Filtry powietrza Blue Print

MotoFocus.pl, 6 czerwca 2018, 23:41

Jakość, trwałość i wydajność – filtry zapewniające wyjątkową ochronę i osiągi.

Powietrze – miliony litrów do przefiltrowania

Silniki spalinowe mają ogromne zapotrzebowanie na powietrze. Przeciętny silnik benzynowy do spalenia 1 litra paliwa potrzebuje 10 000 litrów powietrza.

Jak to wygląda w praktyce…

Filtr powietrza w Nissanie Qashqai 1.6i powinien być wymieniany co 2 lata lub 60 000 km przebiegu. W trakcie 60 000 km silnik zużył około 4000 litrów paliwa i 40 000 000 litrów powietrza!

Silnik wysokoprężny zużyje nawet więcej powietrza w stosunku do paliwa. Wraz z modnym ostatnio zjawiskiem downsizingu silników, połączonym z powszechnym stosowaniem turbodoładowania jeszcze ważniejsze stało się efektywne spalanie wymagające większej ilości powietrza, co wiąże się z koniecznością uzyskania wyższej wydajności filtrowania.

To warto wiedzieć

Wielkość zanieczyszczeń unoszących się w powietrzu może wahać się od widocznych gołym okiem ziarenek piasku o wysokich właściwościach ściernych po mikroskopijne cząsteczki sadzy, gumy z opon, krzemionki, pyłu hamulcowego, pyłków i wilgoci. Na utwardzonych drogach zawartość pyłu w powietrzu wynosi 1mg/m3, tak więc w trakcie eksploatacji pomiędzy wymianą filtr zatrzymuje około 10 gramów zanieczyszczeń. Natomiast na drogach zapylonych wartość ta rośnie znacząco – nawet 40-krotnie. Zanieczyszczenia omijające filtr powietrza powodują wzrost zużycia tłoków, pierścieni, tulei cylindrowych i zaworów. Ponadto każda obca cząstka przedostająca się do skrzyni korbowej zanieczyszcza olej powodując skrócenie jego żywotności oraz trwałości filtra oleju.

Dwie strony każdego filtra

Podczas normalnej eksploatacji medium filtracyjne pokrywa się zanieczyszczeniami. Wraz ze wzrostem zanieczyszczenia gwałtownie wzrasta różnica ciśnień pomiędzy obydwoma stronami filtra, ponieważ opór zasysanego powietrza jest coraz większy. Powoduje to powstanie ekstremalnie wysokiej siły ssącej po czystej stronie filtra. Różnica ciśnień połączona z generowanymi przez pracujący silnik pulsującymi falami może osiągnąć tak wysoki poziom, że filtr powietrza o niskiej jakości ulega deformacji, a nawet rozerwaniu. Skutki deformacji i rozerwania filtra są różne. Może to być przedostawanie się fałszywego powietrza omijającego filtr i niosącego zanieczyszczenia, a nawet natychmiastowe uszkodzenie silnika przez zassane kawałki zabrudzonego filtra.

Regularna wymiana

Filtr powietrza powinien być regularnie wymieniany w ramach okresowej obsługi zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu. W przypadku eksploatacji samochodu w powietrzu o wysokim stopniu zapylenia wymiana powinna odbywać się częściej. Jazda z mocno zabrudzonym filtrem powietrza może powodować nadmierne zużycie paliwa, ograniczenie mocy silnika i pogorszenie dynamiki pojazdu. Efektem jest również niewłaściwy stosunek paliwa do powietrza, co przekłada się na wzrost emisji szkodliwych związków i cząsteczek sadzy (silniki wysokoprężne), to z kolei prowadzi do problemów w samochodach wyposażonych we filtr cząstek stałych (DPF).

To nie wszystko…

Na przestrzeni czasu układ zasilania powietrzem uległ istotnym zmianom – od prostej obudowy filtra powietrza po integralny element układu kontroli emisji i hałasu. Obecnie bardzo często układ zasilania powietrzem pełni bardzo ważną funkcję w obniżaniu poziomu hałasu, drgań i wibracji. Niewłaściwie skonstruowany lub źle zamontowany filtr powietrza powoduje ryzyko wzrostu zużycia silnika, a także może skutkować większym hałasem, rezonansem i wibracjami.
W niektórych pojazdach ze względu na utrudniony dostęp poprawny montaż filtra może być skomplikowany. Bardzo często ma to miejsce w przypadku silników współdzielonych pomiędzy producentami samochodów. Jednostki napędowe mają budowę modułową i szczelnie wypełniają przedział silnikowy. W takich sytuacjach podczas montażu należy zachować szczególną ostrożność i unikać zagięcia lub niewłaściwego ułożenia filtra powietrza, co może skutkować przedostawaniem się do silnika nieprzefiltrowanego fałszywego powietrza.

  • Filtry powietrza Blue Print produkowane są z najwyższej jakości materiałów filtracyjnych, zapewniających odpowiedni poziom ochrony i trwałości pomiędzy wydłużonymi interwałami wymiany. Charakteryzują się wyjątkową zdolnością do wychwytywania zanieczyszczeń i odpornością na wilgoć.
  • Regularnie prowadzona kontrola jakości gwarantuje precyzyjne wykonanie zapewniające pełną niezawodność i dokładność pasowania, zapobiegając przedostawaniu się nieprzefiltrowanego powietrza do układu dolotowego i ewentualnemu uszkodzeniu elementów silnika.
  • Najnowsze zaawansowane technologie produkcji zapewniają filtrom Blue Print wytrzymałość i sztywność konieczną do przeciwstawieniu się wysokiemu ciśnieniu w nowoczesnych turbodoładowanych silnikach.
  • Precyzja wykonania odpowiadająca produktom oryginalnym zapewnia zachowanie fabrycznych osiągów silnika, zużycia paliwa i poziomu emisji.

Gwarancja jakości Blue Print

  • Regularne i szczegółowe kontrole zapewniają stałą i najwyższą jakość produktów.
  • Każdy filtr Blue Print został zaprojektowany i jest produkowany pod kątem spełnienia standardów OE.
  • Filtry Blue Print mogą być montowane w każdym samochodzie bez naruszenia gwarancji producenta pojazdu.

Komentarze

Brak komentarzy