnych zanieczyszczeń obecnych w ropie naftowej. Gama produktów, opracowana we współpracy z producentami OEM, powstała z myślą o wszystkich kierowcach, jednak inspirację stanowiły doświadczenia w dziedzinie sportu motorowego. Produkty odgrywają rolę smaru, czyszczą i chronią silnik oraz chłodzą go w temperaturach do 1 000°C.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!