NGK V-Line – asortyment dla profesjonalistów

, 24 kwietnia 2019, 23:18

Wprowadzenie asortymentu świec zapłonowych V-Line przez firmę NGK Spark Plug Europe zapoczątkowało sukces tej linii, który trwa nieprzerwanie od początku lat 90. XX w. Firma NGK sprzedała setki milionów świec zapłonowych z serii V-Line, a liczba ta będzie rosła, ponieważ odpowiadając na potrzeby rynku, NGK stale dodaje do oferty szybko rotujące pozycje.

Jedną z głównych przyczyn sukcesu świec V-Line jest duże pokrycie rynku ograniczoną liczbą typów świec zapłonowych. System krótkiej numeracji jest kolejną innowacją, która pomaga w zarządzaniu dostawami oraz obsługą magazynową. Kolejną podwaliną sukcesu jest obecność na rynku pierwszego montażu i produkcja świec zapłonowych na rynek wtórny z tą samą technologią, co świece zapłonowe stosowane przez producentów samochodów. Mówiąc wprost – większość z 54 świec zapłonowych asortymentu V-Line jest stosowana na wyposażeniu fabrycznym. Oferta obejmuje świece zapłonowe z rowkiem w kształcie V na elektrodzie środkowej, świece wykorzystujące metale szlachetne, świece z zapłonem półślizgowym oraz świece zapłonowe z wieloma elektrodami masowymi.

15 nowych świec V-Line od roku 2015

W ostatnich trzech latach firma NGK Spark Plug Europe dodała do asortymentu V-Line 15 świec zapłonowych, z których każda została skonstruowana przy współpracy z producentami samochodów.

Świeca V-Line 41 (ZFR5P-G) została opracowana w ścisłej współpracy z Volkswagenem z przeznaczeniem do trzycylindrowych silników stosowanych w modelach Seata, Škody i VW. Posiada ona powiększony metalowy korpus gwarantujący niezawodność zapłonu. Elektroda środkowa jest wykonana z odpornego stopu niklu. To samo dotyczy świecy V-Line 44. Doskonale nadaje się ona do silników Grupy VW o pojemności 1,2, 1,4 oraz 1,6 litra. Oprócz cech świecy V-Line 41 charakteryzuje się elektrodą masową z rdzeniem miedzianym, co pozwala na polepszenie odprowadzania ciepła.

Świece V-Line 42 (ZKR7A-10) i V-Line 43 (DCPR7E-N-10) zostały skonstruowane na pierwszy montaż Fiata i spotykane są jako wyposażenie fabryczne w modelach Alfa Romeo, Fiata i Lancii. Obydwie posiadają gwint o średnicy 12 mm oraz specjalne elektrody środkowe ze stopu niklu. Ponadto świeca V-Line 42 charakteryzuje się konstrukcyjnie przewidzianą ścieżką przebiegu iskry o długości 5 mm oraz wystającym izolatorem zapewniającym optymalną charakterystykę zapłonu.

V-Line 45 (TR5B-13) to świeca o długim gwincie, opracowana przy współpracy z Fordem. Jej elektroda środkowa jest wykonana  ze stopu niklu, który zapobiega zanikaniu iskry. Dzięki gwintowi o długości 25 mm i średnicy 14 mm w głowicy silnika było możliwe wygospodarowanie większej ilości miejsca na kanały chłodzące. Świeca ta doskonale nadaje się do wielu silników Forda o pojemności od 1,3 do 1,6 litra, które montowane są w modelach takich jak Ka, Fiesta, Focus, B-Max, C-Max oraz Mondeo.

Świece V-Line 40 (ZFR5F-11) i V-Line 49 (LZKR6B-10E) są efektem współpracy NGK Spark Plugs z firmami Hyundai oraz Kia. Świeca ZFR5F-11 charakteryzuje się specjalną, przewidzianą konstrukcyjnie ścieżką przebiegu iskry i gwarantuje doskonałe spalanie w produkowanych od roku 2009 silnikach o pojemności 1,4 i 1,6 l. W późniejszych silnikach 1,4I i 1,6 l fabrycznie montowana jest świeca LZKR6B-10E (V-Line 49). Ma ona gwint o długości 26,5 mm i niewielkiej średnicy. Jest ona stosowana w modelach Hyundai i30, ix20, jak również w samochodach Kia Cee’d, Rio, Soul oraz Venga.

Świece z metalami szlachetnymi

Kolejne wyróżniające się świece zapłonowe wykorzystują metale szlachetne. Są to V-Line 50 (PFR7S8EG), 51 (PLZKAR6A-11) oraz 52 (PZFR6R). Mają one elektrodę środkową wyposażoną w precyzyjnie, laserowo spawaną końcówkę platynową. Zastosowanie metalu szlachetnego pozwala uzyskać wyjątkową odporność elektrody środkowej na zanikanie iskry. W rezultacie szczelina przeskoku iskry między elektrodą środkową a masową praktycznie nie ulega zmianie przez cały okres eksploatacji świecy zapłonowej, co przekłada się na wysoką niezawodność zapłonu. Ponadto kształt elektrody środkowej gwarantuje równomierny rozkład płomienia w komorze spalania, tym samym zwiększając sprawność tego procesu. Wreszcie długi i wąski gwint świecy pozwala zaoszczędzić miejsce w silniku, umożliwiając jednocześnie wygospodarowanie większej ilości miejsca na kanały chłodzące.

Świeca zapłonowa V-Line 50 jest montowana fabrycznie w turbodoładowanych silnikach TFSI koncernu VW oraz w silnikach bez doładowania. Tym samym można ją spotkać w wielu aktualnych modelach Audi, VW, Seata i Škody. Świeca V-Line 51 została skonstruowana przy współpracy z Nissanem i Renault do silników o pojemności 1,6, 1,8 oraz 2,0 l, które montowane są w takich samochodach, jak Nissan Micra, Qashqai i X-Trail, a także Renault Fluence, Laguna IV generacji i Megane III generacji. V-Line 52 jest kolejną świecą zapłonową opracowaną razem z VW do silników TFSI EA111 o pojemności 1,4 litra.

Wreszcie firma NGK Spark Plug Europe wprowadziła na rynek wtórny świece zapłonowe V-Line 53 (ZFR5F) oraz V-Line 54 (LZKAR7A). Mają one identyczną konstrukcję jak elementy montowane fabrycznie i są tym samym doskonałymi zamiennikami do wielu samochodów marki BMW, Opel, Citroën, Nissan, Peugeot oraz Renault.

Znaczące zwiększenie pokrycia rynku

Wyżej wymienione świece podają kilka wymownych przykładów na to, że oferta V-Line jest kształtowana przez rynek. Firma NGK Spark Plug Europe analizuje aktualne potrzeby rynku w oparciu o statystyki sprzedaży producentów samochodów oraz dane dotyczące europejskiego parku samochodowego, a następnie uzupełnia asortyment istotnymi dla rynku świecami zapłonowymi. Dzięki temu dystrybutorzy i warsztaty mają gwarantowany dostęp do najnowocześniejszej technologii oraz do kompleksowego asortymentu zapewniającego najlepsze pokrycie rynku. Wprowadzone w ostatnich trzech latach 15 świec zapłonowych z serii V-Line zapewniają niezawodny zapłon w ponad 7000 modelach samochodów. Tylko referencje V-Line od 46 do 54 obejmują świece zapłonowe w jakości OE do 16 milionów samochodów jeżdżących po europejskich drogach.

Moment dokręcania: często ignorowany

Podczas wymiany świecy zapłonowej na nową należy bezwzględnie pamiętać o właściwym momencie dokręcenia. Zbyt wysoki moment prowadzi do zagięcia i naprężenia gwintu, co z kolei powoduje zaburzenia w strefach odprowadzania ciepła i może dochodzić do przegrzania elektrod świecy. Poza tym istnieje ryzyko zapłonów powierzchniowych, a elektroda środkowa i masowa mogą ulec stopieniu i połączyć się. Również konsekwencje zbyt niskiego momentu dokręcenia mogą być poważne. Jedną z przyczyn jest fakt, że po rozgrzaniu głowica silnika oraz korpus świecy ulegają rozszerzeniu w różnym stopniu. Pierścień uszczelniający kompensuje to zjawisko i zabezpiecza przed rozszczelnieniem się cylindra i wydostaniem gazów na zewnątrz. Jednakże nie może on spełnić swojego zadania, gdy świeca nie jest dostatecznie dokręcona. W takiej sytuacji dochodzi do utraty kompresji. Jakby tego było za mało, dochodzi również do zakłóceń w odprowadzaniu ciepła, co prowadzi do przegrzania świecy. Wreszcie dokręcenie świecy zapłonowej zbyt małym momentem może powodować jej wibracje, co w rezultacie grozi pęknięciem izolatora lub elektrody środkowej, a nawet uszkodzeniem tłoka.

Właściwy moment dokręcenia świec zapłonowych NGK zależy między innymi od średnicy gwintu oraz rodzaju zastosowanego uszczelnienia. Odpowiednie wartości można łatwo sprawdzić w tabeli momentów dokręcenia oraz w katalogach. Na opakowaniach świec zapłonowych NGK podawany jest kąt zamiast momentu dokręcenia. To inna sprawdzona metoda montażu świec zapłonowych stosowana w wielu krajach, w tym w Japonii, gdzie produkowanych jest większość świec zapłonowych NGK. Zastosowanie odpowiedniego kąta dokręcenia wymaga zastosowania klucza kątowego zamiast dynamometrycznego. Obydwie metody montażu świec zapłonowych są jednakowo bezpieczne i dokładne.

Więcej informacji na stronie www.ngkntk.com, a szczegóły techniczne zaprezentowane są w postaci interaktywnej na platformie technicznej NGK https://tekniwiki.ngk.de.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

ALUS, 12 marca 2020, 19:58 2 0

Niestety te świece to oszustwo - niektóre modele, jak np. V-LINE NR 42 nie mają nacięcia w kształcie litery V, co sugeruje nazwa serii. Są to po prostu zwykłe świece. Nie wierzysz - pójdź do sklepu i sprawdź. Lepiej kupić zwykłe, tańsze świece typu standard.

Odpowiedz

Anonim, 30 lipca 2020, 15:03 0 0

V-LINE NR 43. Oryginalne pudełko z 4 szt świec otwarte w sklepie kilka opakowań żadna nie miała nacięcia V na środkowej elektrodzie. Dziwne ?

Odpowiedz