Masz pytanie techniczne? Pomoc jest w zasięgu ręki – zapytaj eksperta

, 17 września 2010, 0:00

Pytanie: W naprawianym przeze mnie samochodzie nastąpił wyciek z cylinderka hamulcowego znajdującego się po stronie kierowcy. Czy powinienem wymienić również cylinderek po stronie pasażera?

Odpowiedź jest prosta: tak. TRW zawsze zaleca wymianę części takich jak cylinderki hamulcowe w komplecie dla całej osi.

W takim przypadku należałoby również uwzględnić wiek pojazdu. Nie został on podany w pytaniu, zakładam więc, że pojazd jest w wieku, w którym następuje naturalne zużycie tych elementów.

Pamiętaj, że w przypadku wycieku z jednego z cylinderków prawdopodobieństwo wystąpienia wycieku w drugim cylinderku w krótkim odstępie czasu jest bardzo duże. Ponadto w przypadku gdy nowy cylinderek zamontowany jest tylko z jednej strony pojazdu, a z drugiej strony pozostał stary element, może zostać zaburzony balans siły hamowania.

Powinieneś sprawdzić także stan szczęk, zwłaszcza po stronie, po której nastąpił wyciek z cylinderka, ponieważ mogło dojść do zanieczyszczenia okładziny ciernej. Również w takim przypadku należy wymienić szczęki, zgodnie ze wspomnianą zasadą  – po obu stronach osi.

Dobre wiadomości
TRW oferuje zestawy Superkit dla hamulców bębnowych zawierających wszystkie części niezbędne do przeprowadzenia wymiany cylinderków i szczęk. W zestawie znajduje się wstępnie zmontowany zestaw szczęk i samoregulatorów, cylinderki oraz wszelkie akcesoria niezbędne do montażu (sprężyny, śruby, podkładki oraz saszetka smaru). Zestaw Superkit nie tylko pozwala ograniczyć czas spędzony w warsztacie (a tym samym oszczędzić pieniądze), ale także pozwala przywrócić tylne hamulce do takiego stanu, w jakim znajdowały się opuszczając fabrykę, co zapewni Twojemu klientowi bezpieczną podróż przez wiele kilometrów bez zaprzątania sobie głowy kondycją tych elementów. 

Pomyśl również o tym jak mógłby zdenerwować się klient, jeśli po około dwóch miesiącach od wymiany cylinderka hamulcowego tylko po stronie kierowcy byłby on zmuszony wrócić do warsztatu, narzekając na nieprawidłowe działanie hamulców, a Ty będziesz musiał powtórzyć cały proces wymiany! Nie tylko stracisz czas, ale również reputację, ponieważ klient może poczuć się oszukany.

Przydatne wskazówki
Po usunięciu wszystkich starych komponentów i przed zamontowaniem cylinderka hamulcowego upewnij się, że powierzchnia montażowa została starannie oczyszczona środkiem czyszczącym TRW do hamulców (PFC105).
Aby zmniejszyć zużycie elementów oraz hałas, użyj podczas montażu dostarczonego w zestawie smaru. Upewnij się jednak, że smar nie dostał się na powierzchnię cierną szczęk ani mechanizm samoregulujący, ponieważ może to doprowadzić do gromadzenia się zanieczyszczeń, a tym samym do nieprawidłowego działania.

Teraz możesz zamontować wstępnie złożone szczęki i podłączyć układ hydrauliczny, jednak przed podłączeniem linki hamulca ręcznego wciśnij pedał hamulca, aby uruchomić mechanizm samoregulacji w celu ustawienia szczęk we właściwym położeniu. Tylko wtedy możesz ponownie podłączyć linkę hamulca ręcznego. Jeśli linka jest zbyt mocno naciągnięta, będzie negatywnie wpływać na działanie mechanizmu samoregulacji, co może prowadzić do zbyt dużego skoku pedału hamulca.
Ze względu na zwiększającą się liczbę małych samochodów wyposażonych w tylne hamulce bębnowe oraz różnorodność obecnych na rynku mechanizmów hamulca ręcznego, logiczną, a jednak często pomijaną wskazówką jest aby przeprowadzić pracę najpierw z jednej, a dopiero potem z drugiej strony. Dzięki temu możesz zawsze sprawdzić sposób zamocowania poszczególnych elementów po przeciwnej stronie. 

TRW jako światowy lider na rynku hamulców bębnowych wykorzystuje swoje doświadczenie wprowadzając nowoczesne rozwiązania technologiczne bezpośrednio na rynek części zamiennych. Przykładem tego jest wprowadzenie szerokiej gamy zestawów Superkit zapewniających kompleksową naprawę hamulca bębnowego. 

WAŻNA UWAGA: Naprawy pojazdów samochodowych mogą być przeprowadzane wyłącznie przez odpowiednio wykwalifikowanych mechaników samochodowych. Należy pamiętać, że wersje i modele samochodów mogą się różnić, przez co porady podane na niniejszej stronie mogą nie obejmować wszystkich przypadków.  TRW KFZ Ausrüstung GmbH nie ponosi odpowiedzialności za wszelkie straty lub uszkodzenia w jakikolwiek sposób wynikające z zastosowania się do porad podanych na niniejszej stronie, z zastrzeżeniem, że odpowiedzialności tej nie można wykluczyć prawnie”.

Artykuł przygotowała firma TRW

Komentarze

Brak komentarzy