Wyeksploatowany płyn hamulcowy w nawet 70% polskich pojazdów

27 lutego 2018, 14:54

Z badań przeprowadzonych przy wsparciu firmy Organika S.A. wynika, że większość samochodów poruszających się po polskich drogach ma wyeksploatowany płyn hamulcowy. Większość kierowców nie wie także, jaką funkcję pełni płyn w układzie hamulcowym.

Organika S.A. – producent chemii motoryzacyjnej, jest pomysłodawcą akcji ,,Jedź bezpiecznie”, która rokrocznie edukuje i poszerza świadomość polskich kierowców. Podczas akcji kierowcy mogą szybko i bezpłatnie zbadać stan płynu hamulcowego w swoich pojazdach, a także wziąć udział w krótkiej ankiecie na temat świadomości kierowców o roli płynu hamulcowego w układzie oraz potencjalnych zagrożeniach spowodowanych zużytym płynem. Wyniki badań mogą wprawić w osłupienie.

72% kierowców nie wie, jaką rolę pełni płyn hamulcowy w układzie hamowania

Funkcją płynu hamulcowego jest przeniesienie siły z pedału na klocki hamulcowe. Taka informacja powinna wystarczyć, aby zdać sobie sprawę jak ważną rolę on pełni. Od jego stanu zależy więc prawidłowe funkcjonowanie całego układu hamowania, a tym samym nasze bezpieczeństwo. Dobry jakościowo płyn pozwoli zahamować w każdych warunkach, skrócić czas reakcji hamowania po wciśnięciu hamulca, ochronić i przedłużyć żywotność całego układu. Płyn hamulcowy jest najważniejszym płynem eksploatacyjnym w samochodzie.

70% pojazdów poruszających się po drogach ma nadmiernie zużyty płyn hamulcowy

Zużyty lub złej jakości płyn nie tylko wydłuża drogę hamowania, ale także może spowodować, że hamulce wcale nie zadziałają. Taka sytuacja może zaskoczyć w najmniej oczekiwanym momencie. Istotna jest tutaj temperatura wrzenia płynu. W sytuacjach takich jak: ostre lub częste hamowanie, jazda po krętej drodze, czy zjazd ze wzniesień – niska temperatura wrzenia płynu może spowodować zanik siły hamowania lub hamowanie z dużym opóźnieniem. Może dojść do zjawiska zwanego potocznie zapowietrzeniem układu hamulcowego (w rzeczywistości powstaje w układzie gaz), które oznacza trudności lub całkowitą utratę możliwości hamowania.

46% kierowców wymienia płyn hamulcowy bardzo rzadko, a 23% nie robi tego wcale

Ponad połowa kierowców nie posiada płynu hamulcowego na wymianę, a Ci, którzy decydują się na jego zakup najczęściej wybierają ten najtańszy, co niestety w większości przypadków przekłada się na niską jakość. Na 10 zapytanych kierowców, aż 6 z nich przy wyborze płynu kieruje się niską ceną. Zakup lub wymiana płynu to niewielki koszt, który ponosi się rzadko, dlatego warto zadbać o swoje bezpieczeństwo. Wymiana płynu powinna odbywać się co 2 lata lub po przejechaniu 40 000 km.

27,3% wypadków drogowych spowodowanych awariami, wynika z niesprawności układu hamowania

Jadąc z prędkością 100km/h pokonujemy 27m/s. Według badań ITS sprawne hamulce, z wysokojakościowym płynem w układzie, osiągają pełen potencjał działania po ok. 0,2s, w związku z czym hamowanie rozpoczyna się dopiero 5m po wciśnięciu hamulca. Jeśli jednak płyn jest wyeksploatowany, jest kiepskiej jakości lub nie spełnia określonych parametrów, droga hamowania może być nawet 7,5-krotnie dłuższa, a samochód zacznie hamować dopiero po 35m od czasu wciśnięcia hamulca. To oznacza bardzo duże ryzyko wypadku.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Bojarski Auto, 27 lutego 2018, 17:25 4 -1

Oczywiście, płyn należy zmieniać - takie jest lobby producentów płynów hamulcowych. Ale ludzie, czytajcie te bzdury zanim to umiescicie na swojej stronie. Cyt. "Jeśli jednak płyn jest wyeksploatowany, jest kiepskiej jakości lub nie spełnia określonych parametrów, droga hamowania może być nawet 7,5-krotnie dłuższa, a samochód zacznie hamować dopiero po 35m od czasu wciśnięcia hamulca".
Jeśli ze 100 km/h do 0 km/h samochód zatrzymuje się po 40 metrach, to na wyeksploatowanym płynie to będzie po 300 metrach??? Ludzie, wsiądźcie do 10 letniej Octavi, Astry albo Avensisa w których nie był ruszany płyn i zahamujcie. bez komentarza.
Poza tym co to znaczy "wyeksploatowany płyn hamulcowy"?

Odpowiedz

Karolek, 28 lutego 2018, 23:45 0 0

Bojarski Auto, czytaj ze zrozumieniem, chodzi o czas reakcji od wciśnięcia do początku hamowania, a przy pomiarze 100-0 nikt tego nie bierze pod uwagę. Oczywiście całość naciągana, jedyne na co w zauważalnym stopniu ma wpływ stary płyn to możliwość jego szybszego "zagotowania" ale realnie przeciętny Kowalski tego nie doświadczy nawet na samej wodzie zamiast płynu.

Odpowiedz

Bojarski Auto, 1 marca 2018, 9:25 0 0

Karolek, czytam. Cyt: "droga hamowania może być nawet 7,5-krotnie dłuższa, a samochód zacznie hamować dopiero po 35m od czasu wciśnięcia hamulca" - najpierw piszą, że droga będzie dłuższa 7,5x , a dopiero drugim argumentem jest opóźniona reakcja.
Od zawsze samochody jeżdżą na starym płynie i tak naprawdę tylko ktoś kto używa cywilnego auta na torze jest w stanie odczuć zagotowanie się płynu. Przekonaj taksiarza albo przeciętnego kierowcę w dacii że powinien zmienić płyn. Jak zainwestujesz w maszynę do wymiany płynu to jest to wyrzucony pieniądz

Odpowiedz