Skuteczne hamowanie dla pojazdów o wysokich osiągach

, 24 kwietnia 2019, 23:59

Poza przyspieszeniem właściciele pojazdów kategorii high-performance oczekują równie imponującej skuteczności hamowania. Natomiast wraz ze wzrostem mocy i momentu obrotowego – a wraz z nim potencjału dla wyższych prędkości – rosną również wymagania stawiane układowi hamulcowemu. Niedawno Delphi Technologies porównało swoje klocki hamulcowe z oryginalnym wyposażeniem (OE) i czterema innymi wiodącymi markami segmentu Aftermarket.

Do testów wykorzystano VW Touareg II V6 TDI – wysokiej klasy pojazd skonstruowany na identycznej platformie modułowej co Porsche Cayenne i Audi Q7. Z jakim rezultatem? Wyniki mówią same za siebie! Klocki Delphi Technologies sprawdziły się doskonale, zapewniając wyjątkową siłę hamowania z zachowaniem kontroli i stabilności, bez uszczerbku dla parametrów hałasu i zużycia.

Zatrzymywanie pojazdu przy wyższych prędkościach powoduje zwiększone obciążenie układu hamulcowego, generując przy tym znacznie więcej ciepła. Gdy układ nie jest odpowiednio przystosowany, ciepło może gromadzić się, zmniejszając skuteczność hamulców i powodując zanik siły hamowania (ang. brake fade). Podczas testów wykonano awaryjne zatrzymania z wysokiej prędkości wynoszącej 170 km/h przy temperaturze sięgającej 400°C, aby odzwierciedlić te same trudne warunki co panują na drogach.

Pojazd wyposażony w klocki hamulcowe Delphi Technologies nie tylko zatrzymał się szybciej niż pozostałe cztery konkurencyjne marki, ponadto podczas hamowania zachowano kontrolę i odnotowano minimalny zanik siły hamowania. To potwierdza, że klocki tej firmy są w stanie wytrzymać wpływ dodatkowego ciepła pochodzącego z hamowania przy wysokich prędkościach. Co więcej, dwa konkurencyjne modele klocków uwzględnionych w testach potrzebowały znacznie więcej czasu, aby zatrzymać pojazd w temperaturze 50°C, a wraz ze wzrostem tej temperatury droga hamowania wydłużyła się jeszcze bardziej!

Na przykład w temperaturze 400°C pojazd wyposażony w klocki hamulcowe Delphi Technologies uzyskał drogę hamowania o trzy metry krótszą od kolejnej konkurencyjnej marki, która tym samym zajęła drugie miejsce w testach. Trzecie miejsce – to droga hamowania dłuższa o 17 metrów a kolejne wyniki wręcz niepokojąco odbiegały od wyniku lidera – to aż o 52 i 56 metrów dłuższa droga hamowania, a następnie dodatkowe 37 metrów wymagane, aby zatrzymać pojazd w temperaturze 400°C w porównaniu z 50°C. Takie rezultaty świadczą o znacznym spadku siły hamowania, lub innymi słowy – taki klocek nie jest przeznaczony do pracy w wymagających warunkach dla pojazdów o wysokich osiągach z tak długą drogą hamowania.

Co gorsza, kiedy pojazd wyposażony przez Delphi Technologies zatrzymałby się, dwie inne marki nadal jechałyby z prędkością prawie 90 km/h. To nie błąd – różnica to aż dziewięćdziesiąt kilometrów na godzinę! Warto pamiętać, że pieszy nie miałby żadnych szans na przeżycie zderzenia z pojazdem poruszającym się z taką prędkością.

Innym ważnym czynnikiem branym pod uwagę przy wyborze części zamiennej jest emisja hałasu. Ostatecznie kierowca chce słyszeć dźwięk potężnego silnika, a nie pisk hamulców. W ramach pomiarów na dynamometrze nasz klocek odnotował wynik 9,0, co oznacza niemal bezgłośne działanie (7,0 lub mniej oznacza słyszalne, a 10,0 – ciche działanie). Słyszalną emisję hałasu hamowania powyżej 70 dB w obu testach odnotowano tylko 2,3% wystąpień, czyli znacznie poniżej wyniku osiągniętego przez części OE. To dowodzi, że wyciszające ulepszenia stosowane przez Delphi Technologies, takie jak podkładki OE, fazowania i warstwa podkładowa, naprawdę działają.

Ostatnim, ale nie mniej ważnym aspektem wyboru części zamiennych, jest ich tempo zużycia – również i tę właściwość przetestowano. Po 2140 zatrzymaniach przy różnych prędkościach i ciśnieniach, klocki hamulcowe Delphi Technologies na przedniej osi (gdzie najintensywniej przebiega proces hamowania) były zużyte o 0,1 mm mniej niż kolejna marka i aż o 1 mm mniej porównując z najgorszym uzyskanym wynikiem, przy znacznie mniejszym zużyciu tarczy. W tylnych kołach wyniki były równie dobre, a nawet lepsze niż części OE. Na papierze różnice te mogą wydawać się niewielkie, ale jeśli weźmiemy pod uwagę koszty części i robocizny w całym okresie eksploatacji pojazdu, mogą one sięgać znacznych kwot.

Przy następnej wymianie klocków w pojazdach o wysokich osiągach warto pamiętać o tym, aby wybrać części odpowiednio dopasowane do pojazdu. Części o przetestowanej wydajności hamowania, niskim poziomie hałasu, niskim zużyciu i oczywiście o minimalnym zaniku siły hamowania. Właśnie to zapewniają klocki hamulcowe Delphi Technologies. Dowiedz się więcej delphiautoparts.com.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Skunk Works, 25 kwietnia 2019, 22:03 4 0

Z całym szacunkiem do firmy Dellphi ale w artykule sponsorowanym można wszystko nwpisać. Zacna konkurencja ma doświadczenie i kompetencje OE czego nie ma firma Delphi dlatego ciężko uwierzyć w "rewelacje" w artykule

Odpowiedz

Egon Olsen, 2 maja 2019, 6:59 1 0

A Fiesta Kajto ma Brembo

Odpowiedz

mugol, 15 maja 2019, 18:25 0 0

A ja jeżdże na klockach i tarczach delphi i jestem zadowolony bo już wytrzymały dłużej niż stare, innej produkcji.

Odpowiedz