Kalibracja systemu wspomagania kierowcy w warsztacie

, 20 września 2018, 7:47

Dążenie do zagwarantowania maksymalnego bezpieczeństwa na drogach i idea autonomicznego pojazdu spowodowała, że wielu producentów samochodów wyposaża auta w systemy wspomagania kierowcy. Systemy te rozwijają się bardzo dynamicznie, a ich obecność w najnowszych konstrukcjach pojazdów jest nieodwracalna.

Teraz kierowca ma do dyspozycji układy rozpoznawania znaków drogowych, system informujący i zabezpieczający przed opuszczeniem pasa ruchu, aktywny tempomat, różne wersje systemów zabezpieczających przed kolizją w ruchu miejskim, system kontroli  oświetlenia, automatyczne światła drogowe czy systemy automatycznego parkowania.

Każdy z tych układów korzysta z czujników, zaawansowanego sterownika i elementów wykonawczych. Podstawowymi czujnikami są kamery instalowane na przedniej szybie i radary montowane w przedniej części pojazdu. Stosuje się także dodatkowe kamery (system 360 stopni), radary, czujniki laserowe i na podczerwień, wszystko zależy od komplikacji i wielozadaniowości układu wspomagania kierowcy.

Przednia szyba, miejsce montażu kamery – podstawy każdego systemu wspomagania kierowcy, jak i atrapa gdzie zwykle montowany jest radar często ulegają awariom i są zmieniane. Zmiana szyby czy demontaż atrapy powoduje, że kamera czy radar muszą być zdemontowane i ponownie zamocowane. Nowe położenie tych czujników wymaga kalibracji całego systemu. Kalibracja tego układu wymagana jest także po każdej naprawie blacharskiej nadwozia, naprawie zawieszenia pojazdu czy zastosowaniu nieprzewidzianego homologacją pojazdu rozmiaru kół. Konieczność kalibracji, szczególnie kamer, jest już widoczny w warsztatach zajmujących się wymianą szyb. W większości rozwiązań odłączenie kamery od szyby i instalacji elektrycznej generuje w sterowniku błąd i wyłącza funkcje sterownika, do których jest ona wykorzystywana. Najprościej mówiąc po wymianie szyby na nową systemy wspomagania kierowcy najczęściej nie działają lub ich działanie jest bardzo niepewne.

Zatem wymiana szyby czy atrapy przedniej, choćby z powodu wymiany chłodnicy czy elementów rozrządu, wymaga obowiązkowej kalibracji kamery i/lub radaru. Za te czynności odpowiada serwis, a już niebawem raport z kalibracji będzie wymagany przez ubezpieczyciela likwidującego szkody po kolizyjne lub przez stację diagnostyczną, która w ramach przeglądu rejestracyjnego nakazała wymianę przedniej szyby.

Kalibracja kamery czy radaru nie jest procedurą skomplikowaną, ale wymaga zastosowania odpowiednich narzędzi i daleko idącej dokładności. Kalibracja kamery polega na zapamiętaniu przez jej sterownik nowego położenia ekranu wzorcowego charakterystycznego dla danej marki pojazdów. Kalibracja radaru to ustawienie właściwego kąta odbicia wiązki kierowanej z czujnika w przestrzeń przed pojazdem. Obie te czynności wymagają zastosowania odpowiedniego narzędzia.

Ekran wzorcowy umieszczany jest na specjalnym narzędziu (w ofercie Hella Gutmann Solutions narzędzie to nazywa się CSC-Tool), które bardzo precyzyjnie ustawia się przed kamerą pojazdu. Bazą do ustawienia ekranu wzorcowego jest tylna oś obsługiwanego pojazdu, oś symetrii pojazdu i położenie wybranych punktów nadwozia od podłoża. Po ustawieniu ekranu wzorcowego korzystając z testera diagnostycznego (z narzędziem CSC-Tool współpracują wszystkie testery z serii mega macs z oferty Hella Gutmann Solutions) wprowadza się do pamięci sterownika dane o położeniu, w stosunku do podłoża, ustalonych przez producenta pojazdu charakterystycznych punktów nadwozia. Nowe dane powodują zmianę w pamięci sterownika położenia obrazu wzorcowego i umożliwiają poprawną pracę wszystkich systemów korzystających z kamery.

Narzędzie CSC-Tool używane jest w procedurach kalibracji statycznej, którą zaleca ponad 70% producentów wyposażających swoje pojazdy w takie układy. Kalibracja statyczna jest całkowicie powtarzalna, niezależna od warunków atmosferycznych i drogowych, nie wymaga też, co jest istotne z punku widzenia ubezpieczenia, wykonywania przez pracowników warsztatu skomplikowanej i długotrwałej jazdy testowej pojazdem klienta. Ponieważ na rynku nie ma standaryzacji systemów wspomagania kierowcy, narzędzie CSC-Tool jest wyposażone w tablice wzorcowe charakterystyczne dla danego producenta. Dziś w ofercie znajduje się 18 tablic, które zapewniają obsługę najpopularniejszych marek i modeli aut. Zestaw ten jest sukcesywnie uzupełniany. Korzystający z narzędzia CSC-Tool może dopasować liczbę tablic do własnej oferty obsługiwanych samochodów, Hella zaleca jednak wyposażanie się w komplet tablic co eliminuje ewentualne kłopoty w codziennej pracy. Współpracujące z CSC-Tool testery diagnostyczne z serii mega mac „prowadzą” za rękę mechanika dokonującego kalibracji kamery lub radaru. Wskazywane są wszystkie kolejne kroki pozwalające na właściwe przygotowanie stanowiska i pojazdu przed kalibracją, a potem na wprowadzenie wymaganych i poprawnych danych. Niektórzy producenci samochodów do kalibracji kamery lub radaru wykorzystują procedurę jazdy testowej, która obsługiwana jest także przez testery z serii mega macs. Oprogramowanie do kalibracji kamer i radarów, które pracuje w testerach mega macs w pełni odpowiada wymaganiom producentów pojazdów i jest przez nich autoryzowane.

Warsztat, który chce zastosować i używać narzędzie CSC-Tool będzie musiał pamiętać o koniecznych inwestycjach we własną infrastrukturę. Obszar ustawienia narzędzia CSC-Tool i kalibrowanego pojazdu wymaga płaskiej, gładkiej podłogi o stabilnej nawierzchni. Miejsce pracy wymaga także bezcieniowego oświetlenia i systemu podtrzymywania zasilania instalacji elektrycznej obsługiwanego pojazdu. Kalibrację przeprowadza się z włączonymi systemami elektronicznymi ale z wyłączonym silnikiem, a czas wykonywania procedur kalibracyjnych, w którym pracują sterowniki zwykle przekracza 30 minut. Brak zasilania podtrzymującego może utrudnić uruchomienie silnika po kalibracji lub spadek napięcia w instalacji pojazdu uniemożliwi wczytanie nowych danych do sterowników.

Najbardziej skomplikowane systemy wspomagania kierowcy korzystają z kamery przedniej, bocznych i tylnych, podobnie z tak umieszczonych czujników radarowych. Narzędzie CSC-Tool można uzupełnić o dodatkowe elementy. Należą do nich pasy do sprawdzenia i kalibracji kamer bocznych i układ tablic do regulacji kamer tylnych. Narzędzie CSC-Tool oraz wszystkie jego elementy dodatkowe i uzupełniające wraz z tablicami wzorcowymi ma aprobatę producentów pojazdów wymagających kalibracji czujników w swoich systemach wspomagania kierowcy.

Przykład procedury kalibracji kamery z wykorzystaniem narzędzia CSC-Tool i testera mega macs można zobaczyć na kanale informacyjnym Hella na youtube lub facebook.

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

fructon, 23 września 2018, 9:11 4 0

Drobnostka wywalić z kieszeni następne 32000 pln bez szansy aby zakup sie zwrócił.

Odpowiedz