Nowy system Boscha eliminujący zjawisko "martwego pola"

, 25 listopada 2010, 0:00

Ultradźwiękowe czujniki, takie jak w systemach ułatwiających parkowanie, posłużyły firmie Bosch do stworzenia systemu Side View Assist, który eliminuje zjawisko „martwego pola”. Poprawia to bezpieczeństwo w nowych autach, które ze względów ekologicznych są bardziej aerodynamiczne, ale jednocześnie mają gorszą widoczność.

System wykorzystuje czujniki ultradźwiękowe, podobnie jak czujniki parkowania i system wspomagający parkowanie firmy Bosch. Zwiększenie funkcjonalności czujników ultradźwiękowych z wykorzystaniem tych samych komponentów elektronicznych prowadzi – w porównaniu do systemów radarowych lub systemów kamer wideo – do obniżenia kosztów po stronie producenta pojazdu, co obniża cenę końcową.

System Side View Assist działa w zasięgu do 3 metrów w bok i ukośnie do tyłu pojazdu, co pokrywa się z obszarem występowania efektu martwego pola. Jeżeli czujniki zidentyfikują w tym obszarze obcy pojazd, komunikat jest najpierw weryfikowany przez układ elektroniczny systemu w celu wykluczenia fałszywego alarmu. Następnie kierowca jest ostrzegany dwustopniowo: najpierw optycznie, potem akustycznie.

Czujniki ultradźwiękowe systemu Side View Assist są montowane z przodu i z tyłu na bocznych powierzchniach zderzaków. Obydwa tylne boczne czujniki nadzorują martwe pole na sąsiednich pasach po lewej i po prawej stronie. Czujniki z przodu są wykorzystywane wyłącznie do weryfikacji sygnału. Jeżeli czujnik umieszczony z przodu po lewej stronie wykryje obiekt, zanim "dostrzeże" go czujnik tylny, jasne jest, że pojazd nadjeżdżający z naprzeciwka mija właśnie nasz samochód – system nie wszczyna wówczas alarmu. W podobny sposób identyfikowane są także samochody parkujące, infrastruktura drogowa oraz własne manewry wyprzedzania. Dopiero gdy jeden z czujników tylnych wykryje obiekt, a żaden z czujników przednich nie zgłosi tego wcześniej, mamy do czynienia z sytuacją potencjalnie niebezpieczną. W takim przypadku system Side View Assist udzieli kierowcy optycznego ostrzeżenia – np. zapali się lampka ostrzegawcza przy zewnętrznym lusterku wstecznym po tej stronie, gdzie zostało wykryte zagrożenie. Jeżeli kierowca nie zauważy lub zignoruje ostrzeżenie i włączy kierunkowskaz celem zmiany pasa ruchu, system może dodatkowo wyemitować akustyczny sygnał ostrzegawczy.

Side View Assist działa przy prędkościach 10-140 km/h. Statystyki potwierdzają, że większość wypadków przy zmianie pasa ruchu zdarza się przy prędkości poniżej 100 km/h, a większość z nich przy niewielkich prędkościach do 60 km/h. Układ opracowany przez Boscha zadebiutuje w nowym Citroënie C4.

Komentarze

Brak komentarzy