Raport INA

Redakcja, 30 marca 2003, 0:00

Badanie produktów pirackich (podróbka rolki napinającej VW 026 109 243E i 068 109 243F) pochodzenia chińskiego (porównywalnych z INA ET F-220093 i F-220095).
Rolki napinające zostały zbadane pod względem swoich cech, stwierdzono następujące wady:

1. Luz poprzeczny


Podróbka 026 109 243E: 1 µm-wymóg INA: 2-25 µm


Podróbka 068 109 243F: 1-2 µm-wymóg INA: 2-25 µm


Rezultat:
Zmierzony luz poprzeczny w podrobionych częściach nie leży w przewidzianych przez INA granicach tolerancji i jest zbyt mały. Należy oczekiwać szybszego zużycia, a tym samym znacznie zmniejszonej żywotności.


2. Szerokość bieżni


Podróbka 026 109 243E: 20,05 mm-wymóg INA: 20,50+-0,25 mm

3. Współśrodkowość / współosiowość


Podróbka 026 109 243E: 1,25 mm-wymóg INA:  0,1 mm


Podróbka 068 109 243F: 0,8 mm-wymóg INA: 0,1 mm


Rezultat:
Zbyt wąska bieżnia w połączeniu z silnym biciem (do 1,25mm) prowadzi do nadmiernego obciążenia paska, co wzmaga zużycie i znacznie redukuje jego żywotność.


4. Badanie hałasu


Tu stwierdzono wartości 0,015 g i 0,05 g.


Rezultat:
Wartości te leżą w granicach tolerancji przewidzianej przez INA, co jednak jest spowodowane tym, że podróbka wykorzystuje standardowe łożysko kulkowe 6006 2RS.

Takie standardowe łożyska z reguły mają bardzo dobry poziom hałasu, jednak są w stanie jedynie warunkowo sprostać wysokim wymaganiom w silniku odnośnie nośności, geometrii bieżni, elementów tocznych i przede wszystkim rodzaju smarowania.
Dozowana ilość i rodzaj smaru mają decydujący wpływ na żywotność.


5. Badanie smaru
W przypadku zastosowanego smaru chodzi o smar standardowy SM 02, jaki jest stosowany w standardowych łożyskach kulkowych. Smar ten dla tych zastosowań może być wykorzystywany jedynie warunkowo, należy oczekiwać przedwczesnej awarii rolek napinających.


INA stosuje specjalną konstrukcję łożyska, w którym trzpień służy jako pierścień wewnętrzny, co stwarza więcej przestrzeni dla smaru. Gwarantuje to, że zapewniona jest wymagana żywotność rolki napinającej w wyniku działania różnych czynników:


specjalna konstrukcja łożyska
przez to więcej przestrzeni dla smaru i większa ilość smaru
zastosowanie specjalnego smaru odpornego na wysokie temperatury
specjalne wargi uszczelniające uszczelek poprawiają szczelność łożysk i zapobiegają wyciekom smaru podczas pracy rolki napinającej


6. Podsumowanie


Zastosowanie standardowego łożyska kulkowego powoduje, że rolki napinające nie osiągną pożądanej żywotności.

Zbyt mały luz poprzeczny prowadzi do tego, że łożysko szybciej się nagrzewa, co negatywnie wpływa na długość użytkowania smaru i może prowadzić do przedwczesnej awarii rolek napinających.
Zmniejszona szerokość bieżni powoduje zwiększone zużycie krawędzi paska. Z powodu znacznego odchylenia współosiowości dochodzi do bicia na rolce. Bicie negatywnie wpływa na żywotność paska, bardzo prawdopodobne staje się wówczas zerwanie paska.


Gorąco odradza się stosowania podrobionych rolek napinających, ponieważ należy obawiać się awarii w układzie rozrządu i związanego z tym uszkodzenia silnika.


Uwaga:
Z powodu wykorzystywania chronionego znaku towarowego (logo VW) sprawa została
przekazana do VW do zbadania od strony prawnej.

Komentarze

Brak komentarzy