ZF Aftermarket Tech Adventure 2018 – relacja

20 czerwca 2018, 11:21

Firma ZF Aftermarket zaprosiła mechaników, właścicieli warsztatów i swoich współpracowników do wzięcia udziału w dwudniowej imprezie na Torze Modlin. Hasło wydarzenia „Technika. Przygoda. Ty.” w pełni opisuje to, co mieli okazję przeżyć uczestnicy.

Pierwszy dzień poświęcony został nauce i poszerzeniu swojej wiedzy. Wszyscy uczestnicy mieli okazję odwiedzić kilka specjalnie przygotowanych stanowisk, na których prezentowano konkretne zagadnienia.

Stanowisko 1 – Test Łosia

Podczas prezentacji mechanicy mieli okazję zobaczyć i poczuć na własnej skórze różnicę w jeździe samochodami ze sprawnymi i uszkodzonymi amortyzatorami. Jej celem było zaprezentowanie, jak duże znaczenie ma wyposażenie samochodu w prawidłowo działające amortyzatory. Instruktorzy przygotowali dwa samochody marki Volkswagen Golf. Na pierwszy rzut oka pojazdy te nie różniły się niczym oprócz koloru – różnica tkwiła w tylnym zawieszeniu. Jeden z samochodów wyposażony był w pełni sprawne amortyzatory marki Sachs, drugi natomiast posiadał uszkodzone zawieszenie tylne.

Każdy z uczestników wziął udział w jeździe obydwoma samochodami. Auta w szybkim tempie pokonywały slalom, następnie bardzo ostry zakręt na mokrej nawierzchni, a na końcu zaprezentowane zostało hamowanie awaryjne. Nietrudno zgadnąć różnice między obydwoma pojazdami – w samochodzie z uszkodzonymi amortyzatorami łatwo było zaobserwować bardzo duże drgania tylnego zawieszenia, problemy z utrzymaniem się koła przy podłożu, czy problem z „nurkowaniem” pojazdu, a także jego znacznie wydłużoną drogę hamowania.

Stanowisko 2 – test systemu ABS

To zadanie miało typowo praktyczny charakter. Każdy z uczestników zasiadł za kierownicą Forda Focusa, a jego zadaniem było wykonanie hamowania awaryjnego najpierw na prostej drodze przy prędkości 50 km/h, a następnie na mokrym łuku płyty poślizgowej. Wówczas auto powinno być rozpędzone do prędkości 60 km/h.

Celem zadania było sprawdzenie sposobu działania systemu ABS. Wszyscy mieli możliwość skontrolowania również swoich reakcji. Było to bardzo pomocne – o ile na torze groziło wyjechanie poza linie toru, to w rzeczywistości niewłaściwe zachowanie mogłoby zakończyć się bardzo poważnymi skutkami, o czym na bieżąco informowała instruktorka.

Stanowisko 3 – próba ESP

Tym razem na uczestników czekały Ople Insignia. W jednym z nich istniała możliwość odłączenia zacisków hamulcowych w poszczególnych kołach, a zachowanie pojazdu z taką niesprawnością zaprezentowane zostało przez instruktorów na płycie poślizgowej modlińskiego toru. Niejednokrotnie ta „usterka” skutkowała wykręceniem manewru Aaltonena. Wszystko na szczęście odbywało się w kontrolowanych warunkach i w miejscu do tego specjalnie przeznaczonym, ale dzięki tej prezentacji łatwo było sobie wyobrazić co może stać się z pojazdem, w którym niesprawne są hamulce chociaż w jednym kole.

Za kierownicą drugiego Opla zasiadł każdy z uczestników i wówczas miał możliwość samodzielnego sprawdzenia działania czujników ESP na płycie poślizgowej. Pierwsze zadanie polegało na wyprowadzenie samochodu rozpędzonego do 50 km/h z poślizgu, bez używania hamulca. Natomiast podczas drugiego przejazdu należało uruchomić hamulec w momencie „szarpnięcia” przez szarpaki. Jak łatwo było zaobserwować, droga hamowania w drugim przypadku była znacznie krótsza.

Stanowisko 4 – prezentacja klocków hamulcowych TRW z powłoką COTEC

Obecnie wszystkie klocki hamulcowe z oferty TRW wyposażone są w specjalnie opracowaną powłokę krzemianową. Jej zadaniem jest skrócenie drogi hamowania już w pierwszych cyklach po wymianie klocków hamulcowych, co jak wiadomo dzieje się zazwyczaj po pewnym czasie.

Podczas prezentacji ponownie wykorzystano Fordy Focusy, które wyposażone zostały w świeżo wymienione klocki hamulcowe. Jeden z pojazdów posiadał klocki zwykłe, drugi natomiast te z dodatkową powierzchnią COTEC. Dodatkowo, obydwa Fordy zostały wyposażone w specjalny system hydrauliczny, który uniemożliwiał kierującym używanie pedału hamulca. Kierowcy mieli za zadanie rozpędzić auta do prędkości 50 km/h, następnie przy pomocy nadajników radiowych jednocześnie w obydwu autach uruchomiony został system hamulcowy. Do zbadania drogi hamowania obydwu samochodów niepotrzebne były specjalistyczne urządzenia – wyniki widoczne były gołym okiem.

Wykłady techniczne

Popołudniowa część spotkania poświęcona została spotkaniom z fachowcami od zagadnień klocków hamulcowych i dwumasowych kół zamachowych. Dyskutowano na temat typowych usterek, sposobów radzenia sobie z nimi, a także częstych reklamacji ze strony klientów na przykład z powodu występowania różnych drgań. Wykładowcy zaprezentowali najczęstsze przyczyny takich usterek oraz sposoby radzenia sobie z nimi. Ciekawostkami było zaprezentowanie filmów z fabryk, w którym powstają zarówno tarcze hamulcowe, jak również części do układów przeniesienia napędu.

Spotkanie z ambasadorem marki ZF Aftermarket

Pierwszy dzień spotkania mechaników, właścicieli warsztatów i członków załogi zakończył się spotkaniem integracyjnym z gościem specjalnym – ambasadorem marki ZF Aftermarket. Był nim Adam Małysz, którego nikomu nie trzeba przedstawiać. Były skoczek narciarski, wielokrotny zdobywca Kryształowej Kuli, podzielił się ze wszystkimi uczestnikami anegdotami z czasów swojej kariery sportowej. Nie zabrakło również informacji na temat startów w rajdach samochodowych, w tym także z doskonale znanego Rajdu Dakar. Po zakończeniu tej części każdy mógł porozmawiać z Adamem Małyszem osobiście, poprosić o autograf, a także zrobić sobie pamiątkową fotografię.

Przygoda – offroad i carting

Zgodnie z hasłem imprezy „Technika. Przygoda. Ty.” pierwszy dzień minął pod znakiem zdobywania i poszerzania swojej wiedzy. Drugi dzień natomiast był już całkowicie inny – organizatorzy skupili się, aby zapewnić uczestnikom jak najwięcej rozrywki, adrenaliny i przygód.

Pierwszą z atrakcji był udział w jeździe terenowej samochodami Toyota Land Cruiser po terenach Twierdzy Modlin. Każdy zasiadał za kierownicą samochodu pod czujnym okiem instruktora. Jednak nie była to jedyna niespodzianka, ponieważ podczas tej kilkugodzinnej wyprawy znalazł się czas na dodatkowe zadania.

W przerwach przejazdu terenowego uczestnicy mieli możliwość wzięcia udziału w konkursie wymiany klocków hamulcowych. Mechanicy mogli wziąć sprawy w swoje ręce i pokazać swoje umiejętności. Grupy, które poradziły sobie najszybciej z wykonaniem zadania, zostały nagrodzone. Podczas przejażdżki był też czas na spotkanie się ze specjalistą od survivalu, który pokazywał, jak poradzić sobie w sytuacji kryzysowej, w razie awarii auta na pustkowiu. Instruktor zaprezentował, jak rozpalić ognisko przy użyciu akumulatora samochodowego oraz jak napompować koło ogniem i … plakiem – wyposażeniem obowiązkowym każdego auta. Ostatnim zadaniem było odnalezienie w podziemiach Twierdzy Modlin, na podstawie wskazówek i podpowiedzi, zagubionego skarbu, jakim było dwumasowe koło zamachowe.

Popołudniowa część dnia poświęcona została rywalizacji na torze. Uczestnicy zasiadali za kierownicą Volkswagena Scirocco, wyposażonego w niemal 300-konny silnik, w pełnej specyfikacji wyścigowej. Każdy zawodnik pokonywał kilka okrążeń specjalnie przygotowanego toru, a osoby, którym udało się osiągnąć najniższe czasy zostały nagrodzone pamiątkowymi pucharami.

W przerwie między rywalizacją na torze uczestnicy Tech Adventure w strefie innowacji mogli zapoznać się z nowościami ZF Motorsport oraz poznać stanowisko konceptu warsztatowego ZF [pro]Tech.

Impreza ZF Aftermarket Tech Adventure 2018 obfitowała w wiele atrakcji, emocji i wiedzy. Niewątpliwie wszyscy uczestnicy wynieśli z imprezy wiele nowych informacji, które będą mogli zastosować w swojej codziennej pracy. Na pewno z niecierpliwością będą czekali także na powtórzenie podobnego spotkania w przyszłym roku.

 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!