Zadbaj o czystość czynnika

, 13 marca 2019, 23:47

Minęło już ponad 6 lat od wprowadzenia przepisu mówiącego iż w każdym nowo homologowanym pojeździe osobowym należy zastosować czynnik chłodniczy nie przekraczający wskaźnika GWP ponad wartość 150. Siłą rzeczy ilość pojazdów wyposażonych w układy klimatyzacji napełnione czynnikiem spełniającym te wartość – czyli R1234yf (lub ewentualnie R744 – CO2) rośnie z miesiąca na miesiąc.

Zwróćmy uwagę, że jeszcze niedawno panowała opinia, że wyposażanie warsztatu w urządzenie do klimatyzacji na R1234yf nie ma większego sensu, bo pojazdów z tym czynnikiem jest bardzo mało. Na chwilę obecną tendencja ta zmienia się diametralnie a duża część warsztatów, która nie posiada jeszcze urządzenia na „nowy czynnik” zastanawia się nad jej zakupem, co jest działaniem słusznym z punktu widzenia planowania rozwoju swojego warsztatu.

Jak wygląda w praktyce sytuacja związana z „nowym czynnikiem”?

Stosunkowo duży koszt czynnika, a co za tym idzie ciągle rosnące ceny usługi serwisu klimatyzacji doprowadziły do swego rodzaju patologii rynkowej, która objawia się procederem napełniania układów samochodowych czynnikami (gazami) nie przeznaczonymi do tego typu instalacji. Nagminnie spotykane jest napełnianie układów PROPANEM BUTANEM (LPG), R22 lub innymi niedopuszczalnymi gazami, zagrażając tym samym nie tylko instalacji w pojeździe, ale również zdrowiu i życiu kierowcy oraz mechanika obsługującego pojazd.

Innym niepożądanym efektem tego procederu jest narażanie warsztatu świadczącego usługę serwisu klimatyzacji na znaczące straty finansowe związane z zmieszaniem się czynników – czyli zainfekowaniem czynnika znajdującego się w butli wewnętrznej stacji – co może doprowadzić do „zniszczenia” czynnika i nieprzewidzianych w skutkach awarii. Biorąc pod uwagę obecną cenę czynnika – około 600 zł za 1kg R1234yf – zainfekowanie posiadanego w stacji czynnika innym gazem może przynieść straty finansowe sięgające tysięcy zł. Kolejną bardzo ważną rzeczą jest fakt, iż stacja do obsługi klimatyzacji zaprojektowana jest do pracy z określonymi czynnikami – dlatego kontakt z gazem do którego stacja nie jest przystosowana, w najlepszym wypadku skutkuje jej powolnym uszkadzaniem, ale bardzo często jej natychmiastową awarią, co w sezonie letnim wiąże się ze znacznymi stratami spowodowanymi nie tylko koniecznością naprawy stacji lecz również wyłączeniem urządzenia z eksploatacji.

Identyfikator czynnika

Na szczęście i na takie sytuację producenci profesjonalnych urządzeń do serwisowania układów AC przygotowali swoich klientów. Dzięki zastosowaniu profesjonalnego identyfikatora czynnika, urządzenie po wstępnej analizie gazu znajdującego się w pojeździe, albo umożliwi nam dalszy serwis układu, albo po wykryciu nieprawidłowego gazu, uniemożliwi dalsze działania na układzie.

Dlatego tak ważne jest, by przed przystąpieniem do czynności serwisowych przeprowadzić kontrolę gazu znajdującego się w układzie pojazdu.

Aby ustrzec się przed niebezpieczeństwem wynikającym ze stosowania nieprawidłowego czynnika, firma TEXA proponuje gamę stacji KONFORT przeznaczoną do obsługi R134a oraz R1234yf. Ogromną zaletą rozwiązań TEXA jest możliwość wykorzystania w stacji opatentowanego przez TEXA Identyfikatora czynnika, opartego na technologii NDIR, wykrywającego typ czynnika, R134a lub R1234yf i stopień jego czystości, zapobiegając mieszaniu się czynników oraz chroniąc przed ściągnięciem gazu niewiadomego pochodzenia.

Warsztaty powinny, więc przygotować się do obsługi nowoczesnych pojazdów uwzględniając już na etapie planowania inwestycji zakup profesjonalnego urządzenia do serwisowania klimatyzacji, zaprojektowanego z myślą o zmieniającej się sytuacji rynkowej oraz maksymalnym bezpieczeństwie użytkowania.

Komentarze

Brak komentarzy!