NGK wyłącznym dostawcą do nowego silnika Fiata

, 6 października 2010, 0:00

NGK Spark Plug Europe to wyłączny dostawca platynowych świec zapłonowych, szerokopasmowych sond lambda oraz cyrkonowych sond lambda do nowego dwucylindrowego silnika Fiata 500C TwinAir. W porównaniu do czterocylindrowych silników o podobnej mocy, nowa jednostka napędowa zużywa o około 30 proc. mniej paliwa i emituje zaledwie 92 g dwutlenku węgla na kilometr.


TwinAir 875 przy pojemności zaledwie 875 ccm osiąga moc 63 kW (85 KM). Jego średnie zużycie paliwa wynosi 4 litry na 100 km. Po wprowadzeniu go na rynek na platformie Fiata 500C, TwinAir będzie napędzał wszystkie kompaktowe samochody Grupy Fiat.

Aby wydobyć taką moc z silnika lżejszego o 10 proc. i mniejszego o 23 proc. od podobnych w tej klasie, oprócz turbodoładowania Fiat zdecydował się na przedstawioną w 2009 roku elektrohydrauliczną technologię MultiAir. Umożliwia ona zmienne, dopasowane do obciążenia silnika sterowanie zaworami. Tak samo jak w czterocylindrowym silniku MultiAir, w silniku TwinAir Fiat również zdecydował się zamontować wyłącznie produkty NGK: świece zapłonowe i sondy lambda.

Specjalnie na potrzeby nowego silnika TwinAir firma NGK stworzyła platynową świecę zapłonową PLKR9C8. Model ten dysponuje długim gwintem (26,5 mm) o średnicy zaledwie 12 mm. Dzięki wyjątkowo cienkiej konstrukcji świecy PLKR9C8 w tym bardziej kompaktowym silniku pozostaje więcej miejsca na kanały chłodzące. Cienkiej, stopniowanej elektrodzie środkowej świecy PLKR9C8 wystarczy niezwykle małe napięcie zapłonowe i jest ona – tak jak elektroda masy – wyposażona w platynową płytkę. Z kolei metal szlachetny jest odporny na zużycie, dzięki czemu zapewnia niezawodność zapłonu i wydajność silnika w całym okresie użytkowania.

Ponieważ zmienny system MultiAir wymaga dokładnej regulacji mieszanki powietrzno-paliwowej, NGK zastosowała dodatkowo szerokopasmową sondę lambda pod marką NTK jako sondę regulującą. Sonda UAA0001-FA001 należy do drugiej generacji sond szerokopasmowych NTK i wykrywa natężenie przepływu powietrza oraz proporcje mieszanki powietrzno-paliwowej również poza stechiometrycznym punktem roboczym. Została wybrana z uwagi na jej szybką gotowość do pracy, szybkość reakcji i dokładność pomiaru oraz wytrzymałość na uderzenie wody. Natomiast jako sondę diagnostyczną NGK dostarcza cyrkonową sondę OZA629-A3.

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 7 października 2010, 0:00 0 0

Teraz przynajmniej będzie wiadomo kto jest odpowiedzialny za hipotetycznie niedziałającą świecę.

Odpowiedz