Porady Bilstein dotyczące zawieszenia pneumatycznego

, 22 lutego 2019, 15:34

Rosnąca w Polsce popularność modeli samochodów z zawieszeniem pneumatycznym otwiera przed warsztatami nowy zakres świadczonych usług. Firma Bilstein wspiera mechaników, między innymi poprzez szkolenia i materiały filmowe.

Coraz szybszy postęp technologiczny niemal codziennie zmienia branżę motoryzacyjną. Przez to zasób wiedzy mechaników musi być stale aktualizowany i poszerzany. Przy złożonej budowie pojazdu trudno jednak mówić o zakresie ogólnym, częściej są to specjalizacje ukierunkowane na konkretny podzespół, np. zawieszenie. Wciąż dominują tu klasyczne amortyzatory, ale producenci samochodów sięgają już po miechy powietrzne. To rozwiązanie, opracowane wspólnie przez Bilstein i Mercedesa, jeszcze do niedawna zarezerwowane było dla limuzyny Klasy S (W220/C215). Dziś stosuje się je w niższych segmentach i popularnych na rynku SUV-ach. Oprócz koncernu ze Stuttgartu korzystają z nich także Audi, BMW, Jaguar, Porsche, Range Rover czy Volkswagen.

– Zawieszenie pneumatyczne, zwane airmatic, zapewnia nieporównywalny komfort podczas jazdy samochodem. W uproszczeniu, bez względu na położenie każdego koła względem nawierzchni drogi, układ zawieszenia w optymalnym zakresie poziomuje nadwozie. Stąd początkowo stosowano je w klasie premium, później w SUV-ach, dziś także w segmencie D, a wkrótce i C. Coraz więcej z tych modeli, poprzez prywatny import używanych, trafia do naszego kraju, dlatego warsztaty szukają u nas niezbędnej wiedzy do ich serwisowania – mówi Andrzej Wojciech Buczek, doradca techniczny w firmie IHR Warszawa, przedstawiciela marki Bilstein w Polsce.

Najczęściej są to prośby o dostęp do dokumentacji technicznej. Takie wsparcie, w postaci materiałów cyfrowych, dostępne jest niemal od ręki. Niemniej ważnym środkiem komunikacji w tym zakresie są szkolenia. Zarówno teoretyczne, jak i praktyczne.

Zawieszenie pneumatyczne cechuje się swoimi wymaganiami, których przeoczenie bądź pominięcie w trakcie serwisowania może zakończyć się trwałym uszkodzeniem elementu. Na przykład przed opuszczeniem samochodu z podnośnika miechy muszą zostać wstępnie napełnione powietrzem. Ale ich dopompowanie do wymaganych wartości odbywa się kiedy pojazd stoi już na kołach.

Wymienia się je, podobnie jak tradycyjne amortyzatory, zawsze parami na tej samej osi. Podobnie też po wykonaniu wszystkich czynności należy ustawić pełną geometrię zawieszenia.

– Wbrew pozorom serwisowanie amortyzatorów pneumatycznych nie jest skomplikowanym zadaniem, nie wymaga też dużych inwestycji w narzędzia i oprzyrządowanie. Wystarczy przestrzegać podstawowych zasad i kolejności pracy, co dokładnie jest opisane w znajdującej się w opakowaniu instrukcji. Niemniej warto skorzystać z naszych szkoleń technicznych, które cyklicznie prowadzimy na terenie całego kraju. Zdajemy sobie jednak sprawę, że nie wszyscy mechanicy mogą wygospodarować na nie swój czas, z myślą o nich przygotowaliśmy kilka filmów szkoleniowych – dodaje Andrzej Wojciech Buczek z IHR Warszawa.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!