Jaki podnośnik w warsztacie?

10 sierpnia 2010, 0:00

O podnośnikach samochodowych powiedziano i pisano już wiele, ich obecność na stałe wpisała się w większość warsztatów. Obecne wymagania BHP i PIP spowodowały, że niewiele osób decyduje się na projektowanie nowych warsztatów ze stanowiskiem obsługowym opartym na kanale. Wymagania te są tak duże, że aby im sprostać często wydamy sporo więcej niż musieli byśmy poświęcić na zakup podnośnika.

Co ukrywa cena podnośnika

Obecnie na rynku jest imponujący wybór wszelakich dźwigników samochodowych. Niestety nie ułatwia to wcale podjęcia decyzji o zakupie bo wiele tych produktów ma pochodzenie dalekowschodnie i są nawet sprzedawane przez znane już na rynku firmy. Produkty te mają jedną niezwykłą zaletę – cenę – niestety to jedyna ich zaleta. Jakość wykonania podnośnika, dostępność serwisu i części jest niska, proporcjonalnie do ich ceny. Proszę pamiętać, iż reputacja jaką udało nam się uzyskać niekiedy przez długie lata może zostać zniweczona przez właśnie źle dobrany dźwignik. Na myśli mam tu nieprzyjemności jakie mogą mieć miejsce w przypadku wypadków z udziałem dźwignika.

Dobry produkt odpowiednio dobrany, okresowo konserwowany, daje nam pewność bezpieczeństwa, niezawodności i ciągłości pracy

Kolejnym powodem, dla którego warto dobrze dobrać podnośnik to po prostu pieniądze, bo tylko odpowiedni podnośnik przystosowany do specyfiki naszego warsztatu (rodzaju wykonywanych prac, wielkości warsztatu, itp.) będzie w sposób prawidłowy się amortyzował. Najgorszym kryterium doboru podnośnika jest jego cena, bo najtańsze produkty najmniej nam dają, ale i najdroższe nie zawsze będą odpowiednie. Nie warto kupować 5 tonowych podnośników, jeśli obsługujemy tylko 2,5-tonowe samochody, wręcz tak duży podnośnik może zablokować i uniemożliwić pracę na innych stanowiskach.

Szybka obsługa

Obecnie coraz więcej warsztatów skupia się na podstawowych wymianach materiałów eksploatacyjnych. Szczególnie przy tego typu pracach, gdzie stawka za wykonana usługę nie jest zbyt wysoka, każda zaoszczędzona minuta to korzyść dla warsztatu. Najlepiej tego typu działalności odpowiadają podnośniki 2 kolumnowe. Pozwalają one na bardzo dobry dostęp do wszystkich elementów podwozia. Najpopularniejszy podnośnik 2 kolumnowy to podnośnik śrubowy wykorzystujący śrubę nośną i nakrętkę. Kolumny umocowane są do podstawy, w której poprowadzona jest synchronizacja mechaniczna. Tego typu konstrukcja nie zachwyca zaawansowaniem technologicznym, ale daje nam proste niezawodne narzędzie pracy. Obecnie najczęściej gwinty śrub są walcowane na zimno a nakrętki wykonane są z tworzywa sztucznego. Rozwiązanie to sprawia, że podnośniki śrubowe są trwałe i ciche. Plastikowe nakrętki są niedrogie i dzięki temu możemy ewentualne naprawy przeprowadzać na oryginalnych częściach (a nie toczyć na tokarkach). Do wygodnej obsługi aut o obniżonym prześwicie (auta sportowe) możemy użyć podnośników bez podstawy. Tu często do synchronizacji stosuje się układy elektroniczne.

Kolejnym popularnym podnośnikiem dwukolumnowym jest podnośnik elektrohydrauliczny. Jak sama nazwa wskazuje elementem nośnym jest siłownik hydrauliczny, do którego zasilania stosuje pompę napędzaną silnikiem elektrycznym. Synchronizacja równej wysokości wózków jest dokonywana linami stalowymi, najczęściej poprzez belkę górną. To ostatnie rozwiązanie usztywnia podnośnik przy maksymalnym uniesieniu.

Podnośniki diagnostyczne
Są takie prace, których nie jesteśmy w stanie wykonać na podnośnikach dwukolumnowych. Są to szczególnie prace związane z diagnostyką geometrii kół. Konstrukcja samochodów wymaga, by czynności te prowadzić na dociążonych kołach. Do tego typu prac najczęściej używane są podnośniki czterokolumnowe elektrohydrauliczne. Podnośniki te łączą wszystkie zalety stanowiska kanałowego. Napęd hydrauliczno-linowy sprawia, że są one niezwykle ciche i niezawodne.


Rozwiązania alternatywne

 Są nimi podnośniki konstrukcji nożycowej, idealne dla małych wielofunkcyjnych warsztatów. Odmiana podprogowa zastępuje opisane wcześniej podnośniki 2 kolumnowe. W wersji najazdowej mają wszystkie zalety podnośnika 4 kolumnowego oszczędzając zazwyczaj niezwykle potrzebne miejsce. Podnośniki te potrafią stworzyć stanowisko pracy prawie w każdym miejscu a w dodatku po opuszczeniu nie stwarzają przeszkód do dowolnego przejazdu czy zaparkowania. Wykonanie zagłębień w posadzce wymaga pewnych nakładów a podnośniki nożycowe są nieco droższe od poprzedniej grupy lecz kierując się zasadą, że każde dodatkowe stanowisko to dochód – taka inwestycja staje się celową.

Osobna grupę stanowią podnośniki w wersjach mobilnych. Brak zakotwienia sprawia, że są niezwykle uniwersalne i łatwo je dostosować do pracy w każdym miejscu. Proszę sobie wyobrazić, że dzięki temu możemy stworzyć w pełni profesjonalne stanowisko nawet na placu przed warsztatem.

 Podnośniki to podstawowe narzędzie pracy w warsztatach obsługujących i naprawiających samochody. Od odpowiedniego doboru podnośników zależy funkcjonalność, uniwersalność i bezpieczeństwo naszej hali naprawczej.

Artykuł dostarczyła firma Werther
Autor: Adam Danilewicz

Opublikowane przez: Redakcja

Dowiedz się więcej

Nowa konstrukcja Werthera
Nowa konstrukcja Werthera

Werther opracował nowy podnośnik – 210i, przeznaczony zarówno do samochodów niskopodwoziowych jak i masywnych SUV-ów. 210i to asymetryczny podnośnik elektrohydrauliczny, bez podstawy, z usztywniającą belką górną, wyposażony w dwa bezobsługowe zespoły podnoszące. Zaprojektowany został z 4 krótkimi po złożeniu, teleskopowymi trzystopniowymi ramionami ustawionymi równolegle do podłoża. Dane Techniczne: Samoczynne blokady mechaniczne Synchronizacja wózków – mechaniczna, […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!