Kiedy wymienić świece żarowe?

, 23 stycznia 2019, 23:08

Jest wiele powodów, aby zwrócić uwagę na świece żarowe w samochodzie klienta.

Wzmożone dymienie, szczególnie przy rozruchu zimnego silnika, głośne spalanie przed osiągnięciem właściwej temperatury działania lub nierówna praca przy rozgrzanym silniku to tylko niektóre z nich. Spadek mocy silnika lub zwiększone zużycie paliwa mogą być także spowodowane przez niesprawne świece żarowe. Sezon jesienno-zimowy to dobry czas na kontrolę świec, zgodnie z powiedzeniem, że „zapobiegać jest lepiej niż leczyć”. Świece żarowe ulegają zużyciu, dlatego należy regularnie kontrolować ich działanie. Dobrą i zalecaną przez Boscha praktyką jest regularna kontrola i wymiana świec metalowych najpóźniej po przebiegu 80 tys. km, a ceramicznych po 200 tys. km.

Istnieje kilka metod na sprawdzenie sprawności świec żarowych. Zmierzenie oporności pozwala szybko zdiagnozować, czy świeca działa prawidłowo. Gdy konieczna jest jej wymiana, zalecane jest zastosowanie wysokiej jakości produktów o wysokiej trwałości np. Bosch Duraterm. Dla klienta będzie to oznaczać dłuższe cykle wymiany, czyli oszczędność kosztów.

Jednocześnie warto zwrócić uwagę na stan świec, aby zapobiegać ich korozji i zapieczeniu. Nawet gdy nie ma potrzeby natychmiastowej wymiany, jest to postępowanie rekomendowane i efektywne. Świeca jest zamontowana w głowicy cylindra. Przy wysokim przebiegu i ciągłej ekspozycji w wysokich temperaturach może nastąpić korozja oraz zapieczenie świecy w gnieździe.

W obu tych przypadkach, przy próbie odblokowania i wykręcenia, może ona pęknąć i się urwać. Nie wolno więc wyjmować świecy na siłę, gdyż jej dolna część może pozostać w głowicy, a to z kolei może skończyć się nawet wymianą całego elementu. Prawdopodobnie trudno będzie wyjaśnić klientowi spore, nieprzewidziane koszty oraz stracony czas. Pamiętajmy, że takiej sytuacji można zapobiec, a koszt wymiany kompletu świec żarowych zostanie zaakceptowany przez klienta.

Dlatego w przypadku usterki jednej świecy po przebiegu powyżej 60 tys. km Bosch rekomenduje wymianę wszystkich świec żarowych. Sama wymiana świec jest prostym zadaniem. Przed założeniem trzeba oczyścić gwinty / gniazda i otwory montażowe z sadzy oraz innych pozostałości.

Świece żarowe należy najpierw wkręcić ręcznie, aż gniazdo dotknie głowicy cylindra. W drugim etapie niezbędny jest klucz dynamometryczny, aby zastosować zalecany moment dokręcenia zgodny z zaleceniem producenta pojazdu. W ten sposób unikniemy przekręcenia świecy.

Ważne!

  1. Z doświadczenia wynika, że świece żarowe zużywają się praktycznie równomiernie. Dla klienta tańszym rozwiązaniem jest wymiana całego kompletu, gdyż przed wymianą konieczny jest czasochłonny demontaż przyłączy elektrycznych, osprzętu, osłon itp.
  2. Podczas kontroli działania oporność świec należy mierzyć wyłącznie omomierzem lub multimetrem przy wyłączonym silniku – chroni to przed przegrzaniem przy podłączeniu bezpośrednio do akumulatora.Z tego samego powodu nie należy stosować testerów 12 V – świece niskonapięciowe ulegną awarii.
  3. Przy wymianie świec ważny jest ich prawidłowy dobór. Dlatego należy je dobierać w katalogach producentów lub programie ESI z listy wyposażenia. Istotne jest, aby dokładnie sprawdzić model oraz miesiąc i rok produkcji samochodu, gdyż zdarza się, że w tym samym modelu producent zmienia typ świecy wraz z całym układem sterowania.

Stosuj sprawdzone świece żarowe Boscha, aby zapewnić wysoką jakość i długą żywotność. Dowiedz się więcej.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Tomala82, 26 stycznia 2019, 21:57 2 -3

Proponuję porównać pracę handlowca w INTER CARS z opisywana firmą i zobaczyć z jakich narzędzi korzystają PH i co to znaczy mieć relacje. Od dawna wiadomo kto wyznacza standardy i na kim konkurencja się wzoruje.

Odpowiedz

Guliwer1, 26 stycznia 2019, 22:11 1 -1

Zacznijmy od tego czy mechanika który chce zamówić części bez podania numeru nadwozia można nazwać fachowcem skoro on nie wie do czego chcę zamówić części i co naprawia. Nie podają danych auta, a potem dziwią się że części nie pasują. Naprawy aut przy pomocy młotka śrubokręta i paru kluczy dawno się skończyły.

Odpowiedz