Naprawa opon rolniczych

, 29 kwietnia 2011, 0:00

Jak co roku wiosna dla naszych warsztatów wulkanizacyjnych i serwisów oponiarskich to jeszcze chłodny, ale i „gorący” okres. Coraz to cieplejsze dni przyciągają już pierwszych chętnych na zamianę opon. Warsztaty wulkanizacyjne położone na obrzeżach miast, jak również na terenach wiejskich, coraz częściej obsługują rolników, dla których wiosna to bardzo intensywny sezon prac polowych.

Sektor trochę zaniedbany
Rolnictwo jest sporym sektorem, który potrzebuje wielu różnorodnych opon, a także odpowiedniej ich obsługi. Mam tu na myśli naprawy, które w przypadku tych specyficznych opon są dość częste i skomplikowane. Wielokrotnie wymagają wulkanizacji na gorąco.

Maszyny rolnicze to zazwyczaj pojazdy wolnobieżne (ich prędkość nie przekracza 40-60 km/h). Dlatego spotkałem się z opinią, że opony w tych pojazdach, poruszając się z niewielką prędkością, praktycznie tylko po polach, nie ulegają awariom tak jak inne.

Niestety, trudno się z tą opinią zgodzić. Najważniejsze trendy dotyczące współcześnie produkowanych opon rolniczych to:
• wyższe prędkości pracy osiągane na drogach i w polu,
• wyższe przebiegi na szosie przy obniżonym ciśnieniu,
• ograniczenia w średnicy zewnętrznej opony, wynikające z limitów wymiarów traktorów,

• większa siła urządzenia powodująca poprawę trakcji opony,
• wymaganie wyższej wydajności od opon, co wynika ze wzrostu kosztów paliwa i kosztów pracy,
• ograniczanie wpływu opon na środowisko naturalne, tj. m. in. na glebę, plony, itp.

Skoro rosną wymagania stawiane nowym oponom, tym bardziej wzrastają wymagania stawiane przy ich naprawie. Spośród wielu pytań dotyczących napraw tego typu ogumienia, coraz częściej znajdują się również i te – jak poprawnie technologicznie naprawiać opony rolnicze?

Biorąc pod uwagę bardzo ciężkie i specyficzne warunki, w jakich opony te pracują, należy naprawy wykonać tak samo poprawnie i zgodnie z technologią, jak wszystkie inne.

Czym się różnią?
Czy opony rolnicze różnią się znacznie budową od opon ciężarowych? Nie. Możemy dokonać podziału opon rolniczych na:
– radialne i diagonalne oraz na
– dętkowe i bezdętkowe.

Widzimy, że podział ten jest taki sam. Naprawy tych opon wykonujemy również w analogiczny sposób, jak opon ciężarowych. Pewna różnica występuje w samym układzie przekładek płóciennych warstw opasania opon diagonalnych – ciężarowych i rolniczych.

Przypominam jednak o poprawności techno- logicznej napraw. Ci Czytelnicy, którzy śledzą uważnie artykuły zamieszczane w Przeglądzie Oponiarskim (co wynika z bardzo wielu korespondencji), starają się o tę poprawność. Pozostałym z Państwa polecam powrót do artykułów dotyczących napraw radialnych całostalowych opon ciężarowych oraz naprawy opon diagonalnych.

Polecam także zapoznanie się z tabelami doboru wkładów. Każdy z producentów materiałów naprawczych zamieszcza w swoich katalogach tabele, które zawierają dane dotyczące wielkości uszkodzeń opon pojazdów rolniczych oraz właściwych do zastosowania wkładów (tabele zamieszczamy w artykule).

Parę praktycznych uwag dotyczących specyficznych czynności przy wykonywaniu napraw w oponach rolniczych.

1. Ze względu na specyficzną pracę opony rolniczej, która nieustannie podlega znacznym deformacjom, co szczególnie zaznacza się w jej części wewnętrznej (tuż pod blokami bieżnika), należy bezwzględnie dokonać dublowania wkładu naprawczego.

Uwaga! Dublowania wkładu dokonujemy analogicznie jak w przypadku napraw opon ciężarowych.

2. Wkłady diagonalne
Zwracam uwagę na dobór właściwego wkładu do rolniczych opon diagonalnych. Wielu wulkanizatorów stosuje wkłady diagonalne przeznaczone do opon diagonalnych ciężarowych jako materiał naprawczy opon rolniczych.

Otóż, jak już we wstępie zaznaczyłem, jest dość znaczna różnica w budowie obu tych wkładów. Układ kordów (kąt ułożenia kordów) różni się dość znacznie. Tak więc jakakolwiek zamiana jest niewskazana.

3. Indeksy prędkości opon diagonalnych rolniczych a dobór wkładów.
Zazwyczaj tabele doboru wkładów (dotyczące opon rolniczych) podają wkłady dla pojazdów rolniczych poruszających się z prędkością 40-50 km/godz., czyli o indeksie prędkości B. Nowoczesne opony rolnicze produkowane są również z indeksami D (do 65 km/godz.). W tym przypadku w celu dobrania właściwego wkładu dokonujemy (teoretycznego) procentowego zwiększenia wielkości uszkodzenia (od wymiaru rzeczywistego) o ok. 20-25 proc. i tym samym dobieramy większe wkłady.

Wulkanizacja w technologii na „gorąco”
Poza naprawami przebić gwoździowych (w strefie bieżnika), które wykonujemy tradycyjnymi sposobami (kołki, łatki do opon diagonalnych) większość napraw wymaga czasochłonnych czynności związanych z odtwarzaniem bloków bieżnika lub ich części. Niektóre z uszkodzeń są bardzo rozległe i wymagają wulkanizacji na gorąco.

Zwracam uwagę na :
– właściwe urządzenie do wygrzewania (termopres o dużych okładzinach grzewczych;
– worki z granulatem do wypełniania przestrzeni między blokami opony. Worki z granulatem zapewniają właściwy docisk i oddzielają wypełnienie lejka uszkodzenia od grzałek.

Uwaga! Tak użyte worki przedłużają czas wygrzewania opony o 60 min. na każdy z worków;

– naprawy czołowe opon rolniczych o bardzo wysokim bieżniku wymagają zwiększenia czasu wulkanizacji o 50 proc. w stosunku do czasu obliczonego.
Obliczając czas wulkanizacji, przyjmujemy przelicznik 4-5 min./każdy 1mm grubości strefy grzanej.

Artykuł ukazał się w „Przeglądzie Oponiarskim”, nr 4 (82)/kwiecień 2011.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!