Zbliżone konstrukcje napinaczy rozrządu w grupie PSA

, 28 lutego 2018, 23:27

Montaż paska rozrządu stanowi niekiedy wyzwanie. Zawsze należy postępować zgodnie z procedurą producenta samochodu. Często jednak zapominamy o precyzyjnym doborze lub kierujemy się innymi czynnikami np. ceną, co niestety może mieć przykre konsekwencje.

INA, jako jedyna marka, posiada wszystkie 4 napinacze do silników diesla grupy PSA o pojemności 1,4 i 1,6 HDi. Bardzo istotne jest, aby ich nie pomylić. Ich pozycja montażowa oraz wygląd są niemal identyczne. Różnice wskazuje Service Info INA nr 0161. Podstawową różnicą jest grubość sprężyny. A dobór zależy głównie od silnika i kształtu koła wału korbowego.

Rysunek 1: Service Info INA 0161

Ustalając zestaw rozrządu do Citroena Berlingo B9 1,6 HDI 92 KM przy użyciu katalogu online zauważymy, że bez pomiaru koła wału korbowego dobór jest niemożliwy.

Rysunek 2: Dwa zestawy 530 0578 30 i 530 0612 30 różnią się tylko napinaczem

Koło to może mieć owalny lub okrągły kształt, przy czym owal jest niewielki i praktycznie niezauważalny. Różnica średnic wynosi jednie 2 mm, dodatkowo koło zasłonięte jest przez pierścienie z obu stron, co może powodować dodatkowe trudności w określeniu który zestaw jest właściwy. W przypadku wspominanego Citroena wymiary to 64×66 mm.

Kolejnym sposobem jest sczytanie numerów fabrycznych z napinacza i porównanie ich z tabelką z Service Info INA 0161:

  • Nr napinacza F-579962 dla 1,6 HDI kod DV6C, DV6D z owalnym kołem wału
  • Nr napinacza F-579961 dla 1,4 HDI kod DV4C z owalnym kołem wału
  • Nr napinacza F-232828.12 dla 1,4 HDI i 1,6 HDI DV4C, DV6C, DV6D z okrągłym kołem wału

Pomyłka może doprowadzić do utraty napięcia paska i w konsekwencji awarii silnika.

Wszystkie Service Info oraz więcej praktycznych informacji dostępnych jest na portalu dla mechaników: www.repxpert.pl oraz na stronie www.schaeffler.pl

Komentarze

Brak komentarzy