Ważna rola półosi

, 3 kwietnia 2019, 23:58

Niektóre elementy konstrukcyjne pojazdów charakteryzują się dużą trwałością. Przykładem są półosie napędowe, które nierzadko pracują poprawnie przez cały okres eksploatacji samochodu. Jeżeli jednak zauważymy symptomy uszkodzenia, nie powinniśmy zwlekać z ich wymianą.

W układzie napędowym pojazdu moment obrotowy wytworzony przez silnik przekazywany jest do skrzyni biegów, gdzie zostaje wystopniowany i przekazany dalej – do półosi. Jej zadaniem jest dalsza dystrybucja momentu na koła. We współczesnych samochodach, aby umożliwić skręty i wychylanie kół, półosie wyposażone są w przeguby napędowe.

Objawy usterki

Jeżeli uszkodzeniu ulegnie przegub zewnętrzny, użytkownik samochodu będzie słyszał charakterystyczne trzaski i stuki przy skręconych kołach. Objawy usterki przegubu wewnętrznego są trudniejsze do jednoznacznej klasyfikacji, jednak przeważnie są to drgania odczuwalne na kierownicy pojazdu. Wizualna ocena uszkodzeń półosi nie sprawi kłopotu żadnemu mechanikowi. Jedyną decyzją, jaką można podjąć w takiej sytuacji, jest wymiana przegubów lub całej półosi (w modelach pojazdów, gdzie wymiana samych przegubów jest niemożliwa).

Wymiana półosi – kwestie ekonomiczne

Półosie napędowe ulegają zużyciu głównie w autach z dużym przebiegiem, najczęściej kilku lub kilkunastoletnich. W przypadku takich pojazdów istotnym problemem okazują się zazwyczaj koszty naprawy. Najlepiej użyć pełnowartościowych części. Alternatywą dla nowych półosi marek premium są te poddane fabrycznej regeneracji.

– Półosie napędowe stosowane na pierwszy montaż charakteryzują się wyższą jakością niż zamienniki dostępne na rynku wtórnym. Poddając te elementy fabrycznej regeneracji, możemy uzyskać produkt pełnowartościowy, którego trwałość jest porównywalna z oryginałem – mówi Robert Wołosewicz z firmy Inter Cars. – Atutem regenerowanych półosi jest w ich przypadku relacja jakości do ceny. Są tańsze od nowych produktów marek premium, a zarazem zdecydowanie lepsze od tanich produktów dalekowschodnich. W przypadku zakupu półosi marki Point Gear dodatkowym atutem jest uproszczona procedura zwrotu rdzeni.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Dream land, 7 kwietnia 2019, 11:57 8 -1

Kolejny chińczyk z jakością "pierwszego montażu" z medialną nazwą :)

Odpowiedz

xxxXxxx, 10 kwietnia 2019, 20:13 1 0

W Kangoo z półosi Pointgear wysunęło się łożysko z podpory skutecznie unieruchamiając pojazd na parkingu.Półoś się wysunęła powodując wyciek oleju ze skrzyni biegów oraz uniemożliwiając skręt kierownicą.Samochód musiał zostać odholowany do serwisu na reklamację- producent uznał reklamację lecz nie poczuwa się do zwrotu kosztów holowania, nowego oleju do skrzyni oraz częściowo robocizny.W skrócie nie polecam a wręcz odradzam!

Odpowiedz

Mechanik, 11 kwietnia 2019, 8:41 0 0

Lauber zmienił nazwę bo ludzie na to patrzeć nie chcieli

Odpowiedz