Kod P1109

, 8 marca 2011, 0:00

W samochodach Opel Astra H, Vectra C i Signum z silnikami 1.9 CDTi (Z19DTH) zacinanie się klap wirowych w kolektorze dolotowym powoduje spadek mocy, przejście w tryb awaryjny, zaświecenie się lampki kontrolnej silnika oraz zapis kodu usterki P1109 „Drallstellglied Funktionsstörung” („Zakłócenie działania nastawnika klapy wirowej”).

Nastawnikiem jest elektryczny moduł napędowy EAM-i ze „zintegrowaną inteligencją”. Umożliwia on ustawianie klap pod dowolnym kątem. Wbudowany czujnik położenia kątowego rejestruje faktyczną pozycję dźwigni modułu. Jeżeli różni się ona od wartości zadanej, jest to zgłaszane do sterownika silnika jako usterka. Jednak samo położenie klap nie jest rejestrowane. Odbywa się to jedyne pośrednio, poprzez położenie kątowe dźwigni modułu. Dlatego zakłócenia w działaniu klap są często przypisywane wadliwemu działaniu modułu napędowego. Jeżeli kolektor z uszkodzonymi klapami pozostanie w pojeździe, a wymieniony zostanie tylko moduł, to kod usterki P1109 pojawi się wkrótce ponownie.

Wskazówka: Przy wymianie kolektora dolotowego trzeba również wymienić moduł napędowy, ponieważ nie nadaje się do dalszego użycia. Moduł jest zespołem samoadaptacyjnym, co oznacza, że po zamontowaniu i kilkakrotnym włączeniu zapłonu nieodwracalnie adaptuje się do danego kolektora.

Artykuł ukazał się w numerze 2/2011 „Serwisu Motoryzacyjnego”

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!